کد خبر: ۲۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 15
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر از ایجاد چندین کارخانه نوآوری در مراکز صنعتی متروکه در سرتاسر کشور داده و تاکید کرده این اقدام می‌تواند گامی برای ایجاد یک زیست بوم نوآوری سراسری در ایران باشد.
به گزارش آی تابناک : رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر از ایجاد چندین کارخانه نوآوری در مراکز صنعتی متروکه در سرتاسر کشور داده و تاکید کرده این اقدام می‌تواند گامی برای ایجاد یک زیست بوم نوآوری سراسری در ایران باشد.

«اسماعیل قادری فر» در گفتگو با مهر گفته که شهرداری و معاونت علمی برای استفاده از پهنه‌های متروکه و تغییر کاربری آنها به کارخانه نوآوری همکاری‌های زیادی داشته‌اند و برای نمونه کارخانه نوآوری آزادی را مثال زده است: «کارخانه نوآوری آزادی در فضای ۱۸ هزار متری که از سال گذشته تیم های استارت آپی در آن آغاز به کار کرده بودند اکنون محلی برای استقرار جوانان مستعد است.»

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی اعلام کرده که این کارخانه ظرفیت ۲۵۰۰ نفر را دارد و می‌تواند ۵۰۰ تیم را در خود جای دهد ولی در حال حاضر تنها هزار نفر و ۱۵۰ تیم در آن مستقر هستند. به گفته قادری‌فر آنها با توجه به استقبال جوانان و تیم‌ها از کارخانه نوآوری، قصد دارند از ظرفیت‌های مشابه در شهرهایی مانند شیراز، تبریز، اصفهان، یزد و دیگر شهرها نیز استفاده کنند تا کارخانه نوآوری در این استان‌ها نیز برقرار شود.

به گفته قادری‌فر کارخانه نوآوری شیراز در آستانه افتتاح قرار دارد و قرار است کارخانه ایران زیمنس سابق تبدیل به یک کارخانه نوآوری با حضور چند هزار محقق شود. گفتنیست مساحت این کارخانه ۹ هزار متر مربع است که تقریبا نصف کارخانه نوآوری آزادی است.

کارخانه نوشابه‌سازی مشهد با ۱۵ هزار متر مربع و کارخانه نساجی یزد با ۱۰ هزار متر مربع از دیگر مناطقی هستند که به زودی تبدیل به کارخانه نوآوری خواهند شد.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی در ادامه با اشاره به دو شهر دیگر که قرار است در آنها از اماکن متروکه برای راه اندازی کارخانه های نوآوری استفاده شود، گفت: «اکنون در حال مکان یابی در شهرهای اصفهان، تبریز  و اردبیل برای ایجاد کارخانه نوآوری هستیم.»

تصویری از کارخانه نوآوری آزادی

به گفته قادری‌فر با توجه به محدودیت اعتبارات و منابع برای انجام کارهای زمان بر ساخت و ساز، این پهنه‌های صنعتی متروکه بازسازی می‌شوند و در اختیار زیست بوم نوآوری قرار می‌گیرند.

تفاوت بین دو مفهوم کارخانه نوآوری و پارک نوآوری برای برخی از افراد همچنان گنگ باقی مانده و از همین رو قادری‌فر در صحبت‌های خود با تاکید به وجود تفاوت در این دو موضوع، تصریح کرده که «پارک‌ها عمدتا محل استقرار شرکت‌های دانش بنیان است؛ اما کارخانه های نوآوری استارت آپ-کمپ‌هایی هستند که در راستای حمایت از ایده ها و تربیت نیروی انسانی و متخصص برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده اند.»




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار