کد خبر: ۲۸۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 15
طی دوره‌های اخیر تلاش زیادی شده تا محصولات پیشرفته‌ای مانند گوشی هوشمند در داخل کشور و به صورت کاربردی تولید شوند ولی اگر واقع‌بین باشیم، گوشی ایرانی در بازار ایران تنها یک محصول حاشیه‌ای و بی‌تاثیر است.
به گزارش آی تابناک : طی دوره‌های اخیر تلاش زیادی شده تا محصولات پیشرفته‌ای مانند گوشی هوشمند در داخل کشور و به صورت کاربردی تولید شوند ولی اگر واقع‌بین باشیم، گوشی ایرانی در بازار ایران تنها یک محصول حاشیه‌ای و بی‌تاثیر است. به تازگی وزارت ICT برنامه‌های زیادی را برای توسعه این صنعت در کشور تدارک دیده که شاید بتواند کورسویی از امیدی برای موفقیت این دست از محصولات ایجاد کند.

تولید داخلی یک محصول فرایند بسیار مطلوبی است که در برشمردن وجوه مثبت آن می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد ولی اگر این هدف با قربانی کردن بسیاری از سرمایه‌های معنوی مانند اعتماد به برند و نشان ساخت ایرانی منتج شود لطمات آن جبران ناپذیر و یا بسیار سخت خواهد بود.

به گزارش میزان، ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه معتقد است که باید مراحل بلوغ کامل در تولید گوشی را در داخل کشور طی کنیم؛ این صنعت می‌تواند شمن اشتغالزایی مناسب، با افزایش تعاملات واحدهای R&D، بومی‌سازی خط تولید را نیز منتج شود.

هاشمی در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت و تاریخچه بسیاری از برندهای بزرگ و شماره یک دنیا نیز در این حوزه اشاره کرده و می‌گوید:

بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تلفن همراه در ابتدای راه وضعیت فعلی ما را داشتند، با بررسی عمق تولید و فناوری که با حضور تولیدکنندگان حمایت‌های لازم از این بخش صورت خواهد گرفت.

نکته بسیار مهمی که در مورد آینده این صنعت در افق وزارت ارتباطات وجود دارد این است که هدف‌گذاری سهم 20 درصدی از بازار برای دستگاه‌های تولید داخل در نظر گرفته شده است:

هدف گذاری در طرح تولید تلفن همراه داخلی کسب سهم 20 درصدی از بازار کشور هستیم و برآورد‌های منافع آن برای جلوگیری از خروج ارز و میزان اشتغال آن نیاز به زمان و بازخورد بازار دارد

اما همانطور که می‌دانید مهمترین نکته‌ای که مشتری را به خرید یک محصول مجاب کند قیمت پایین همراه با کیفیت است. هاشمی در این خصوص معتقد است که پتانسیل و فرصت خوبی برای تعیین قیمت مناسب توسط تولیدکننده ایرانی وجود دارد. در واقع می‌توان با توجه به حذف بسیاری از هزینه‌های جانبی، گوشی ایرانی بین 1 تا 3 میلیون تومان با امکانات خوبی را در بازار توزیع کرد که اگر همراه با کیفیت باشد مسلماً حرف‌های زیادی برای گفتن در بازار خواهد داشت.

با توجه به صحبت‌های معاون وزیر ICT برنامه‌ریزی این وزارت‌خانه آن است که ابتدا گوشی ارزان ایرانی وارد بازار شود و در گام‌های بعدی کیفیت آنها افزایش پیدا کند. برنامه‌ای که اگر با خودمان روراست باشیم از سال‌های قبل گام اول آن طی شده و ما با برندهای ایرانی تولید گوشی آشنا هستیم و مورد مهم کیفیت پایین این برندها بوده که خاطره خوشی از آنها برایمان نساخته است.

در انتها هاشمی در مورد پلتفرم و امکانات این گوشی‌های نیز صحبت کرده و معتقد است که پتانسیل گرایش به سرویس‌های داخلی نیز می‌تواند فرصت خوبی برای شرکت‌های فعال در این زمینه باشد:

به طور طبیعی سیستم عامل تلفن همراه مدنظر اندروید خواهد بود، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که ما برای فعالان این حوزه تصمیم نخواهیم گرفت، اما دغدغه اصلی ما صیانت از زیست بوم فناورانه کشور است که از تولیدکنندگان مطالبه خواهد شد تا تهدیداتی که در حوزه سایبری وجود دارد را به حداقل برسانند.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار