کد خبر: ۲۸۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۶ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 16
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، به نقش مهم میکروب‌های دریایی و تاثیر منفی حفاری دریا بر آنها پرداختند.
به گزارش آی تابناک : میکروب‌ها نقش مهمی در اکوسیستم دریاهای عمیق بر عهده دارند اما این موجودات در حال حاضر در معرض خطرات احتمالی ناشی از تاثیر حفاری دریاها قرار گرفته‌اند.

بررسی جدیدی که توسط پژوهشگران "آزمایشگاه بیگلو" (Bigelow Laboratory) در آمریکا انجام شده، میکروب‌های ساکن در دریاهای عمیق و تاثیر حفاری دریا بر نقش مهم آنها در محیط زیست را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

"بث اورکات" (Beth Orcutt)، از دانشمندان آزمایشگاه بیگلو و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: میزان حفاری دریاهای عمیق در سال‌های گذشته، گسترش قابل توجهی داشته و لازم است که سیاست‌گذاران، نقش میکروب‌های ساکن در این دریاها و خدمات آنها را درک کنند. پژوهش ما، گام‌های جدیدی را در استفاده از بهترین علوم برای ارزیابی تاثیر فعالیت انسان در دریاهای عمیق ارائه می‌دهد.

میکروب‌هایی که در کف دریا ساکن هستند، خدمات ضروری بسیاری به اکوسیستم ارائه می‌دهند و کارهای گوناگونی را در شبکه غذایی و چرخه تامین مواد مغذی بر عهده دارند. محیط‌هایی که برای حفاری، امیدوارکننده هستند معمولا محلی برای پردازش میکروب‌های مهم و حیوانات غیرمعمول هستند و بازیابی آنها پس از ایجاد اختلال، بسیار کند صورت می‌گیرد.

اورکات و همکارانش، چهار نوع از منابع معدنی دریاهای عمیق از جمله سنگ‌های غنی از فلز که در کف دریاها قرار دارند را ارزیابی کردند. یافته‌های آنها نشان می‌دهد که تاثیر احتمالی حفاری دریا بر اکوسیستم میکروبی، بسیار قابل ملاحظه است و می‌تواند به اختلالات برگشت‌ناپذیری در فرآیندهای مهم اکوسیستم منجر شود.

برای نمونه می‌توان به سیستم‌های "چاه گرمابی" (Hydrothermal vent) اشاره کرد که بسیار حساس و ارزشمند هستند. چاه‌های گرمابی می‌توانند آب‌های اطراف خویش را گرم کنند. آب‌های گرم و غنی از مواد معدنی، میکروب‌هایی که پایگاه حیاتی شبکه غذا را در این اکوسیستم‌ها شکل می‌دهند، تقویت می‌کنند. شرایط شدید محیطی، موجب تقویت تنوع ژنتیکی در میان میکروب‌ها می‌شود و آنها را به گزینه‌های امیدوارکننده‌ای برای پژوهش در مورد داروهای ضد سرطان و دیگر کاربردهای جدید حوزه زیست فناوری تبدیل می‌کند.

"جولی هابر" (Julie Huber)، از نویسندگان این پژوهش گفت: این میکروب‌ها، ظرفیتی باورنکردنی برای ارائه راه‌حل‌های جدید دارند تا با چالش‌های کنونی حوزه پزشکی و فنی مقابله کنند اما اگر فعالیت‌های انسان، سکونت‌گاه‌های مانند چاه گرمابی را از بین ببرد یا به آنها آسیب برساند، تنوع ژنتیکی این میکروب‌ها از بین خواهد رفت.

تقاضای مصرف‌کنندگان برای محصولاتی مانند تلفن‌های همراه و خودروهای الکتریکی، به سرعت در حال افزایش است و همین افزایش تقاضا، نیاز به حفاری بستر دریاهای عمیق را برای یافتن فلزاتی مانند کبالت بالا می‌برد. "سازمان بستر آب‌های بین‌المللی" (ISA) سعی دارد دستورالعمل‌هایی برای راهنمایی کشورها و پیمانکاران تثبیت کند تا براساس آنها به اکتشاف در دریاهای عمیق و کشف مواد معدنی بپردازند.

پژوهشگران باور دارند که باید نقش میکروب‌ها در اکوسیستم و تاثیر حفاری بر زندگی آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

"جیمز بردلی" (James Bradley)، از نویسندگان این پژوهش گفت: درک تاثیر فعالیت‌هایی مانند حفاری دریاهای عمیق بر زندگی میکروب‌ها، موضوع مهمی است. این مشکل باید موضوع صحبت سیاست‌گذاران، فعالان صنعتی و انجمن‌های علمی قرار بگیرد تا راهی برای حل آن ارائه شود. اگر این اکوسیستم‌ها آسیب ببینند و از بین بروند، شاید دیگر هرگز بازیابی نشوند.




منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار