کد خبر: ۲۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 15
فضاپیمای جونو به تازگی اطلاعات ارزشمندی را در مورد سیاره مشتری مخابره کرده و طوفان بزرگی را کشف نموده که وسعتی به اندازه ایالت تگزاس آمریکا دارد.
به گزارش آی تابناک : این طوفان سایکلون در قطب جنوب مشتری واقع شده و به شش طوفان مشابه دیگر پیوسته که همگی در این منطقه متمرکز شده اند. کشف این طوفان عظیم در تاریخ 3 نوامبر و هنگام بیست و دومین عبور نزدیک جونو از نزدیک مشتری صورت گرفته است.

جونو یک فضاپیمای خورشیدی است، یعنی برای فعالیت به نور خورشید نیاز دارد. مهندسین ناسا چند هفته قبل متوجه شدند مدار گردش جونو به زودی از سایه طولانی مشتری عبور می کند و این عبور طولانی، فضاپیما را به طور کامل از کار خواهد انداخت.

ناسا به سرعت توانست راهکاری را برای زنده نگه داشتن جونو پیدا کند. آژانس فضایی مسیر حرکت فضاپیما را به گونه ای تغییر دادند که کمترین زمان ممکن را در سایه سپری کند و همین موضوع، به کشف این طوفان عظیم انجامید.

سال 2016 میلادی جونو برای اولین بار طوفان های مشتری را کشف کرد. در آن زمان 6 طوفان در قطب جنوب و 9 طوفان در قطب شمال فعالیت داشتند. محققین سؤالات زیادی در مورد این طوفان های عظیم دارند، به خصوص اینکه آیا موقتی هستند یا همواره در سطح این غول گازی حضور دارند.

کشف طوفان عظیم کنونی در بزرگ ترین سیاره منظومه شخصی نشان می دهد این سیاره همیشه درگیر این پدیده است. طوفان کنونی در مشتری به اندازه ایالت تگزاس آمریکا وسعت دارد اما هنوز در مقایسه با نمونه های دیگر، کوچک محسوب می شود. بعضی از این طوفان ها به اندازه کل آمریکا هستند و تصور اندازه آنها برای ساکنین زمین، بسیار دشوار خواهد بود.




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار