کد خبر: ۲۷۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 01
سرویس وب آمازون (AWS) یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمد شرکت جف بزوس محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو، منطقی است که سرمایه‌گذاری هنگفتی روی آن شود.
به گزارش آی تابناک : واحد محاسبات ابری آمازون پردازنده‌ای مبتنی‌بر ARM طراحی کرده است که به‌گفته‌ی رویترز، ۲۰ درصد سریع‌تر از تراشه‌های نسل اول ARM این شرکت عمل خواهند کرد. تراشه‌های نسل اول که به‌نام «گراویتون» شناخته می‌شوند، راه‌حلی کم‌هزینه برای دست‌یافتن به مقاصد پیشین این شرکت بود.

اکنون که آمازون، خودش با استفاده از فناوری ARM پردازنده طراحی کرده است، می‌توان در آینده شاهد بود که این شرکت کمتر به اینتل و AMD برای تأمین تراشه‌های سرور وابسته خواهد بود.

آمازون به‌دنبال کاهش وابستگی خود به اینتل و AMD است؟

در سال ۲۰۱۶، شرکت چندملیتی مخابراتی سافت‌بانک شرکت بریتانیایی ARM را به قیمت ۳۱ میلیارد دلار خرید. این طراح تراشه‌های نیمه‌هادی در سال‌های اخیر موفق شده بود نامی برای خود در بازار سرورها دست‌وپا کند. صنعت تولید سرور صنعتی با رقبای سرسختی چون AMD و اینتل است و اینتل به‌تنهایی ۹۰ درصد از بازار را دراختیار دارد.

انتظار می‌رود AWS که سرور به صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ اجاره می‌دهد، درآمدی برابر با ۳۴٫۹ میلیارد دلار در سال جاری کسب کند. استیسی راسگون، تحلیلگر برنشتاین، در مصاحبه با رویترز گفته است به‌نظر نمی‌رسد اولین تراشه‌ی ARM آمازون بتواند کسب‌وکار اینتل را در بخش مراکز داده‌ای تحت‌تأثیر قرار بدهد؛ ولی واقعیت آن است که شرکت‌های بزرگ فناوری از منابع لازم برای تراشه‌های قدرتمند و مبتنی‌بر ARM برخوردار‌ند. ناگفته نماند این انتظار هم از پردازنده‌ی جدید آمازون نمی‌رود که در ترازی برابر با پردازنده‌های Cascade Lake اینتل یا پردازنده‌های Rome AMD قرار بگیرند.

راسگون ARM را به‌تنهایی موضوع نگرانی نمی‌داند؛ اما معتقد است اگر ARM دراختیار آمازون یا گوگلی باشد که توانایی سرمایه‌گذاری بالقوه روی آن را دارند، ظرفیت بسیاری برای دردسرسازشدن برای اینتل دارد. آمازون خبری رسمی درباره‌ی تراشه‌های خود اعلام نکرده است؛ اما انتظار می‌رود از فناوری Neoverse N1 شرکت ARM در این تراشه‌ها استفاده شود و آن‌ها از ۳۲ هسته، یعنی دوبرابر تعداد هسته‌های موجود در گراویتون، بهره ببرند.




منبع : زومیت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار