کد خبر: ۲۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 12
با انتخاب گرتا تونبرگ، فعال محیط‌زیست ۱۶ ساله به‌عنوان شخص سال ۲۰۱۹، او به جوان‌ترین شخصی تبدیل شده است که تا به حال به این عنوان انتخاب می‌شود.
به گزارش آی تابناک : هرچند مجله‌ی تایم سابقه‌ای طولانی در به‌رسمیت‌شناختن قدرت جوانان داشته است، سردبیران این نشریه هرگز هیچ نوجوانی را به‌عنوان شخص سال انتخاب نکرده بودند. پیش از امسال، جوان‌ترین فرد صاحب ‌عنوان شخص سال تایم، نخستین شخص سال در تاریخ این مجله‌ی مشهور آمریکایی بود. چارلز لیندبرگ ۲۵ ساله که در ۱۹۲۷ نخستین پرواز بدون توقف را بین دو قاره‌ی آمریکا و اروپا به‌تنهایی انجام داد، در همان سال به‌عنوان تاثیرگذارترین فرد سال انتخاب شد.

سن لیندبرگ از نگاه اغلب افراد از جایگاه او در جهان جداناشدنی بود. درحالی که برخی از تحسین‌کنندگان وی بر این عقیده بودند که دستاورد لیندبرگ در عرصه‌ی هوانوردی، چنان جایگاه منحصربه‌فردی به او بخشیده است که دیگر نباید جانش را با پروازهای بعدی به‌خطر اندازد، دیگران اعتقاد داشتند که امکان توقف او وجود ندارد؛ «زیرا قهرمانان وقتی پشت میز بنشینند، به‌سرعت پیر می‌شوند.»

اکنون مجله‌ی تایم در ادامه‌ی سنتی که نزدیک به یک قرن پیش پایه‌گذاری شد، گرتا تونبرگ، نوجوان سوئدی را که الهام‌بخش جنبشی جهانی برای مقابله با تغییر اقلیم بود، به‌عنوان شخص سال ۲۰۱۹ انتخاب کرده است. تونبرگ ۱۶ ساله که روز گذشته پیش از انتخابش به این عنوان در اجلاس تغییر اقلیم سازمان ملل در مادرید سخنرانی می‌کرد، رهبران جهان را به فریب‌کاری و پنهان‌سازی حقیقت متهم کرد. به‌گفته‌ی او، دهه‌ی آتی آینده زمین را تعیین خواهد کرد.

Greta Thunberg / گرتا تونبرگ

سال گذشته، تونبرگ در کلاس درس روزهای جمعه حاضر نمی‌شد تا در مقابل ساختمان مجلس سوئد اعتراض کند و با این اقدام، اعتصابی محیط‌زیستی را آغاز کرد. حرکت او، آغازبخش جنبشی جهانی بود که با هشتگ جمعه‌ها برای آینده (FridaysForFuture#) در شبکه‌های اجتماعی معروف شد.

پس از به‌راه افتادن جنبش، تونبرگ به صدایی قدرتمند برای مقابله با تغییر اقلیم تبدیل و الهام‌بخش میلیون‌ها دانش‌آموز از سرتاسر جهان برای پیوستن به اعتراضات شد. ابتدای امسال،‌ او نامزد دریافت جایزه‌ی صلح نوبل نیز شد. تونبرگ ماه سپتامبر در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل سخنرانی معروفی انجام داد و توجهات بیشتری را به خود جلب کرد. او در بخشی از آن سخنرانی گفت:

شما با حرف‌های پوچ‌تان کودکی و رویاهای من را دزدیده‌اید. ما نظاره‌گر شما خواهیم بود.

تونبرگ در واکنش به انتخابش به‌عنوان شخص سال تایم در توییتر نوشت:

این باورکردنی نیست. من این افتخار بزرگ را با تمام اعضای جنبش جمعه‌ها برای آینده و فعالان محیط‌زیست در هر کجا تقسیم می‌کنم.

با این حال، تمام افراد دنیا به‌خصوص گروه‌های برجسته‌ی محافظه‌کار به‌خوبی پیغام نوجوان سوئدی را دریافت نکرده‌اند. ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل به‌تازگی تونبرگ را به‌خاطر ابراز نگرانی‌اش درباره‌ی کشتن بومیان برزیلی، «بچه‌ی لوس» خطاب کرد. بولسونارو در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:

گرتا گفت که سرخپوستان به‌خاطر دفاع از آمازون کشته شدند. شگفت‌انگیز است که رسانه‌ها درحال فضا دادن به یک «‌بچه‌ی لوس» هستند.

چندی پیش، جرمی کلارکسون، مجری مشهور بریتانیایی نیز تونبرگ را مقصر کاهش علاقه‌ی جوانان زیر ۲۵ سال به خودروها دانست و او رو احمق نامید. فعال سوئدی محیط‌زیست پیش‌تر با ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که پژوهش‌های اقلیمی را زیر سؤال برده است و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز به مخالفت برخاسته بود. پوتین در یک اظهارنظر درباره‌ی تونبرگ، او را «نوجوانی مهربان اما کم‌اطلاع» توصیف کرد.

در ۱۶ ماهی که از آغاز اعتصاب‌ها برای اقلیم می‌گذرد، تونبرگ در سازمان ملل سخنرانی، با پاپ فرانسیس دیدار و از تمام افراد در قدرت برای محافظت از محیط‌زیست درخواست کرده است. او به مجله‌ی تایم گفت:

ما دیگر نمی‌توانیم به شکلی زندگی کنیم که انگار فردایی وجود ندارد؛ زیرا فردا وجود دارد و این تمام آن چیزی است که ما می‌گوییم.




منبع : زومیت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار