کد خبر: ۲۸۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۴ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 04
با ورود به سال ۲۰۲۰ میلادی پایگاه خبری اسپیس لیستی از ماموریت‌های جذاب فضایی که قرار است طی این سال رخ دهند را منتشر کرده است.
به گزارش آی تابناک : طی این خبر تاریخ برخی ماموریت‌های فضایی ۲۰۲۰ اعم از پرتاب موشک و ماهواره‌ها بازگو شده است.

اسپیس ایکس و بوئینگ

سال ۲۰۲۰ می‌تواند سال بسیار هیجان انگیزی برای فضانوردان ناسا باشد چرا که اگر بخت با آنها یار باشد آنها سرانجام می‌توانند توسط فضاپیماهای تجاری ساخت آمریکا به فضا بروند. بنابر گزارش‌ها انتظار می‌رود که امسال کپسول دراگون اسپیس ایکس و استارلاینر شرکت بوئینگ نخستین فضانوردان را به فضا بفرستند، هرچند هنوز تاریخ دقیقی از زمان پرتاب آن اعلام نشده است.

استارلاینر در ماه دسامبر آزمایش مهمی را با موفقیت پشت سر گذاشت و یک پرتاب آزمایشی بدون خدمه را انجام داد اگرچه این فضاپیما به دلیل مصرف بیش از حد سوخت به ایستگاه فضایی بین المللی نرسید. 

کپسول دراگون اسپیس ایکس نیز در مارس ۲۰۱۸ پرواز آزمایشی خود را انجام داد و اکنون نیز در حال آماده سازی برای انجام آزمایش سیستم خطای پروازی است. این آزمایش زودتر از ۱۱ ژانویه انجام خواهد شد.

مدارگرد خورشیدی "سولار اوربیتر"

مدارگرد خورشیدی "سولار اوربیتر" (Solar Orbiter) که یک مأموریت مشترک بین ناسا و آژانس فضایی اروپا است، قرار است ۵ فوریه از" پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال "( Cape Canaveral Air Force Station) در فلوریدا به فضا پرتاب شود.

بنابر برنامه ریزی‌ها پس از پرتاب، این مدارگرد به اندازه ۰.۲۸ واحد نجومی به خورشید نزدیک خواهد شد تا بتواند بسیار خوب و دقیق نحوه عملکرد خورشید را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. انتظار می‌رود این ماموریت هفت سال به طول بیانجامد.

مارس ۲۰۲۰ و سه ماموریت دیگر

بنابر گزاش‌ها مریخ نورد "مارس ۲۰۲۰" که توسط ناسا برای کاوش در سطح مریخ در حال آماده سازی است، در ۱۷ ژوئیه پرتاب خواهد شد.

در حالی که آژانس فضایی اروپا و سازمان فضایی فدرال روسیه نیز قصد دارند مریخ نورد خود به نام مریخ‌نورد اگزومارس روزالیند فرانکلین (ExoMars Rosalind Franklin) را  در ۲۵ ژوئیه پرتاب کنند. امارات متحده عربی نیز قرار است اولین مأموریت خود به نام "ماموریت هوپ مارس" (Hope Mars Mission) را از مرکز فضایی تانیگاشیما ژاپن به مقصد مریخ پرتاب کند. چین همچنین قصد پرتاب یک فرودگر و یک سطح نورد کوچک را دارد.

فضاپیما" SSLV "هند

هند اولین پرتاب موشک SSLV  را در اوایل سال ۲۰۲۰ به سمت مدار نزدیک زمین انجام خواهد داد اما زمان دقیق پرتاب این موشک مشخص نیست. بنابر گزارش‌ها این پرتاب احتمالا در ماه ژانویه انجام خواهد شد. این موشک از "مرکز فضایی ساتیش داوان" (Satish Dhawan Space Centre) پرتاب خواهد شد.

استارلینک، فالکون هوی و استارشیپ

شرکت اسپیس ایکس قصد دارد تا سال ۲۰۲۰  مجموعه دیگری از ماهواره‌های استارلینک را به فضا ارسال کند.

سال ۲۰۱۹ اسپیس ایکس ۶۰ ماهواره اینترنتی به فضا فرستاد.ماهواره‌های استارلینک بخشی از برنامه اسپیس‌ایکس برای سرویس جدید و پرسرعت اینترنت هستند.

این طرح در اوایل سال ۲۰۱۵، با درخواست "ایلان ماسک" مدیرعامل این شرکت از کمیته ارتباطات فدرال مبنی بر اجازه آزمایش ایده خود برای تأسیس یک پهنای باند جهانی آغاز شد. علاوه بر ماهواره‌های استارلینک و کپسول دراگون، شرکت اسپیس ایکس هم چنین قصد دارد یک موشک دیگر را نیز پرتاب کند که یکی از آنها موشک "فالکون هوی" (Falcon Heavy) است.

بنابر برنامه ریزی‌ها موشک فالکون هوی این شرکت در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی پرتاب خواهد شد. همچنین انتظار می رود که اسپیس ایکس کار بر روی فضاپیما "استارشیپ ام کی ۳" (Starship Mk ۳) را آغاز کند. این شرکت چندی پیش در حال ساخت "Mk۱" در بوکا چیکا و "Mk۲" در ساحل فلوریدا بود. Mk۱ و Mk۲ حداقل مجهز به سه موتور رپتور هستند و اعلام شده بود اگر آزمایش این موشک‌ها به خوبی انجام شود، این شرکت می‌تواند ساخت نسخه‌های Mk ۳ را در آینده ای نزدیک آغاز کند.

ماموریت "چانگ-ای ۵ " چین

انتظار می رود آژانس فضایی چین ماموریت بعدی خود موسوم به "چانگ- ای ۵" (Chang'e-۵) را در سال ۲۰۲۰ پرتاب کند. سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد پیشرفت‌هایی مستمر در فناوری فضایی چین بودیم که از میان آن‌ها می‌توان به تاریخ‌سازی کاوشگر "چانگ‌ای-۴"(Chang'e-۴) اشاره کرد زیرا این کاوشگر موفق شد برای اولین بار روی نیمه دور ماه فرود آید.

در ماه نوامبر ۲۰۱۹ میلادی هم یک آزمایش برای تایید طراحی و تونایی‌های یک کاوشگر رباتیک مریخی انجام شد. چین قصد دارد در سال ۲۰۲۰ میلادی  کاوشگر "چانگ‌ای-۵ " را به فضا بفرستد تا نمونه‌هایی از ماه را به زمین بازگرداند. موشک حامل این کاوشگر هم "لانگ مارچ ۵"(Long March ۵) خواهد بود که بزرگترین وسیله پرتاب چینی‌ها به حساب می‌آید.

برنامه‌های فعلی چینی‌ها در ماه شامل گردش، فرود و بازگشت است. قرار است چانگ‌ای-۵ ، دو کیلوگرم نمونه قمری را به زمین برساند.علاوه بر این ماموریت پس از سال‌ها آماده‌سازی و آزمایش، چین قصد دارد اکتشاف فضایی روی مریخ را به وسیله یک کاوشگر سیاره‌ای انجام دهد و این کار در سال ۲۰۲۰ میلادی ممکن خواهد شد.

پرواز هواپیمای فضایی  X-۳۷Bآمریکا

پیش بینی می شود بار دیگر هواپیمای اسرارآمیز فضایی X-۳۷B  نیروی هوایی ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ یک ماموریت دیگر را انجام دهد که اگر اینگونه پیش رود این ششمین ماموریت این هواپیمای بدون سرنشین خواهد بود.

چند ماه گذشته این هواپیما سری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده با ۷۱۸ روز پرواز در مدار ۳۲۰ کیلومتری زمین رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. هواپیمای فضایی X-۳۷B نیروی هوایی ایالات متحده از تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۱۷ در حال چرخش به دور زمین است و اکنون از ۷۱۸امین روز عبور کرده و رکورد پرواز مستمر قبلی خود را که ۷۱۷ روز و ۲۰ ساعت و ۴۲ دقیقه بود را شکست.

در حالی که اطلاعات کمی در مورد این هواپیمای مرموز و محرمانه در دست است، ما می‌دانیم که این هواپیما به لطف صفحه‌های خورشیدی و عدم وجود خدمه انسانی می‌تواند در چنین مدت طولانی بی‌وقفه پرواز کند.

نیروی هوایی اولین مأموریت این هواپیمای فضایی موسوم به "OTV" را در سال ۲۰۱۰ انجام داد که ۲۲۴ روز به طول انجامید. از آن پس هر مأموریت "X-۳۷B" تقریبا ۲۰۰ روز بیشتر از پرواز قبلی به طول انجامیده است، بنابراین ماموریت فعلی موسوم به "OTV-۵" ممکن است چند ماه دیگر در مدار بماند. مأموریت‌های "OTV" طبقه‌بندی شده و محرمانه‌اند، بنابراین توضیحات رسمی درباره آنچه این هواپیما در مدار انجام می‌دهد موجود نیست. تنها این را می‌دانیم که براساس برگه ماموریت، "X-۳۷B" دو هدف اصلی دارد توسعه فناوری‌های فضاپیمایی قابل استفاده مجدد برای آینده آمریکا در فضا و انجام آزمایش‌های کاربردی که می‌توانند به زمین بازگردند و مورد بررسی قرار گیرند.

ویرجین گلکتیک

در سال ۲۰۱۹ شرکت ویرجین گلکتیک یک گام به ارسال گردشگران به فضا نزدیک شد و با موفقیت فضاپیمای خود موسوم به " اسپیس‌شیپ دو" (SpaceShipTwo) را آزمایش کرد.فضاپیما " اسپیس‌شیپ دو"  برای حمل شش فرد به فضا طراحی شده است و اکنون نیز مهندسان در حال ساخت آن در موجاوه ، کالیفرنیا هستند. پیش بینی می شود  در سال ۲۰۲۰ پرواز سرنشین دار اصلی این فضاپیما انجام شود.تاکنون ۶۰۰ نفر برای سفر فضایی ویرجین گلکتیک اعلام آمادگی و ثبت نام کرده‌اند. طول پرواز هر مسافر، ۹۰ دقیقه تخمین زده شده و بهای بلیط هر یک از آنها ۲۵۰ هزار دلار است.

بلو اوریجین

شرکت فضایی خصوصی بلو اوریجین جف بزوس نیز قرار است در سال ۲۰۲۰ پرواز سرنشین دار موشک "نیو شپرد"(New Shepard) خود را انجام دهد. فضاپیما نیوشپرد ظرفیت حمل شش مسافر را دارد. حدود یک ماه گذشته این شرکت دوازدهمین پرواز آزمایشی این موشک را انجام داد. فضاپیمای "نیو شپرد"(New Shepard)  ماموریت "NS-۱۲" را  در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ انجام داد.پس از پرتاب، موشک به ارتفاع ۱۰۵ کیلومتری از زمین رسید.

ویرجین اوربیت

شرکت "ویرجین اوربیت" (Virgin Orbit) یکی از شرکت‌های زیرمجموعه "گروه ویرجین" (Virgin Group) نیز در سال ۲۰۲۰ قصد دارد بار دیگر آزمایش پرتاب موشک ماهواره بر "لانچر وان"(LauncherOne) خود را انجام دهد اما تاریخ انجام این پرواز هنوز مشخص نیست.

موشک "لانچر وان" ۲۱ متر طول دارد و ظرفیت حمل بارهای کوچک به اندازه یک قرص نان تا یک یخچال را دارد. در عین حال، "دختر کیهانی" اولین هواپیمای ۷۴۷ است که تا به حال به یک پرتاب کننده موشک تبدیل شده است و قادر به هزاران مایل پرواز در هر جهت دلخواه و تحویل بار به مدار به صورت ۲۴ ساعته است.

این موشک آخرین پرواز خود را بر بال هواپیما "دختر کیهانی" (Boeing ۷۴۷) انجام داد. این شرکت سال ۲۰۱۸  پس از اتصال موفق موشک "لانچر وان" (LauncherOne) خود به این هواپیمای غول پیکر و پشت سر گذاشتن اولین پرواز آزمایشی، یک گام به اجرایی کردن این برنامه هیجان‌انگیز نزدیک شد و سال ۲۰۱۹ نیز این موشک با پشت سر گذاشتن نخستین "آزمایش سقوط "موفقیت آمیز خود این شرکت را یک گام به اجرایی کردن پروژه خود نزدیک کرده است.




منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار