کد خبر: ۲۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 11
دانشمندان با شبیه سازی دقیق شرایط سیاره سرخ در یک اتاق موسوم به "تالار مریخی" دریافتند که زندگی می‌تواند در این سیاره جریان داشته باشد.
به گزارش آی تابناک : مریخ اغلب به عنوان یک سیاره جایگزین برای زندگی تصور می‌شود که افراد مشهور در زمینه سفرهای فضایی برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای استعمار این سیاره در سر می‌پرورانند. ناسا نیز یک استراتژی برای اکتشافات انسانی و استعمار مریخ را در سال ۲۰۱۵ اتخاذ کرده است.

با این حال هیچ مدرکی مبنی بر وجود حیات و قدرت پشتیبانی از آن در این سیاره وجود ندارد. اکنون یک دانشمند، شرایط مریخ را در یک اتاق شبیه سازی کرده است تا آزمایش کند آیا این سیاره می‌تواند از زندگی حمایت کند یا خیر.

آنچه که او دریافت این بود که حیات نه تنها روی مریخ امکان پذیر است، بلکه شکوفا نیز هست.

دکتر "ژان پیر پائول د ورا" از مرکز تحقیقات فضایی آلمان در برلین آنچه را که آن را "تالار مریخی" نامیده برای آزمایش شرایط زندگی در سیاره سرخ ساخته است.

در این اختراع، دما، فشار اتمسفر، ترکیب شیمیایی، اشعه ماوراء بنفش و دیگر شرایط مریخ بازسازی شده‌اند و با دقت زیادی برای مطابقت کامل با شرایط واقعی این سیاره تنظیم شده‌اند.

وی در سال ۲۰۱۲ با آزمایش اینکه سیانوباکتری‌ها چه مدت می‌توانند در محفظه زنده بمانند، شروع کرد و دریافت که این نژاد از باکتری‌ها چندین هفته می‌توانند در شرایط مریخ زنده بمانند و این روند هیچ گونه عارضه‌ای در پی نداشته است.

وی سپس آزمایش خود را با استفاده از ریزموجودات(میکروارگانیسم‌ها) قطب جنوب گسترش داد. این موجودات نیز در "تالار مریخی" زنده مانده و رشد کردند.

"د ورا" گفت: از آنچه مشاهده کردیم و نتایجی که به دست آمد، دریافتیم که کشف حیات در مریخ محتمل است.

وی افزود: نتایج آزمایشات ما چشمگیر است. ما هرگز این نتایج را تصور نمی‌کردیم. به ویژه با موجودات پیچیده‌تری که باکتری نیستند و ارگانیسم‌هایی هستند که فتوسنتز می‌کنند. زندگی در مریخ امکان پذیر است و مریخ می‌تواند زیستگاه ارگانیسم‌هایی باشد که روی کره زمین زندگی می‌کنند.

اگرچه این یک خبر امیدوارکننده برای بشریت است، اما باید توجه داشت که در واقع رسیدن به مریخ و سپس ساختن یک سیاره قابل زندگی از آن، بسیار فراتر از دسترس ما در حال حاضر است. به همین ترتیب بهتر است برای نجات سیاره‌ای که در حال حاضر روی آن زندگی می‌کنیم، بکوشیم.



منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار