کد خبر: ۲۸۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۶ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 16
شرکت AMD از سال 2017 تا کنون، با معرفی پردازنده‌های Ryzen و معماری ZEN، بخش بزرگی از بازار را پردازنده‌ها را به تسخیر خود درآورده است.
به گزارش آی تابناک : شرکت AMD از سال 2017 تا کنون، با معرفی پردازنده‌های Ryzen و معماری ZEN، بخش بزرگی از بازار را پردازنده‌ها را به تسخیر خود درآورده است. تحلیلگران بسیاری با توجه به تغییراتی که حتی خود AMD هم فکرش را نمی‌کرد، سال 2020 را پیشینی کرده‌اند؛ اما تحلیل جدید DigiTimes به مسائلی نگران کننده برای Intel پرداخته است که در ترکیب با تحلیل اختصاصی ما، در ادامه شاهد آن خواهیم بود. آیا دوره سلطنت اینتل به پایان رسیده است؟

DigiTimes به تازگی گزارشی را در رابطه با وضعیت AMD در سال 2020 منتشر کرده است. DigiTimes که نامی شناخته شده در تحلیل صنایع دیجیتال و الکترونیکی است، گزارش جالب توجهی را منتشر کرده است که می‌تواند موجبات نگرانی Intel را به همراه داشته باشد. بخش اعظم مطالبی که در ادامه شاهد آنها خواهیم بود، از گزارش DigiTimes و تحلیل‌های اختصاصی ما، با تکیه بر داده‌هایی است که در هفته‌های اخیر مشاهد کرده‌ایم.

اگر چه در نسل اول و دوم AMD ZEN کمپانی اینتل رقبایی را در بازار داشته و جلوی هسته‌های ZEN قد علم کرده بود، اما با ورود Ryzen 3000های جدید با لیتوگرافی 7 نانومتری، هسته‌های بیشتر و در نهایت عملکرد بالاتر، این شرکت حرف چندانی برای گفتن نداشت. حتی با ورود پردازنده‌های Ryzen 3000، صدای شکسته شدن پایه‌های سلطنت اینتل در بازار پردازنده‌ها به گوش رسید.

قیمت مناسب در کنار عملکرد قابل قبول، و عدم وجود رقیب جدی، زمینه را برای رشد AMD در بازار پردازنده‌ها ایجاد کرد. کاربران بسیاری که به این برند اعتماد نداشتند، برای اولین بار خرید پردازنده‌های Ryzen را تجربه کرده و این روند در سال 2019 سرعت بیشتری به خود گرفت. سهام AMD از اپریل سال 2019 به بعد روند صعودی به خود گرفته و با رسیدن به ژانویه سال 2020، رکورد 48.21 دلار را به ازای هر سهم شکست.

AMD-Zen-3-2.jpg

اینتل که چند پلتفرم 14 نانومتری را از نسل ششم یعنی SkyLake در بازار باقی نگاه داشته بود، ناگهان زیر فشار تقاضای بالای تراشه‌های 14 نانومتری قرار گرفته و از بازی عقب ماند. این کمپانی به رغم افزایش 25 درصدی تولید خود، قادر به تأمین نیازهای بازار نبوده و به جای تولید یک معماری جدید با لیتوگرافی کوچک‌تر، تمام توان خود را برای تولید پردازنده‌های 14 نانومتری، خصوصاً در نسل هشتم و نهم قرار داد. این پردازنده‌ها شامل تمامی مدل‌های سرور، خانگی و لپ تاپ بودند.

مدیر عامل اینتل در یک مصاحبه اعلام کرده بود که اشتباه آنها تمرکز برای خیمه زدن بر بخش اعظم بازار بوده و این سیاست اشتباه آنها را از ارتقاء و انتشار محصولات جدید بازداشته است. در واقع می‌توان گفت که پردازنده‌های Ryzen 3000 بدون رقیب جدی، مشغول به اعتماد سازی شده و حال سال 2020 ای‌ام دی دیگر نیازی به اعتماد سازی ندارد.

تحلیل‌های جدید حاکی از روند رو به رشد AMD است؛ دلایلی پشت این تحلیل وجود دارد که برای بسیاری از ما روشن و واضح است. اینتل پردازنده‌های Comet Lake را در CES 2020 رونمایی نکرد؛ حتی در صورت رونمایی آنها در اوایل سال 2020، باز هم همچنان آنها به رقابت با نسل فعلی یعنی سری Ryzen 3000 می‌پردازند. در این صورت اعتماد کاربران به Intel کاهش پیدا کرده و این شرکت در بازار فعلی فرصت رقابت با ZEN2 را از دست داده است.

AMD-APU-01.jpeg

پیش‌بینی می‌شود که AMD با پردازنده‌های جدید ZEN3 که در سال 2020 رونمایی می‌شوند، همچنان به تاخت و تاز ادامه داده و رقیب خود را در پشت سر نگاه دارد. اینتل فرصت کافی برای معرفی دو پلتفرم به صورت همزمان را ندارد؛ از سوی دیگر، این شرکت در حرکت به سمت لیتوگرافی 10 نانومتری بازمانده و تنها پردازنده‌های کلاس لپ تاپ با نام Ice Lake را در این لیتوگرافی معرفی کرده است.

با توجه به تمام دلایل ذکر شده، AMD در سال 2020 هم روندی مشابه با سال 2019 را در بازار پردازنده‌ها تکرار می‌کند. اگر چه نمی‌توان این روند را در بازار کارت‌های گرافیک شاهد بوده و به نظر می‌رسد که NVIDIA سلطه خود بر بازار تراشه‌های گرافیکی را کماکان حفظ می‌کند.

از سوی دیگر، اینتل با مشکل جدیدی دست به گریبان است؛ این شرکت در تأمین پردازنده‌های سفارشی چه در بخش دسکتاپ و چه در بخش لپ تاپ، دچار مشکلاتی شده است. به رغم افزایش تعداد ویفرها و افزایش سطح تولید، مشکلات کمبود پردازنده‌ها در سطوح لپ تاپ و دستکاپ، شرکت‌های سازنده کامپیوترهای آماده و نوت بوک را با مشکلات جدی و کاهش سود دهی روبرو کرده است.

amazon-best-1.jpg

((لیست پُر فروشترین پردازندههای آمازون))

در سه ماهه پایانی سال 2019 این مشکلات همچنان به قوت خود باقی هستند. باید توجه داشته باشید که سفارش پردازنده‌ها در سه ماهه نخست سال 2020 به نسبت سه ماهه پایانی سال 2019 بین 10 تا 15 درصد کاهش خواهد یافت. عبور از تعطیلات کریسمس از جمله دلایل کاهش سفارش پردازنده‌ها به شمار می‌رود. از آنجایی که اینتل توان پاسخ به سفارش‌های سنگین پردازنده‌های 10 و 14 نانومتری را نداشته است، شرکت‌های نظیر Dell، HP، ACER و ASUS به دنبال تراشه‌های جایگزین، به سراغ AMD رفته‌اند. اعتماد آنها کاملاً جلب شده و حتی در CES 2020 شاهد لپ تاپ‌های بسیاری با پردازنده‌های میان رده و اقتصادی Ryzen 4000 بودیم.

پس دلیل دیگری که سلطنت AMD در سال 2020 را به ما اثبات می‌کند، عدم توانایی اینتل در تأمین پردازنده‌های شرکت‌های سازنده کامپیوتر و لپ تاپ بوده و فرصت جدید AMD به منظور جایگزینی دست کم در برخی مدل‌ها.

آیا این روند تضمینی است؟
با توجه به تمام داده‌های موجود، عرضه پردازنده‌های Ryzen 4000 در کلاس خانگی و سرور، لیتوگرافی بهبود یافته 7 نانومتری AMD که حالا به بهترین بلوغ خود رسیده است، اعتماد سازی کاربران و شرکت‌ها، و تمامی موارد ذکر شده در بالا...باید بگوییم که سلطنت AMD در بازار پردازنده‌ها برای سال 2020 دور از انتظار نخواهد بود.

اما در شرایط کنونی نمی‌توان مطمئن بود که یک کمپانی بزرگ مانند Intel، سه سال تمام بدون تحرک خاصی بازار را به رقیب واگذار کند. در نتیجه این امکان وجود دارد که اینتل از باتلاق 14 نانومتری پردازنده‌های خود خارج شده و بار دیگر به رقیبی جدی برای AMD مبدل شود.

به نظر شما آیا اینتل می‌تواند باز هم به روزهای اوج خود باز گردد؟ با توجه به این متن تحلیلی، آیا می‌توان مطمئن بود که AMD در سال 2020 باز هم رقیب خود را پشت سر خواهد گذاشت؟





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار