کد خبر: ۲۸۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۹ دی ۱۳۹۸ - 2019 December 30
تراشه‌های نیمه هادی DRAM در حافظه‌های رم، حافظه گرافیکی کارت‌های گرافیک، انواع لپ تاپ و تبلت، گوشی‌های هوشمند و حتی کنسول‌های بازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. تغییر قیمت آنها رابطه مستقیمی با برچسب قیمت محصولات یاد شده دارد.
به گزارش آی تابناک : تراشه‌های نیمه هادی DRAM در حافظه‌های رم، حافظه گرافیکی کارت‌های گرافیک، انواع لپ تاپ و تبلت، گوشی‌های هوشمند و حتی کنسول‌های بازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. تغییر قیمت آنها رابطه مستقیمی با برچسب قیمت محصولات یاد شده دارد. اگر به فکر ارزان شدن کارت‌های گرافیک و کنسول‌های بازی هستید، باید بگوییم که احتمالاً محاسبات شما با اشتباه روبرو خواهد شد.

در جدیدترین گزارش DigiTimes، برآورد می‌شود که قیمت تراشه‌های DRAM از ابتدای سال 2020 مجدداً رو به افزایش برود. نکته اصلی، کمبود تراشه‌های جدید در حوزه حافظه‌های مورد استفاده در کارت‌های گرافیک است. اشاره این گزارش به حافظه‌های جدید GDDR6 و HBM، خصوصاً حافظه‌های GDDR6 است.

در حال حاضر می‌بینیم که حتی کارت‌های گرافیک میان رده AMD و NVIDIA تراشه‌های GDDR6 را جایگزین تراشه‌های GDDR5 کرده و از این رو مدل‌های بیشتری با این حافظه تازه وارد تولید می‌گردد. تأمین این نیاز آن هم برای دو سازنده بزرگ کارت‌های گرافیک کار ساده‌ای نبوده و در حاضر تنها دو شرکت کره‌ای Samsung و SK Hynix اقدام به تولید تراشه‌های GDDR6 به شکل گسترده می‌کنند.

XFX-5500-02.jpg

به نقل از DigiTimes، کمبود حافظه‌های GDDR6 و افزایش تقاضا برای آنها می‌تواند به افزایش قیمت 5 درصدی حافظه‌های DRAM منجر شده و این مسئله به شکلی کاملاً واضح موجب افزایش قیمت تمامی کارت‌های گرافیک AMD و NVIDIA خواهد شد. در نتیجه قیمت این کارت‌های گرافیک از سه ماهه نخست سال 2020 افزایش خواهند داد. یکی از دلایل گران شدن حافظه‌های GDDR6، افزایش تعداد کارت‌های گرافیکی است که با این حافظه روانه بازار می‌شوند. به عنوان مثال انویدیا به تازگی کارت‌های گرافیک جدید GTX 1660 SUPER و GTX 1650 SUPER را با حافظه‌های GDDR6 رونمایی کرده است.

همچنین از سوی دیگر AMD نیز افزون بر سری RX 5500، به دنبال راه اندازی سری RX 5600 است. سازندگان کنسول‌های بازی نیز به احتمال بسیار زیاد به جای استفاده از حافظه‌های GDDR5 فعلی، از حافظه‌های GDDR6 استفاده می‌کنند که در نتیجه سفارش‌های جدیدی را به سمت سازندگان حافظه DRAM سرازیر می‌کنند. حافظه‌های GDDR6 با مصرف انرژی کمتر، دارای پهنای باند و سرعت بالاتری به نسبت حافظه‌های GDDR5 و GDDR5X هستند.

به نظر می‌رسد که ظرفیت حافظه کنسول‌های بازی نسل نهم مانند پلی استیشن 5 و سری Xbox X Series به 16 گیگابایت از نوع GDDR6 افزایش یافته و این مسئله هم از جمله دلایل گرانی حافظه‌های DRAM خواهد بود. در بازار داخلی ایران، به دلیل افزایش چشمگیر نرخ ارزهای خارجی، قیمت سخت افزارهای همچون کارت گرافیک سر به فلک کشیده و بروز چنین پدیده‌های جهانی برای کاربران ایرانی سنگین تمام خواهد شد.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار