کد خبر: ۲۸۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 15
در نگاه اول و بر اساس یک باور عامیانه میان دو عبارت رایج "اِشانتیون" و "هدیه تبلیغاتی" تفاوت خاصی وجود ندارد. حتی برخی اشانتیون را نوع لوکس هدیه تبلیغاتی خطاب می‌کنند. اما بد نیست بدانید که تفاوت‌های اساسی در میان این دو کلمه رایج در مارکتینگ وجود دارد.

در نگاه اول و بر اساس یک باور عامیانه میان دو عبارت رایج "اِشانتیون" و "هدیه تبلیغاتی" تفاوت خاصی وجود ندارد. حتی برخی اشانتیون را نوع لوکس هدیه تبلیغاتی خطاب می‌کنند. اما بد نیست بدانید که تفاوت‌های اساسی در میان این دو کلمه رایج در مارکتینگ وجود دارد.

اشانتیون (به فرانسوی: échantillon) کلمه‌ای فرانسوی و به معنی نمونه است. اشانتیون نمونه رایگان یک محصول به خریدارانی است که به یک فروشگاه مراجعه می‌کنند تا بتوانند آن را امتحان کنند. این نمونه می‌تواند یک قالب کوچک صابون، برگه‌ی تست عطر، شکلات یا نسخه‌ی محدود از یک نرم‌افزار باشد که هرکدام با حفظ ویژگی‌های اصلی، معرف کالا برای شما هستند.

هر کالا یا محصولی که برای ارتقاء مشاغل استفاده می‌شود محصولی تبلیغاتی به شمار می‌رود. معمولاً این محصولات دارای لوگو، نام یا شماره تلفن و آدرس وب سایت شرکت می باشند. این کالاها اغلب برای ارتقاء فعالیت خاصی از مشاغل مورد نظر استفاده می شوند. هدایای تبلیغاتی در این میان دسته‌ای ویژه از محصولات تبلیغاتی خطاب می‌شوند که با داشتن یک خسیسه مهم، دلنشین‌تر از باقی موارد است. هدایای تبلیغاتی با انتقال حسی خوب در زندگی روزمره افراد به کار گرفته می‌شود و این ویژگی به تنهایی ارزشی چند برابر به نحوخ بازاریابی شرکت‌ها می‌دهد.

بر این اساس تفاوت اصلی میان هدایای تبلیغاتی و نمونه‌های تست یک محصول به نوع کالای مورد استفاده و نحوه ارائه آن برمی‌گردد. بدون تردید در برخی موارد اشانتیون بنا به کاربرد و نوع محصول بر این اساس تفاوت اصلی میان هدایای تبلیغاتی و نمونه‌های تست یک محصول به نوع کالای مورد استفاده و نحوه ارائه آن برمی‌گردد. بدون تردید در برخی موارد اشانتیون بنا به کاربرد و نوع محصول

می‌تواند به عنوان یک هدیه تبلیغاتی نیز عمل کند همین وجه تشابه مهم‌ترین عامل یکی دانستن آنها در باور عامیانه شده است.

استفاده از کمپین‌ها و توزیع اشانتیون‌ها که توسط شرکت‌ها انجام می‌شود دلایل خاص خودش را دارد. برای مثال، این امکان که مشتریان می‌توانند محصولی را به صورت رایگان آزمایش کنند، بدان معنی است که برای آنها جای ریسکی باقی نخواهد ماند. اگر آنها محصول را دوست ندارند، هیچ پشیمانی پس از خریدی هم در کار نخواهد بود و چنانچه از محصول رضایت کافی را داشتند، می‌توانند آن را به سبد خرید خود اضافه کنند. در طی این فرآیند شرکت‌ها نیز با دغدغه‌ی کمتری در قبال خدمات پس از فروش به بهبود آمار فروش محصولاتشان خواهند پرداخت. علاوه بر این، مشتریان احساس بهتری نسبت به محصولات خواهند داشت، چرا که تجربه‌ی متفاوتی از یک خرید مطمئن را داشته‌اند.

مزیت دیگر استفاده از اشانتیون این است که شما به خریداران فرصت می‌دهید تا مستقیماً با یک محصول ارتباط برقرار کنند. این اتفاق  که آنها می‌توانند محصول شما را از نزدیک و به صورت شخصی مورد بررسی قرار دهند، احتمال خرید محصول شما را افزایش می‌دهد.

در این مورد هم شباهت‌های بسیاری میان هدایای تبلیغاتی و اشانتیون‎‌ها می‌توان یافت. اما اشانتیون به طور پر رنگی مستقیما در جهت فروش محصولات به‌ کار گرفته می‌شود. در صورتی که هدایای تبلیغاتی دیدگاهی بسیار جامع را در پیش می‌گیرد و به مواردی همچون برندسازی، ایجاد وفاداری در مشتریان، قدردانی و ... نیز توجه دارد. پوشش گسترده‌تر این نوع بازاریابی بر کسی پوشیده نیست و حتی ممکن است به کلی مسیر تجاری یک کسب‌وکار را دستخوش تغییری اساسی کند.

یک ویژگی جذاب مشترک

همه عاشق کلمه "رایگان" هستند. شما می‌توانید این عبارت را در بسیاری از موارد مشاهده کنید، از حمل و نقل رایگان و ویزیت رایگان گرفته تا بلیط رایگان ورود به یک نمایشگاه. قطعا بخشی از این

نمونه‌های رایگان یک بازی تبلیغاتی است و نهایتا به اندازه‌ی یک هدیه دلنشین نخواهد بود. اما به هر صورت یک امکان بدون هزینه برای شما در نظر گرفته شده است.

البته که تمام آن محصولات رایگان پیش از اینکه به دست شما برسند، زنجیره طولانی از تحقیقات و بررسی‌ها را طی می کند تا ارزش‌گذاری متناسب با آن صورت بگیرد. به این معنی که هر محصول رایگان دارای ارزشی معادل سودآوری است و این باعث می‌شود هر اشانتیون، خود یک ابزار فروش قدرتمند باشد.
استفاده رایگان از اشانتیون‌ها، به جهت جذب و ترغیب مشتری به خرید، در مدت زمان محدود به کار می‌رود. اما هدیه تبلیغاتی با یک دریافت رایگان آغاز می‌شود و تا مدت‌ها تاثیرات مثبتی بر روی مشتری

خواهد گذاشت. بنابراین هرچتد این ویژگی مشترکی به حساب می‌آید اما یکی کوتاه و پیش از خرید به کار می‌آید و دیگری به طور درازمدت و پس از خرید موثر خواهد بود.

اشانتیون‌ها مدتها است در کنار سایر برنامه‌های بازاریابی بخشی از تجارت را به خود اختصاص داده‌اند. یک روش بازاریابی که متفاوت از هدایای تبلیغاتی به توسعه کسب‌وکار می‌پردازد. استفاده صحیح از اشانتیون به سلامت شبکه‌ی توزیع و فروش محصولات کمک می‌کند و نهایتا منجر به افزایش فروش خواهد شد.
برخی از رو‌ش‌های تبلیغاتی محصولات رایگان ارائه می‌دهند اما با این شرط که خرید انجام شود. کالای رایگان ممکن است به شکل مقادیر اضافی همان کالای خریداری شده باشد (به عنوان مثال، یک مورد خریداری کنید، یک بسته رایگان دریافت کنید) یا بسته‌های ویژه که مقدار بیشتری را با همان قیمت بسته بندی معمولی ارائه می دهند.

شکل دیگری از کالاهای رایگان و اشانتیون‌ها شامل کالاهای ممتاز است. اغلب این دست موارد به محتوا‌های اعتباری تعلق می‌گیرد. به عنوان مثال، یک تولید کننده تلفن همراه ممکن است به ازای خرید هر گوشی موبایل یک اعتبار خرید نرم‌افزار به همراه آن بدهد. اما این امتیاز را به چند گوشی خاص که به فروش بالاتر آن اهمیت می‌دهد محدود کند.

 

سَمپِل‌ها همچنین یک هدف مهم دیگر را دنبال می‌کنند و آن تضمین کیفیت محصول نهایی است. یک نمونه خاص به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از اتمام کار و تولید در تیراژ بالا به اشتباهات و مشکلات آن پی ببرید و از هدر رفت سرمایه‌ جلوگیری کنید. این اشتباه گاهی آنقدر ساده و پیش‌پا  افتاده است که به چشم متخصصان نمی‌آید ولی مشتریان که به چشم مصرف‌کننده به آن نگاه می‌کنند شما را از آن آگاه می‌سازند.

تونی پوستون (Tony Poston)، بنیانگذار موفق و معروف برند طراحی مد و لباس کالج هیل (college hill) در سیاتل است. در ارتباط با یک سفارش 5 هزار عددی لباس، تجربه‌ی جالبی را به اشتراک گذاشته بود که به درک بهتر از تضمین کیفیت محصول کمک می‌کند. پوستون این چنین نوشته بود که : "به دلایلی، نماینده فروش من یقین داشت، مشتری به محصول نهایی ما علاقه‌مند خواهد شد، اما من او را مجبور به استفاده از نمونه پیش تولید ‌کردم؛ به دلیل این که ما هرگز محصول نهایی را واقعاً ندیده‌ایم و واکنشی نسبت به آن احساس نکردیم.
وقتی وارد جلسه عقد قرارداد شدیم، نماینده فروش نمونه را به مشتری تحویل داد و او آن را دوست نداشت! خوشبختانه ما محصول دیگری را در ذهن داشتیم که در یک قیمت بالاتر و سود دهی بهتری نیز قرار داشت و نمونه‌ای از محصول جدید برای نمایش او داشتیم. نهایتا محصول دومی مورد پسند مشتریان قرار گرفت و یک ضرر بزرگ به سودی بیشتر تبدیل شد ".

استفاده از کلمات اشانتیون، نمونه یا سمپل در روند بازاریابی و تضمین کیفیت محصولات، همگی به یک فرآیند مشترک اشاره دارند و تنها سه ترجمه متفاوت از یک کلمه هستند. همچنین در قیاس با عبارت هدایای تبلیغاتی، حتی با داشتن ویژگی‌هایی مشترک به طور کل مجزا از یکدیگر عمل می‌کنند. اشانتیون‌ها در صورتی که تاثیر مفیدی بر روند فروش محصول نداشته باشند شکست خورده محسوب می‌شوند در صورتی که هدایای تبلیغاتی با ایجاد یک حس خوب توام با انجام فرآیند تبلیغاتی ارزش متفاوتی به تجارت و اعتبار شما خواهد داد.



لینک منبع : ویرگول


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار