کد خبر: ۲۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 14
تاکنون بارها مقامات انتظامی از نبود نظارت بر بسترهایی چون دیوار و نقش آن در تسهیل انجام جرائمی چون کلاه‌برداری و فروش اموال مسروقه گلایه کرده‌اند. با این حال هنوز هیچ گام مؤثری در راستای مبارزه با کلاه‌برداری و فروش اموال مسروقه (دزدی) در دیوار و شپیور برداشته نشده است.
به گزارش آی تابناک : تاکنون بارها مقامات انتظامی از نبود نظارت بر بسترهایی چون دیوار و نقش آن در تسهیل انجام جرائمی چون کلاه‌برداری و فروش اموال مسروقه گلایه کرده‌اند. با این حال هنوز هیچ گام مؤثری در راستای مبارزه با کلاه‌برداری و فروش اموال مسروقه (دزدی) در دیوار و شپیور برداشته نشده است.

چند وقتی می‌شود که رشد آگهی‌های فروش گوشی‌های فاقد جعبه (کارتن) و متعلقات بر روی «دیوار» نظر ما را به خود جلب کرده است. جالب اینکه در اغلب این آگهی‌ها تاکید شده مشکلی بابت رجیستری وجود ندارد و پیغامی هم از طرف سامانه همتا بر روی گوشی نمایش داده نمی‌شود.

000.PNG

کافی است صفحه دیوار کلان شهرهایی چون کرمانشاه یا تهران را بررسی کنید تا با ده‌ها آگهی از این دست در روز روبرو شوید. هرچند ما از شماری از این آگهی دهنده‌ها علت نبود جعبه و متعلقات گوشی‌ها را جویا شدیم، اما پاسخ روشنی دریافت نکردیم و در بهترین حالت به بهانه‌هایی چون ارائه فاکتور متوسل شدند.

1.PNG

در یک مورد که با صاحب یکی از این آگهی‌ها بر سر قیمت وارد چانه زنی شدیم، در پاسخ به ما گفت: «حتی پول LCD اش هم نیست» که البته درست هم می گفت.

قیمت بسیاری از این آگهی ها وسوسه کننده است اما باید از خودتان بپرسید چرا این گوشی ها به طور هم زمان جعبه و متعلقاتی چون شارژر ندارند.  همچنین این گوشی ها امکان انتقال مالکیت از طریق سیم کارت مالک را ندارند که بهانه هایی چون «گم شدن جعبه گوشی حین اسباب کشی» را مورد تردید جدی قرار می دهد.

2.PNG

مشخص نیست چگونه این همه گوشی موبایل که تنها چندماه از ورود برخی از آنها به بازار می گذرد، بدون جعبه و متعلقات سر از دیوار در آورده اند. همچنین ادعای عدم نمایش پیام سامانه همتا بر روی این قبیل گوشی ها جای سوال است.

مجازات خرید گوشی دزدی (مسروقه)
بر اساس ماده 662 قانون مجازات اسلامی، هرکس آگاهانه اقدام به خرید کالای مسروقه (دزدی) کند، به حبس ازشش ماه تا سه سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

در صورتی هم که متهم مدعی شود از دزدی بودن گوشی مطلع نبوده، قیمت پایین و نبود ملزوماتی چون جعبه گوشی می تواند از نظر قاضی قرائن اطمینان آور دزدی بودن گوشی طلقی گردد و متهم به خرید آگاهانه کالای مسروقه محکوم شود.

همچنین خرید گوشی از معتادان متجاهر می تواند مصداق خرید آگاهانه مال مسروقه باشد.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار