کد خبر: ۲۷۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 12
ویندوز 10 به عنوان جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت پلتفرمی همواره در حال تغییر و بهبود است و از زمان انتشارش در سال 2015 با هر آپدیت بر قدرت و کارایی آن افزوده می‌شود.
به گزارش آی تابناک : ویندوز 10 به عنوان جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت پلتفرمی همواره در حال تغییر و بهبود است و از زمان انتشارش در سال 2015 با هر آپدیت بر قدرت و کارایی آن افزوده می‌شود. شاید بد نباشد بدانید که در حال حاضر حدود 34 درصد سیستم‌های کامپیوتری در سراسر دنیا از این سیستم عامل استفاده می‌کنند.

با این حال همه می‌دانیم که ویندوز 10 هم ضعف‌ها و معایب خودش را دارد و این را از روی آپدیت‌ها و فیکس‌های متعددی که برای آن منتشر می‌شوند می‌توان فهمید. اگر شما هم بعد از نصب آپدیت‌های اخیر ویندوز 10 روی سیستمتان با مشکل مواجه شده‌اید نگران نباشید، چرا که خوشبختانه با استفاده از تعدادی ابزار رایگان برای رفع مشکلات ویندوز 10 می‌توانید اکثر باگ‌های به وجود آمده را حل کنید. در مطلب پیش رو به معرفی این ابزارهای رایگان خواهیم پرداخت.

قبل از اینکه از هر کدام از این ابزارها را برای رفع مشکلات ویندوز 10 استفاده کنید، اطمینان حاصل نمایید که حتما ویندوزتان را به آخرین ورژن موجود آپدیت کرده‌اید. ممکن است آپدیت کردن مشکلات جدیدی برای سیستمتان به وجود بیاورد اما قطعا بسیاری از باگ‌ها با نصب نسخه جدید درست می‌شوند.

1.Snappy Driver Installer

با اینکه ویندوز 10 خودش وظیفه نصب درایورهای مورد نیاز برای سیستمان را به عهده می‌گیرد اما می‌دانیم که همیشه هم این کار را به بهترین نحو انجام نمی‌دهد. در برخی از موارد پیش می‌آید که تعدادی از درایورهای اصلی و حیاتی از لیست نصب جا می‌مانند. بنابراین در صورتی که به مشکل سخت‌افزاری جدیدی برخورد کردید بد نیست که حتما از نصب بودن و یا بروز بودن درایورهای آن بخش از سیستم مطمئن شوید.

یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار استفاده از یک ابزار رایگان برای آپدیت درایورهاست که Snappy Driver Installer نام دارد، ابزاری متن باز و رایگان بوده و تعداد زیادی از درایورها را به صورت آفلاین در خود جای داده است.

برای استفاده از این برنامه پس از نصب و اجرای آن گزینه Download Indexes Only را انتخاب کنید تا SDI کامپیوترتان را اسکن کند. بعد از پایان گرفتن عملیات اسکن، لیستی از درایورهای پیشنهادی به شما ارائه می‌شود که می‌توانید از بین آن‌ها گزینه‌های مدنظرتان برای نصب را انتخاب کنید.

پیش از شروع عملیات نصب درایورها، اطمینان حاصل کنید که نقطه بازیابی یا restore point برای سیستمتان تعیین کرده باشید تا در صورتی که اوضاع بعد از نصب درایورها بر وفق مراد نبود، ویندوزتان را به حالت قبل از نصب باز گردانید.

2. FixWin 10

FixWin 10 علاوه بر اینکه یکی از ابزارهای خوب برای رفع مشکل ویندوز 10 به حساب می‌آید، یک ابزار پورتابل هم هست. با این ابزار می‌توانید بسیاری از مشکلاتی که در ویندوزتان به آن برخورده‌اید را حل کنید.

این برنامه 6 دسته‌بندی مختلف را در خود جای داده که هرکدام از آن‌ها نمایانگر مشکلات در بخش‌های خاصی از ویندوز هستند (مثل فایل اکسپلورر، سیستم تولز و...) هر کدام از این بخش‌ها شامل حداقل 10 فیکس مختلف می‌شود که می‌توانید لیست کامل آن‌ها را در این لینک مشاهده کنید. اجرای برخی از این فیکس‌ها ممکن است نیاز به ریستارت کردن سیستم داشته باشند که البته خود برنامه آن را به شما اطلاع می‌دهد.

با FixWin 10 می‌توانید مشکلات کوچک و بزرگی که در ویندوز 10 وجود دارند را حل کنید، از آپدیت نشدن آیکون سطل آشغال بعد از خالی کردن آن گرفته تا مشکلات بزرگتری مثل بازیابی دسترسی به ادیتور رجیستری. بخش Additional Fixes هم شامل ترفندهای جدید اما کاربردی می‌شود که شاید در اختیار داشتنشان برایتان مفید باشد. مثلا بازگرداندن پنجره هشدار در زمان حذف یکی از استیکی نوت‌ها.

3. Ultimate Windows Tweaker 4

Ultimate Windows Tweaker را همان توسعه دهنده FixWin10 به نام The Windows Club تهیه کرده است و این را می‌توان از روی رابط کاربری ساده هر دو ابزار متوجه شد. بر خلاف FixWin 10 که به شما مشکلات ویندوز 10 را نشان داده و در صدد رفع آن‌ها بر می‌آید، این برنامه برایتان امکان فعال یا غیر فعال کردن، پنهان کردن و یا حذف کردن برخی از قابلیت‌های ویندوز را فراهم می‌کند.

البته برای اعمال هر کدام از تغییراتی که در این برنامه لیست شده، می‌توانید از تنظیمات ویندوز 10، ادیتور رجیستری یا Group Policy Editor هم استفاده کنید اما با این حال دسته‌بندی تر و تمیز و مرتبی که در Ultimate Windows Tweaker ارائه شده قطعا کار را برای پیدا کردن و اعمال تغییرات مدنظرتان راحتتر خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که پیش از شروع کار با برنامه، دکمه Create Restore Point را در قسمت پایین صفحه برنامه بفشارید، بعد از آن تغییراتی که می‌خواهید را اعمال کنید. بیش از 200 ترفند ویندوز 10 با این برنامه در دسترستان قرار می‌گیرد که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود عملکرد سیستمان استفاده کنید.

4. Windows Repair

Windows Repair یکی دیگر از ابزارهای کاربردی و البته رایگان است که می‌تواند به شما در رفع مشکلات ویندوز 10 کمک کند. بر اساس توصیه توسعه دهنده این ابزار، بهتر است آن را در حالت Safe Mode ویندوز اجرا کنید تا بهترین نتیجه را به شما ارائه کند. در واقع خود Windows Repair هم دکمه‌ای با عنوان Reboot to Safe Mode دارد که می‌توانید از آن برای رفتن به این مد استفاده کنید.

اصلاحاتی که در این برنامه امکان اعمال آن‌ها را خواهید داشت شامل مجوزهای رجیستری، مجوزهای فایل، تنظیمات فایروال ویندوز، فیکس کش DNS و Winsock، مشکلات مرتبط با آپدیت ویندوز و... می‌شود.

5. Missed Features Installer

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که دلتان برای برخی از قابلیت‌ها و امکاناتی که در ویندوزهای قدیمی‌تر مثل 7 و XP وجود داشتند تنگ شده و اعتقاد دارید که برخی از این قابلیت‌ها باید به ویندوز 10 هم آورده می‌شدند. Missed Features Installer می‌تواند تعداد زیادی از این امکانات دوست‌داشتنی و البته کاربردی قدیمی را به ویندوز 10 شما بیاورد.

مثلا اگر شما از منوی استارت ویندوز 10 چندان راضی نیستید با استفاده از این ابزار می‌توانید استارت منوی کلاسیک را دانلود کنید. یا اگر هوس بازی پینبال و سایر بازی‌های کلاسیک ویندوزهای مایکروسافت به سرتان زده Missed Features Installer اینجاست تا شما را به روزهای خوش گذشته بازگرداند.

علاوه بر این با ابزار Missed Features Installer می‌توانید قابلیت آپدیت ویندوز را غیر فعال کنید (که البته با توجه به سابقه ویندوز 10 توصیه ما این است که این کار را انجام ندهید و این سیستم عامل را ترجیحا همیشه به روز نگه دارید) و مرورگر مایکروسافت اج و کورتانا را آن‌اینستال کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که امکانات مذکور در مراحل آزمایشی به سر می‌برند و ممکن است به سیستمان صدمه وارد کنند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که قبل از اعمال این تغییرات حتما system restore point را تعریف کنید.

6. O&O ShutUp10

ویندوز 10 رخنه‌های امنیتی قابل توجهی دارد و مایکروسافت هم از این موضوع آگاه است. از سال 2015 تا به حال کنترل‌های امنیتی در این سیستم عامل بهبود اندکی داشته‌اند اما مهمترین مشکلات در این زمینه از جمله ردیابی، جمع‌آوری داده و تله‌متری همچنان به جای خود باقی هستند. در حالی که بسیاری عقیده دارند این موضوع در حوزه توسعه سیستم‌های عامل چیز معمولی است تا توسعه‌دهندگان بتوانند از داده کاربران برای بهبود روند توسعه استفاده کنند اما کاربران همچنان می‌توانند از واگذاری داده‌هایشان به شرکت‌ها خودداری کنند.

در همین راستا ابزارهای زیادی برای مقابله با جمع‌آوری داده توسط ویندوز 10 توسعه داده شده‌اند و O&O ShutUp10 هم یکی از آن‌هاست. این برنامه 9 بخش برای ارائه تنظیمات متعدد امنیتی در نظر گرفته که بسیاری از آن‌ها حتی در خود سیستم عامل هم به صورت مستقیم قابل دستکاری نیستند.

مهمتر از همه اینکه هر کدام از این تنظیمات به همراه یک توضیح کوتاه آمده تا دقیقا بدانید که در حال تغییر چه چیزی هستید و اثر آن روی کارکرد سیستمتان چطور خواهد بود. البته طبیعی است که اگر بخواهید همه چیز را با هم دستکاری و همه قابلیت‌ها را خاموش کنید مشکلاتی برایتان به وجود خواهد آمد، بنابراین با صبر و حوصله و اطلاعات کافی تغییرات را اعمال کنید.

O&O ShutUp10 یک گزینه کاربردی دیگر هم برای «اعمال تنظیمات پیشنهادی» دارد. البته گزینه پیشرفته‌تری با عنوان «تنظیمات پیشنهادی و تا حدودی پیشنهادی» هم در آن تعبیه شده که تغییرات بیشتری در ویندوزتان به وجود می‌آورد.




منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار