کد خبر: ۲۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۴ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 14
طبق گزارش رسانه‌ها، حداقل یکی از نسخه‌های گوشی سری گلکسی اس 20، به دوربین 108 مگاپیکسلی مجهز خواهد شد. اما باید این اتفاق را یک تهدید بدانیم یا یک فرصت؟
به گزارش آی تابناک : سامسونگ چندی پیش با معرفی سنسور 108 مگاپیکسلی خود پیشرفته ترین نسل از این رده از محصولات را روانه بازار کرد. این سنسور از دو جهت دارای اهمیت فراوانی است. یکی بابت انبوه عظیمی از پیکسل هایی که در خود جای داده و دیگری از بابت اینکه ظاهراً قرار است در حداقل یکی از نسخه های گوشی گلکسی اس 20 مورد استفاده قرار بگیرد. اما بررسی نخستین گوشی مجهز به این سنسور 108 مگاپیکسلی می تواند نشان دهد که عملکرد آن در گوشی های هوشمند چگونه خواهد بود.

گوشی شیائومی Mi Note 10، نخستین گوشی هوشمندی است که از سنسور جدید و قدرتمند 108 مگاپیکسلی سامسونگ بهره می برد. در کنار سنسور قدرتمند، باید این گوشی شیائومی را از بابت باتری با طول عمر عالی و همچنین قیمت بسیار مناسب تحسین کنیم. اما متاسفانه باید گفت عملکرد دوربین این گوشی به نوعی است که بازهم تایید می‌کند تراکم پیکسلی این سنسورها دارای اهمیت چندانی نیست و هیچگاه نمی توان دوربین دارای سنسور با تراکم پیکسلی بیشتر را قدرتمندتر دانست.

108-22.jpg

به منظور اثبات این ادعا می توان موارد زیر را در مورد دوربین گوشی شیائومی Mi Note 10 مطرح کرد.

مگاپیکسل بیشتر، مشکلات بیشتر
این روزها اغلب کاربران گوشی های هوشمند به دوربینی نیاز دارند که سریع و قابل اعتماد باشد و بتواند به صورت خودکار با کمترین تلاش کاربران، تصاویر و ویدیوهای باکیفیتی را به ثبت برساند. اما آیا گوشی شیائومی Mi Note 10 توانسته است به این نیازهای کاربران خود پاسخ دهد؟

بهتر است ابتدا در مورد سرعت و قابلیت اطمینان این دوربین صحبت کنیم. متاسفانه باید گفت شیائومی Mi Note 10 یکی از کندترین دوربین ها را در میان گوشی های هوشمند در اختیار دارد. اگر برای مدتی از دوربین این گوشی استفاده نشود، بارگذاری برنامه آن به چندین ثانیه زمان نیاز خواهد داشت.

108-18.jpg

همچنین باید گفت در این دوربین ثبت تصاویر در مد با وضوح 27 مگاپیکسل با سرعت خوبی صورت می گیرد؛ اما حتی در این هنگام نیز جا به جایی میان مدهای ثبت تصویر و ویدیو بیش از اندازه زمان  گیر است. شاید باید تراشه میان رده اسنپدراگون 730G را محدود کننده عملکرد این گوشی در بخش دوربین بدانیم؛ اما بررسی ها اثبات می کنند که گوشی Mi Note 10 در حالت کلی دارای سرعت مناسبی است و به دستورات کاربران پاسخگویی خوبی نشان می دهد. شاید بهتر باشد بگوییم علاوه بر تراشه پردازشی، عامل دیگری سبب می شود دوربین این گوشی سرعت مناسبی نداشته باشد.

کیفیت تصاویر دوربین 108 مگاپیکسلی چگونه است؟
دوربین گوشی Mi Note 10 به گونه ای طراحی شده است که به صورت پیش فرض با استفاده از قابلیت Pixel Binning، اطلاعات دریافتی از هر چهار پیکسل کنار هم را با یکدیگر ترکیب کند و در پایان یک تصویر 27 مگاپیکسلی را در دسترس کاربران خود قرار دهد. با این حال در برنامه دوربین این گوشی یک مد اختصاصی وجود دارد که ثبت تصاویر با وضوح 108 مگاپیکسلی را مهیا می کند.

با وجود این، انتخاب مد 108 مگاپیکسلی سبب می شود که این گوشی پس از ثبت هر تصویر، برای چندین ثانیه از دسترس خارج شود و پاسخگوی دستورات مختلف کاربران نباشد. به نظر می رسد پردازش چنین تصویری برای تراشه پردازشی این گوشی کار ساده ای نیست. علاوه بر این، باید توجه داشت در هنگام استفاده از این مد، قابلیت هایی نظیر HDR، به صورت خودکار غیرفعال می شود و تصاویر خروجی نیز از 10 تا 20 مگابایت حجم خواهند داشت.

108-19.jpg

خبر خوب این است که در بسیاری از مواقع، تصاویر ثبت شده از دوربین این گوشی کیفیت مناسبی دارد. هرچند که این کیفیت همچنان در حد و اندازه یک سنسور 108 مگاپیکسلی نیست، اما بازهم باید تصاویر خروجی را قابل قبول بدانیم. در اصل باید گفت که مقایسه تصاویر خروجی گوشی های Mi Note 10، آیفون 11 و گلکسی نوت 10، نشان می دهد که سنسور 108 مگاپیکسلی، بیشترین جزییات را به ثبت می رساند.

تصویر زیر با استفاده از دوربین گوشی Mi Note 10 از فضای یک دفتر کار تهیه شده است. اگرچه این تصویر با استفاده از مد پیشفرض و 27 مگاپیکسلی این اسمارت فون به ثبت رسیده است؛ اما به خوبی می توان حضور جزییات فراوان در آن را متوجه شد. در تماشای این عکس از نمای نزدیک، این موضوع بسیار ملموس تر است. برای بزرگ تر  شدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید.

108-3.jpg

108-5.jpg

تصویر زیر نشان می دهد که در شب و در موقعیت های تاریک نیز شرایط به همین صورت است و تصویر خروجی از گوشی Mi Note 10 نسبت به رقبا دارای جزییات بیشتری است. با بزرگ نمایی بر روی تصویر، به خوبی می توان این موضوع را درک کرد. این تصویر نیز با استفاده از مد پیشفرض دوربین این گوشی به ثبت رسیده است و دارای وضوح 27 مگاپیکسلی است. برای بزرگ  تر شدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید.

108-7.jpg

108-15.jpg

به منظور بررسی بهتر عملکرد دوربین گوشی Mi Note 10، باید به تصویر با وضوح 108 مگاپیکسلی آن نیز اشاره ای داشته باشیم. تصویر زیر یک نمونه از خروجی دوربین این گوشی است که با استفاده از مد 108 مگاپیکسلی آن به ثبت رسیده است. به صورت همزمان تصاویر مشابه و بریده  شده ای از خروجی دوربین دو گوشی گلکسی نوت 10 و آیفون 11 نیز نمایش داده شده که می توانید از آن ها به منظور مقایسه کیفیت تصاویر استفاده کنید. ممکن است بارگذاری این تصویر کمی زمان گیر باشد. می توانید به منظور بزرگ تر شدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید.

108-11.jpg

108-9.jpg

سنسور بزرگ تر همیشه بهترین نیست
سنسور 108 مگاپیکسلی به صورت فیزیکی و در قیاس با دوربین گوشی های هوشمند دارای ابعاد بزرگی است و به همین دلیل می تواند نور و جزییات زیادی را از محیط جمع آوری کند. اما باید توجه داشت که یک سنسور بزرگ تر، همیشه به سیستم نوری بزرگ تری نیز نیاز دارد. به نظر نمی رسد که این سیستم در گوشی Mi Note 10 دارای ابعاد بزرگی باشد. ابعاد بزرگ این سنسور در ترکیب با یک گشودگی دیافراگم ثابت و عریض، سبب شده است که دوربین این گوشی دارای عمق میدان کمی باشد.

این موضوع از یک سو موجب می شود که پس زمینه تصاویر تارشدگی زیادی داشته باشد و اثرات افکت Bokeh به خوبی قابل مشاهده باشد. از سوی دیگر باید گفت عمق میدان کم سبب می شود که تصاویر ثبت شده از فواصل نزدیک، کیفیت مناسبی نداشته باشند. از این رو به علاقه مندان به این نوع از تصاویر توصیه می شود خیلی به خرید گوشی Mi Note 10 فکر نکنند.

دو تصویر بالا از فاصله تقریباً 20 سانتی  متری یا به عبارت دیگر 7.9 اینچی از فنجان تهیه شده است و فوکوس دوربین به گونه ای تنظیم شده است که تصویر مناسبی از ربات نقاشی شده بر روی آن به ثبت برسد. با کمی دقت می توان متوجه شد که در تصویر خروجی از گوشی Mi Note 10، دسته فنجان از فوکوس خارج شده است و به صورت تار دیده می شود. این در حالی است که در تصویر آیفون 11، فوکوس کامل تصویر را شاهد هستیم. در بالا تصویر خروجی از دوربین Mi Note 10 در سمت راست تصویر و تصویر خروجی از گوشی آیفون 11 در سمت چپ نشان داده شده است.

با این تفاسیر دوربین گلکسی اس 20 چگونه خواهد بود؟
براساس اخبار موجود، حداقل یکی از گوشی های گلکسی اس 20 از این سنسور  108 مگاپیکسلی در دوربین اصلی خود بهره خواهند برد. به احتمال فراوان، این سنسور یک نسخه ارتقا یافته از حسگر موجود در گوشی Mi Note 10 خواهد بود. بررسی بالا نشان می دهد که یک سنسور 108 مگاپیکسلی  می تواند پیش از اینکه مشکلی را حل کند، محدودیت های بیشتری را هم ایجاد نماید.

108-17.jpg

این سنسور علاوه بر اینکه سبب می شود برنامه دوربین گوشی های هوشمند کند شود، موجب می شود که ضخامت این دستگاه ها هم به دلیل استفاده از سیستم اپتیکی پیچیده و بزرگ، افزایش قابل توجهی پیدا کند. به عنوان مثال، استفاده از این سنسور در گوشی Mi Note 10 سبب شده است که ضخامت آن به نیم اینچ یا به عبارتی دیگر به 13 میلی  متر برسد. در عوض این مشکلات، این سنسور با وضوح بالا تنها سبب می شود که کیفیت تصاویر خروجی به میزان کمی بهبود پیدا کند؛ به گونه ای که به سختی این تفاوت قابل مشاهده است.

سامسونگ در طی سال های اخیر نشان داده است که از نظر فناوری حداقل یک گام از شرکت های چینی فعال در حوزه تولید گوشی های هوشمند جلوتر است. مطمئناً این شرکت خواهد توانست در گوشی های گلکسی اس 11، سیستم اپتیکی بهتری را در کنار این سنسور  108 مگاپیکسلی به کار بگیرد. علاوه بر این، با استفاده از تراشه اسنپدراگون 865 و همچنین یک نرم افزار قدرتمند و بهره مند از فناوری هوش مصنوعی، انتظار می رود که شاهد بهبود سرعت این دوربین در ثبت تصاویر باشیم.

آنچه که به عنوان سوال باقی می ماند این است که این سنسور در قیاس با قیمت بالای خود تا چه حد می تواند کیفیت تصاویر خروجی این گوشی را ارتقا ببخشد و آیا کاربران حاضر به پرداخت ما به تفاوت قیمت آن نسبت به سنسورهای با وضوح کمتر خواهند بود یا خیر؟ امیدواریم سامسونگ اثبات کند که پیش بینی ما اشتباه بوده است.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار