کد خبر: ۲۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 09
اهرام ثلاثه، تنها باقیمانده عجایب هفت گانه دنیای باستان نه تنها منبع درآمد عظیمی برای مصری ها است بلکه نمادی از نبوغ و نوآوری مردم این کشور است. حالا اکوسیستم استارتاپی مصر قصد دارد از این بنای غرورآمیز به عنوان پایه ای برای نوآوری های آتی استفاده کند.
به گزارش آی تابناک : این تلاش ها با رویداد استارتاپی Pitch by the Pyramids آغاز شده که طی آن ۱۵ استارتاپ برتر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (Mena) برای جذب سرمایه گذار با هم به رقابت می پردازند. برنده نخستین مرحله این رویداد اپ دستیار شخصی Yanzo بود و ۶۰ هزار دلار جایزه دریافت کرد.
همایش RiseUp مصر بزرگترین رویداد کارآفرینی خاورمیانه و شمال آفریقاست

این رویداد بخشی از همایش RiseUp است که بزرگترین رویداد کارآفرینی در Mena محسوب می شود. همایش RiseUp از ۲۰۱۳ کار خود را شروع کرده و امسال میزبان ۸۰۰۰ شرکت کننده از ۵۶ کشور دنیا بود که در قالب ۲۹۰ استارتاپ و ۴۰۰ سرمایه گذار به قاهره آمده بودند.

«عبدالحمید شراره»، بنیانگذار RiseUp از توافق ۳ ساله ای با Gemini، از زیر مجموعه های «گروه اوراسکام» خبر داده که طی آن قطب های نوآوری برای کمک به استارتاپ های مصر در مجاورت اهرام ثلاثه احداث می شوند. «عدلی ثوما»، مدیرعامل Gemini هدف از اینکار را معرفی اهرام به عنوان قطبی برای ادغام تاریخ پر شکوه مصر و آینده آن از طریق ارتقای جایگاه نوآوری و کارآفرینی عنوان می کند.

استارتاپ های مصری همین حالا هم کارایی خود را تا حدودی اثبات کرده اند. این کشور ۱۰۰ میلیونی از مشکلات اجتماعی، اقتصادی زیادی رنج می برد که یکی از آنها سیستم حمل و نقل عمومی است. به همین خاطر شرکت هایی مثل اوبر و کریم قاهره را برای تست سرویس اتوبوس خود انتخاب کردند و استارتاپ های بومی Swvl، Buseet  و Halan هم کماکان در این زمینه روندی رو به رشد داشته اند.

۸۰ درصد مصری ها به خدمات بانکی دسترسی ندارند

از دیگر حوزه هایی که کسب و کارهای نوپای سرزمین فرعون فعالیت در آن را کلید زده اند باید به بهداشت و درمان، آموزش و امور مالی اشاره کرد. البته هیچ از این کسب و کارها ماموریت آسانی در پیش رو ندارند چرا که بیش از ۸۰ درصد مردم اساسا به خدمات بانکی دسترسی ندارند.

استارتاپ های مصر

با وجود این چالش ها استارتاپ های  فعال در مصر از نظر نیری انسانی هیچ مشکلی ندارند. مصر دارای جمعیت جوان انبوهی است که با بیکاری ۳۰ درصدی دست و پنجه نرم می کنند. بخش قابل توجهی از این جمعیت جوان در زمینه های مختلف فناوری دستی بر آتش دارند اما شرایط کاری آنها را به سوی مهاجرت به خارج از کشور یا اشتغال در حوزه های غیر مرتبط سوق داده است.

در این شرایط استارتاپ ها در یک بازی برد برد هم بستر اشتغال را برای این افراد فراهم کرده اند و هم از تخصص آنها بهره می برند. این مساله شامل کسب و کارهای خارجی هم می شود، برای مثال پلتفرم محتوای اردنی Madoo3 استخدام بیش از ۹۰ مصری را برای تیم توسعه دستیار هوش مصنوعی «سلما» در دستور کار دارد.

یکی از مشکلات مصری ها ناتوانی در جذب سرمایه است که باعث شده ۱۰.۲ درصد استارتاپ ها شکست بخورند. اقتصاد نه چندان قوی باعث شده استارتاپ ها در خارج از کشور به دنبال سرمایه باشند و در موفق ترین مورد اپ رزرو بلیط اتوبوس ٰSwvl توانسته از صندوق های سرمایه گذاری سوئد، چین، امارات و آمریکا ۴۲ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

هرچند بانک مرکزی مصر یک صندوق سرمایه گذاری ۵۸ میلیون دلاری را برای استارتاپ های حوزه فینتک راه اندازی کرده اما استفاده از نماد شناخته شده ای مثل اهرام ثلاثه برای معرفی اکوسیستم استارتاپی این کشور می تواند نظر سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی را بیش از پیش به استارتاپ های مصر جلب کند.




منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار