کد خبر: ۲۷۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 03
گلوله‌های معمولی معمولا در آب برد چندانی ندارند. پس اگر تحت تعقیب یک آدم کش خبره هستید، بهترین راه این است که در استخر آبی با عمق چند متری بپرید.
به گزارش آی تابناک : گلوله‌های معمولی معمولا در آب برد چندانی ندارند. پس اگر تحت تعقیب یک آدم کش خبره هستید، بهترین راه این است که در استخر آبی با عمق چند متری بپرید. گلوله‌های معمولی حدود ۰.۵ متر در آب حرکت می‌کنند و سپس به دلیل حباب‌های ایجاد شده و اصطکاک، از حرکت می‌ایستند. اما کمپانی نروژی DSG که در زمینه تولید مهمات جنگی فعالیت می‌کند، موفق شده گلوله فراحفره‌زا درست کند که برد ۶۰ متری در آب دارند.

این گلوله‌ها که با کاهش نیروی درگ و ایجاد ابر حفره‌ها در آب می‌توانند تا ۶۰ متر هم در زیر آب حرکت کنند، قابلیت‌های زیادی در اختیار نیروهای پلیس قرار خواهند داد. اما فراحفره‌زایی یا Supercavitation چیست و چگونه کار می کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این دستاورد را بررسی کنیم.

فراحفره‌زایی چیست؟

Supercavitation

فراحفره‌زایی یا Supercavitation به طراحی‌ای گفته می‌شود که در آن حباب هوایی دور گلوله ایجاد می‌شود تا به شدت نیروی اصطکاک میان پوسته گلوله و آب را کاهش دهد. این طراحی پیش از این در اژدرها نیز مورد استفاده قرار گرفته بود و به آ‌ن‌ها اجازه می‌داد تا ۵ برابر نسبت به مدل‌های معمولی در آب حرکت کنند. همچنین در بعضی از قایق‌های تندرو نیز از این طراحی استفاده شده بود.

فراحفره‌زایی چگونه کار می‌کند؟

Supercavitation

در عمل می‌توان با یک روش ساده، فراحفره را به وجود آورد. این روش با درست کردن یک دماغه دیسک شکل با لبه‌های تیز انجام می‌گیرد. این دیسک، آب را با سرعت کنار زده و حبابی بزرگ تولید می‌کند تا گلوله بتواند با سرعت و به راحتی در آن حرکت کند و قسمت پشتی و بدنه آن، با آب اصطکاک ایجاد نکند.

در اژدرها، زیردریایی‌ها و قایق‌ها از این روش به همراه محفظه‌های اضافی برای خروج هوا استفاده می‌شود تا حباب‌های بیشتری ایجاد کنند و به کمک آن‌ها، با سرعت بیشتری در آب حرکت کنند.

DSG چگونه از فراحفره‌زایی بهره برده است؟

Supercavitation

این کمپانی مهمات‌سازی نروژی می‌گوید به منظور تولید این گلوله‌ها مجبور شده تا با صنایع هوا و فضا همکاری داشته باشد تا بتواند مقاومت مورد نیاز در گلوله‌های CAV-X خود را تامین کند. این گلوله‌ها با دماغه‌ای گرد و صاف و همچنین دیسک‌هایی با لبه‌های تیز تولید شده است. در طول این گلوله نیز لبه‌های تیز دیده می‌شود تا به خوبی بتوانند حباب هوای مورد نیاز برای حرکت در آب را ایجاد کنند.

با این حال، به هر طریقی که این کمپانی توانسته چنین گلوله‌هایی را تولید کند، نتایجی درخشان بر جای گذاشته و درهای جدیدی برای تکمیل ماموریت‌های نظامی باز کرده است که تا پیش از تولید این گلوله‌ها، انجامشان غیر ممکن بود. این گلوله‌ها می‌توانند تا برد ۶۰ متری در آب حرکت کرده و همچنان نیروی انهدام قوی خود را نیز حفظ کنند.

کاربرد گلوله‌های فراحفره‌زا چیست؟

Supercavitation

برای شروع، از گلوله‌ها می‌توان در سلاح‌های زیر آبی استفاده کرد تا دیگر مواضع زیر‌آبی را منهدم کنند. همچنین می‌توان در سناریو‌های زیر نیز از این گلوله‌ها بهره برد:

تصور کنید که زیردریایی شما در زیر آب قرار دارد و هلیکوپتری هم بالای سر آن پرواز می‌کند. طبیعتا با گلوله‌های معمولی، هلیکوپتر نمی‌تواند به زیردریایی شما آسیبی بزند، زیرا گلوله های آن برد چندانی در آب ندارند. اما زیردریایی شما مجهز به گلوله‌های CAV-X است و در نتیجه شما می‌توانید با نیروی منهدم کننده زیادی، هلیکوپتر را از بین ببرید. برای مثال، به کمک این گلوله، زیردریایی می‌تواند از عمق ۵ متری زیر آب، اهداف ۱۰۰۰ متر بالا‌تر از سطح آب را نابود کند. عملی که تا پیش از تولید این گلوله، امکان‌پذیر نبود.

حالا فرض کنید شرایط برعکس باشد:

هلیکوپتر بالای زیردریای شما مجهز به گلوله‌ها CAV-X است. در نتیجه می‌تواند به راحتی زیردریایی شما را نابود کند. در مثال دیگر، هر قایقی که مجهز به چنین گلوله‌هایی باشد، می‌تواند تمامی اژدرهای متخاصم را از روی عرشه خود منهدم کند. از همین رو، زیردریایی‌ها باید عمق پایین‌تری را برای مخفی شدن انتخاب کنند.

شرکت DSG چند مدل گلوله فراحفره‌زا تولید کرده است؟

Supercavitation

این کمپانی دو مدل از این گلوله‌ها را تولید کرده است. گلوله A2 که تنها برای شلیک کردن در هوا کاربرد دارد، اما می‌توان از آن برای شلیک به اهداف زیر آب هم بهره برد. این گلوله می‌تواند بدون انحراف از مسیر خود، مسافت طولانی را زیر آب حرکت کند. گلوله بعدی X2 نام دارد که برای شلیک کردن از زیر آب تولید شده و برای آن مهم نیست که اهدافش زیر آب است یا بیرون آب.

مشخصات فنی گلوله‌های فراحفره‌زا چیست؟

Supercavitation

در نگاه اول به نظر می‌رسد که تنها کاربرد این گلوله‌ها برای شلیک زیر آب باشد، اما در یکی از تست‌های ارتش آمریکا، این گلوله توانسته به سادگی تست ژل بالستیک را پست سر بگذارد. ژل بالستیک، نوعی ماده است که شباهت زیادی به بافت بدن انسان دارد و از آن در تست‌های گلوله استفاده می‌شود. در ویدیو زیر می‌توانید این تست را مشاهده کنید:

در این تست از ۱۰ مکعب ژل بالستیک استفاده شده که قطر هر کدام ۴۰ سانتی‌متر عنوان شده است. همان طور که مشاهده کردید، گلوله معمولی پس از تنها ۰.۵ متر نفوذ در این ژل، حباب هوی بزرگی ایجاد می‌کند که باعث انحراف مسیر آن شده و در نهایت از حرکت باز می‌ایستد. اما گلوله‌های فراحفره‌زا تنها اندازه قطر گلوله، حباب هوا تولید می‌کنند و بدون انحراف و حتی ایجاد موج روی سطح ژل بالستیک، ۴ متر در آن‌ها حرکت کرده و به هدف برخورد می‌کند.

DSG می‌گوید این تستی غیر رسمی بوده ولی توانسته رکورد جهانی شلیک گلوله در ژل بالستیک را بشکند. با این حال، توانایی نفوذ، تنها مزیت گلوله‌ها نیست. در اصل این حباب هوای ایجاد شده پس از برخورد گلوله است که درد شدید و ترکیدن اعضای داخلی بدن را به همراه دارد. طبیعاتا گلوله‌ای که حفره‌ای کوچک در بدن ایجاد کند و بتواند به سرعت از آن خارج شود، آسیب کمتری به بدن وارد می‌کند.

با این حال، تولیدات کمپانی DSG آن قدر خوب و کاربردی است که بد نیست هر ارتشی، آن را در زرادخانه خود داشته باشد. دیدن ویدیو معرفی گلوله‌های فراحفره‌زا نیز خالی از لطف نیست و می‌توانید آن را در ادامه مشاهده کنید:

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار