کد خبر: ۲۸۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 14
بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده ۶ کارخانه نوآوری به زودی در ۶ شهر بزرگ کشور راه اندازی می شوند تا استارت آپها در آنها فعالیت کنند.
به گزارش آی تابناک : دکتر اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: معاونت علمی برای تقویت زیست بوم نوآوری در کشور سعی کرده با بازسازی و بهسازی پهنه های صنعتی متروکه و پرهیز از ایجاد زیرساخت های زائد درون شهر، گامی برای ایجاد زیست بوم نوآوری بردارد.

وی با اشاره به همکاری شهرداری و معاونت علمی برای استفاده از پهنه های متروکه و تغییر کاربری آنها به کارخانه های نوآوری گفت: از سال گذشته زمینه ایجاد کارخانه ای نزدیک به میدان آزادی در کارخانه متروکه ای فراهم شد و امسال به مرحله رونمایی رسمی رسید.

قادری فر افزود: کارخانه نوآوری آزادی در فضای ۱۸ هزار متری که از سال گذشته تیم های استارت آپی در آن آغاز به کار کرده بودند اکنون محلی برای استقرار جوانان مستعد است.

وی با بیان اینکه این کارخانه پیش از این کارخانه الکترودسازی بوده است، خاطر نشان کرد: بر اساس قانون خروج صنایع آلاینده از کلان شهرها، کارخانه الکترود سازی به قزوین منتقل شد و مدتی این کارخانه تخلیه بود که اکنون تیم های استارت آپی زیادی در آن مشغول فعالیت هستند؛ در حال حاضر این کارخانه تبدیل به یک پهنه نوآوری شده است.

ایجاد کارخانه های نوآوری در کلان شهرهای کشور

رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی گفت: کارخانه نوآوری آزادی ۱۶ هزار متری که در اختیار شتابدهنده ها و تیم‌های مختلف قرار گرفته در حوزه‌های فناوری اطلاعات، الکترونیک سلامت، گیم، تولید محتوا، نوآوری‌های بیمه‌ای و مالی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، نانوداروها، معماری و زندگی شهری، گردشگری و توریسم فعالیت می‌کنند. این کارخانه ظرفیت ۲۵۰۰ نفر دارد و می‌تواند ۵۰۰ تیم و شتابدهنده را در دل خود جای دهد؛ اما در حال حاضر که نوپاست هزار نفر در قالب ۱۵۰ تیم استارتاپی در این کارخانه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: اما فقط تهران نیست که در آن اماکن متروکه و محققان برجسته دارد؛ بلکه بسیاری از شهرهای بزرگ  مانند شیراز، تبریز، اصفهان، یزد و... چنین ظرفیتی دارند که در آن اماکن بلا استفاده ای وجود داشته باشد و بتوان از آنها برای جمع کردن ایده پردازان بهره برد.

کارخانه نوآوری شیراز در آستانه افتتاح

اسماعیل قادری فرد در ادامه گفت: راه اندازی کارخانه نوآوری شیراز نیز در محل کارخانه مخابرات سابق ایران (ایران زیمنس سابق) کلید خورده که به زودی در فاز اول آن ۱۵هزار محقق مشغول فعالیت می شوند؛ این کارخانه که در شرق شیراز مستقر بوده برابر با ۹ هزار متر مربع است که محل تجمع اکوسیستم استارت آپی فارس خواهد شد.

متروکه نساجی در یزد محل تجمع استارت آپ ها می شود

قادری فر افزود: همچنین سومین کارخانه نوآوری نیز قرار است در یزد راه اندازی شود که استارت آن نیز خورده است؛ کارخانه نوآوری یزد در محل کارخانه متروکه نساجی درخشان با ۱۰هزار متر مربع ایجاد خواهد شد.

وی همچنین به کارخانه نوآوری در مشهد که در مجاورت دانشگاه فردوسی مشهد است اشاره کرد و افزود: کارخانه نوآوری مشهد در محل کارخانه نوشابه سازی با ۱۵هزار متر مربع ایجاد خواهد شد.

کارخانه های متروکه ای که به کارخانه های نوآوری تبدیل شده اند

ردیفاستانکارخانه قدیمیکارخانه نوآوری
۱تهرانکارخانه الکترودسازیآزادی
۲شیرازایران زیمنس شیراز
۳مشهدکارخانه نوشابه سازیمشهد
۴یزدکارخانه نساجییزد

اصفهان، تبریز و اردبیل در حال مکان یابی 

رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی در ادامه با اشاره به دو شهر دیگر که قرار است در آنها از اماکن متروکه برای راه اندازی کارخانه های نوآوری استفاده شود، گفت: اکنون در حال مکان یابی در شهرهای اصفهان، تبریز  و اردبیل برای ایجاد کارخانه نوآوری هستیم.

وی تاکید کرد: ما در حال برنامه ریزی هستیم که در تمام استانهایی که ظرفیت کارخانه نوآوری دارند این مکان را راه اندازی کنیم.

کارخانه های نوآوری با پارک های علم و فناوری فرق دارند

قادری فر با اشاره به تفاوت پارک های علم و فناوری و کارخانه های نوآوری گفت: تفاوت کارخانه نوآوری با پارک های علم و فناوری این است که پارک ها عمدتا محل استقرار شرکتهای دانش بنیان است؛ اما کارخانه های نوآوری استارت آپ-کمپ هایی هستند که در راستای حمایت از ایده ها و تربیت نیروی انسانی و متخصص برای ایجاد شرکتهای دانش بنیان ایجاد شده اند.

به گفته رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی ، ما با این مفهوم به دنبال توسعه فضاها در پهنه های صنعتی و  پهنه های شهری هستیم تا شهرهای فناور و نواور را با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و  جوانان و استعدادهای برتر ایجاد کنیم.

وی همچنین در تفاوت کارخانه های نوآوری با مراکز رشد در دانشگاهها گفت: در چارچوب مفهومی توسعه زیست بوم نوآوری، ایجاد مراکز نوآوری در  دل دانشگاهها و مراکز علمی کشور  است اما این فضاها زیر ۲ الی۳ هزار متر است؛ از طرفی کارخانه ها با فضایی بیش از ۴هزار مترمربع، مصداق کارخانه های تولیدی در متراژهای وسیع هستند که استارت آپ ها در آن فعالیت می کنند.

فضاهای کارخانه ها متروکه هستند

قادری فر گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات و منابع برای انجام کارهای زمان بر ساخت و ساز، این پهنه های صنعتی متروکه بازسازی می شوند و در اختیار زیست بوم نوآوری قرار می گیرند.




منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار