کد خبر: ۲۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 01
ناسا با همکاری آژانس فضایی اروپا، تصویر یکی از زیباترین کهکشان‌های کشف شده اخیر را منتشر کرده‌ است. این کهکشان ار نوعی Hoag's Object بوده، تقریبا یک حلقه کامل بوده و در دسته کهکشان‌های عجیب و غریب قرار می‌گیرد.
به گزارش آی تابناک : ناسا به کمک تلسکوپ هابل توانسته عکسی از این کهکشان ثبت کند که بسیار زیبا و خارق‌العاده است. با این حال سوالی که ذهن دانشمندان را درگیر کرده، این است که آیا Hoag's Object یک کهکشان بوده یا این که از دو کهکشان مجزا تشکیل شده است؟ دلیل به وجود آمدن این سوال حلقه بیرونی متشکل از ستاره‌های جوان‌تر آبی رنگ بوده که با کره درونی متشکل از ستاره‌های پیر‌تر و قرمز، تفاوت دارد. همچنین فاصله‌ای بین این حلقه و کره وجود دارد که به نظر می‌رسد فضایی تو خالی باشد.

با این حال، قطر این حلقه ۱۲۰ هزار سال نوری برآورد شده و قطر کره هم چیزی در حدود ۲۴ هزار سال نوری بدست آمده. نکته جالب توجه این است که این فواصل همگی با کهکشان راه شیری برابری می‌کنند. یعنی قطر کهکشان ما هم در حدود همین ۱۲۰ هزار سال نوری است. با این حال فضای خالی بین هسته مرکزی و حلقه بیرونی، باعث می‌شود تا دانشمندان فرض کنند بخشی از این کهکشان از بین رفته یا از آن جدا شده است.

Hoag's Object

اما سوال اصلی اینجاست که اصلا این گونه کهکشان‌های حلقه‌ای چگونه تشکیل می‌گیرند؟ برای این سوال دو فرضیه مجزا وجود دارد. اولین فرضیه مربوط به اختر شناسی به نام گراهام دوسکوخ (Graham Doskoch) است که می‌گوید:

کهکشان Hoag's Object در ابتدا یک سیاره بسته بوده که پس از مدتی ناپایدار می‌شود. به مرور زمان این ناپایداری باعث می‌شود تا هسته مرکزی آن از بین برود.

اما نقض این فرضیه اینجاست که برای رخ دادن چیزی که اقای دوسکوخ میگوید، باید هسته کهکشان به صورت دیسک باشد، اما این جا به خوبی می‌بینیم که هسته این کهکشان کروی شکل است.

اما فرضیه دوم می‌گوید:

دو کهکشان به هم دیگر نزدیک شده و باعث به وجود آمدن چنین چیزی شده‌اند. این فرضیه توضیح می‌دهد که دو کهکشان به هم نزدیک شد‌اند ولی نه آن قدر نزدیک که با هم ادغام شوند یا برخورد کنند. از همین رو ممکن است که ماده از کهکشانی به دیگری منتقل شود.

اما اگر چنین چیزی در کهکشان Hoag's Object رخ می‌داد، ردپا و نشانگر آن قابل مشاهده می‌بود. یکی از این نشانگر‌ها، کشیدگی ماده به یک سو است که در اینجا دیده نمی‌شود. البته ممکن است که این اتفاقات میلیاردها سال پیش رخ داده و در طی این همه سال، نشانگر‌های چنین اتفاقی به کلی ناپدید شده باشند.

با این حال دیدن کهکشان حلقه‌ای شکل هیچ گاه خالی از لطف نبوده و هر اتفاقی که افتاده باشد، نتیجه آن پدید آمدن کهکشان Hoag's Object بوده است.




منبع : دیجیاتو


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار