کد خبر: ۲۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۹ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 09
در حالی که AMD پردازنده‌های جدید Ryzen 4000 را برای کلاس لپ تاپ‌های گیمینگ و اقتصادی رونمایی کرده است، رقیب آن، Intel، در CES 2020 پرده از یک پروژه جدید و جالب توجه برای انواع لپ تاپ برداشته است.
به گزارش آی تابناک : در حالی که AMD پردازنده های جدید Ryzen 4000 را برای کلاس لپ تاپ‌های گیمینگ و اقتصادی رونمایی کرده است، رقیب آن، Intel، در CES 2020 پرده از یک پروژه جدید و جالب توجه برای انواع لپ تاپ برداشته است. یک پروژه بزرگ که کار طراحی آن به پایان رسیده و نشان می‌دهد که اینتل در این مدت چندان بیکار هم نبوده است. آیا این طرح لپ تاپ‌های 2020 و بعد از آن را تغییر خواهد داد؟

اینتل در سال 2019 پردازنده‌های 10 نانومتری Ice Lake را برای لپ تاپ‌ها معرفی کرد. این اولین قدم برای کوچ به یک لیتوگرافی کوچک‌تر از سوی اینتل بود. این کمپانی در جریان CES 2020 پردازنده های قدرتمند Comet Lake-H را برای لپ تاپ‌های گیمینگ معرفی کرده و اینک شاهد معرفی یک دستاورد جدید از سوی این کمپانی هستیم.

شرکت اینتل نوعی مادربرد را ابداع کرده است که بر روی آن تراشه‌های Tiger Lake، پردازنده گرافیکی Xe DG1 و رابط‌های جدید Thunderbolt 4 قرار دارند. Thunderbolt سریع‌ترین رابط فعلی در بین تجهیزات دیجیتالی است که اینک Thunderbolt 4 حتی به مراتب سرعت بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. جالب است که این برد که می‌توان آن را یک مادربرد نیمه آماده دانست، دارای ابعاد بسیار کوچک، به اندازه یک خط کش است.

csm_IMG_1.jpg

از آنجایی که اینتل بردهای اولیه را با خود به CES 2020 آورده و حتی پردازنده‌های Tiger Lake نیز بر روی آن نصب هستند، پس می‌توان گفت کار این پروژه به اتمام رسیده است. پردازنده‌های Tiger Lake در لیتوگرافی بهبود یافته 10 نانومتری (10 nm+) تولید می‌شوند. این تراشه‌ها را می‌توان نوعی جایگزین برای پردازنده‌های Ice Lake دانست. به نظر می‌رسد که آنها لپ تاپ‌های گیمینگ میان قیمت را هدف اصلی خود قرار داده‌اند. از آنجایی که کارت گرافیک Xe DG1 در دسته میان رده‌های اقتصادی قرار می‌گیرد، پس می‌توان امیدوار بود که این لپ تاپ‌ها از قیمت‌های مناسبی برخوردار باشند.

csm_IMG_2.jpg

پردازنده‌های تایگر لیک از هسته‌های پیشرفته Willow Cove بهره می‌برند که عملکردی بسیار بالاتر را به همراه دارد. به نظر می‌رسد که قدرت گرافیکی این تراشه گرافیکی بسیار کوچک و حداکثر 25 واتی، به کارت گرافیک GTX 1050 رسیده و حتی مقداری از آن بهتر باشد. Intel هیچ اشاره‌ای بهAPUهای تازه معرفی شده Ryzen 4000 نکرده و تمام زمان کنفرانس خود را به معرفی قابلیت و محصولات جدید اختصاص داده است. این شرکت در زمینه معماری Tiger Lake اطلاعات چندانی را منتشر نکرده اما وعده داده است که توان حرارتی در همان میزان نسل فعلی باقی خواهد ماند.

اینتل در زمینه رابط جدید Thunderbolt 4 هم گفت: سرعت این رابط 4 برابر یک درگاه USB 3.0 است. به نظر می‌رسد که اینتل برای حافظه گرافیکی Xe DG1 از تراشه‌های GDDR6 استفاده می‌کند.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار