کد خبر: ۲۷۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 03
در طی دهه‌ها مرسدس بنز در حال تلاش برای ارتقای سیستم تعلیق فعالی بوده که بهترین و ایده‌ال ترین حالت کنترل‌پذیری و ثبات خودرو در شرایطی نظیر عبور از پیچ‌ها، شتاب‌گیری، ترمز گیری و عبور از مسیرهای ناهموار را فراهم آورد.
به گزارش آی تابناک : در طی دهه‌ها مرسدس بنز در حال تلاش برای ارتقای سیستم تعلیق فعالی بوده که بهترین و ایده‌ال ترین حالت کنترل‌پذیری و ثبات خودرو در شرایطی نظیر عبور از پیچ‌ها، شتاب‌گیری، ترمز گیری و عبور از مسیرهای ناهموار را فراهم آورد.

مهندسین آلمانی در طی سالها راه‌کارهای فراوانی در این باب ارائه داده‌اند. معرفی سیستم تعلیق بادی مرسدس بنز 600 در اوایل دهه 1960 میلادی، اولین تلاش آنها در این وادی به حساب می‌آید.

سیستم تعلیق کنترل بدنه ‌فعال که در سال 1999 در مدل کلاس سی مورد استفاده قرار گرفت نیز جزو تلاشهای نسبتا اخیر کمپانی بنز به جهت ارتقای سیستم تعلیق محصولاتش محسوب می‌شود.

چند سال بعد این تکنولوژی توسعه یافت و موجب شد تا مرسدس در سال 2007 میلادی سیستم تعلیق پِری-اسکن را بر روی کانسپت اف700 معرفی نماید.

سرانجام در سال 2013 نسخه جدید تعلیق کنترل فعال بدنه(ای بی سی) بر روی مرسدس اس-کلاس 2013 رونمایی شد. اخیرا مرسدس بنز یک ورژن جدید از این سیستم تعلیق موسوم به ای-اکتیو را معرفی نموده و برای نخستین بار از آن در مدل جی ال ای 2020 به کار گرفته است.

سیستم ای-اکتیو سامانه های اسکن مسیر پیش رو، سامانه ایرماتیک و سیستم تعلیق مجیک بادی کنترل بوده و با ولتاژ 48 ولت کار می‌کند.

سیستم ایرماتیک به سامانه تعلیق خودرو اجازه می‌دهد که خود را با شرایط جاده تطبیق دهد. میزان دامپینگ هر چرخ به طور خودکار و جداگانه در کسری از ثانیه بر حسب شرایط جاده و یا نوع رانندگی تنظیم شده و بهترین حالت تعلیق و سواری را پدید می‌آورد.

در کنار این فناوری، دو نوع نوآوری نیز معرفی شده است. سیستم هیبرید با ولتاژ کاری 48 ولت در شرایط معین به سیستم تعلیق برای بازیابی انرژی مورد نیاز، اجازه لازم را می‌دهد. تا به کارش ادامه دهد و این به معنی نصف شدن انرژی مصرفی سیستم در قیاس با سامانه مورد استفاده در مرسدس اس کلاس است.

دوم اینکه هر کدام از فنرها به همراه کمک فنر مربوطه به طور جداگانه با سیلندرهای هیدرولیک مخصوص جفت شده تا در مواقع لزوم بتوان آنها را به طور اختصاصی و تک تک تنظیم نموده و اجازه تنظیم جنبش های عمودی، چرخشی و پرتابی را فراهم می‌آورد.

رانندگی با مرسدس جی ال ای فعال

هنگام گشت و گذار با جی ال ای در جاده، این خودرو پیشاپیش می‌داند که قرار است از روی چه سطوحی عبور نماید. جی ال ای به کمک یک دوربین استریو نصب شده در شیشه جلو و اسکن سطح مسیر توسط آن، ناهمواری های سطح مسیر را پیش از رسیدن خودرو به آن محدوده، تعیین و مشخص می‌کند.

این دوربین قادر است 15 متر جلوتر را تا ارتفاع 3 میلی متر اسکن نماید. داده‌های جمع‌آوری شده توسط دوربین بوسیله کامپیوتر مرکزی خودرو مورد تجزیه تحلیل قرار می‌گیرد. اطلاعات حاصل از حسگرهای شتاب، فشار و سیستم تعلیق نیز در این بخش مورد تحلیل قرار می‌گیرند.

بعد از این مراحل به سامانه تعلیق خودرو برای تطابق با سطح جاده دستور می‌دهد. میزان تغییرات و نوع تطابق سیستم تعلیق با جاده میتواند توسط راننده نیز مورد تغییر قرار بگیرد.

هنگام عبور از پیچ‌ها، مرسدس جی ال ای قابلیتهای سیستم ای-اکتیو را به کار گرفته و باعث می‌شود تا اتاق خودرو طی سه مرحله در جهت مخالف کج شده تا نیروی گریز از مرکز وارده بر سرنشینان را نموده و از این جهت سرنشینان دچار ناراحتی نگردند.

مرسدس جی ال ای یک خودروی شاسی بلند است. بنابراین مالکان آن همواره تمایل داشته‌اند تا به همراه خودروی خود سری به طبیعت وحشی بزنند؛ در نتیجه شرکت مرسدس بنز یک وضعیت رانندگی سه حالته آفرود را برای جی ال ای طراحی نموده است. در حالت فری –درایوینگ، سیستم تعلیق طوری عمل می‌کند که سواری خودرو آزادانه و بر حسب شرایط باشد. بسته به نوع شرایط و موقعیت، ارتفاع سواری در این حالت برای چندین مرتبه قابل تغییر است.

تغییر فشار باد تایرها و ارتقای میزان کشش و چسبندگی از جمله سایر تغییرات در این حالت است. یک قابلیت جدید دیگر که مرسدس به واسطه بهره‌گیری از سامانه ای-اکتیو، آن را در مدل جی ال ای مورد استفاده قرار داده، محرک انفرادی چر‌خ‌ها نام دارد.

به کمک این فناوری راننده قادر است تا ارتفاع هر کدام از چرخ‌ها را به طور جداگانه از داخل کابین و از طریق نمایشگر لمسی تنظیم نمود. این مورد بالاخص می‌تواند هنگامی که فنرهای یک چرخ به طور کامل جمع شده و اجازه حرکت به خودرو نمی‌دهد بسیار مفید باشد.

سیستم تعلیق

سیستم ای- اکتیو به عنوان یک آپشن برای مدل‌های شش سیلندر ویا بیشتر مرسدس جی ال ای ارائه شده است. دو سیستم تعلیق دیگر به نامهای استیل و ایرماتیک جدید نیز در آینده نزدیک توسط مرسدس بنز ارائه خواهند شد.




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار