کد خبر: ۲۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 30
نتایج یک آمار از سوی موسسه Pew در سال ۲۰۱۴ و به مناسب ۲۵ سالگی وب، بازتاب‌دهنده میزان صمیمیت در اینترنت بود:‌ ۷۶ درصد از مردم باور داشتند که اینترنت برای جامعه «خوب» است و اقلیم کلی فضای مجازی «عمدتا دوستانه» است. اما شرایط خیلی زود تغییر کرد.
به گزارش آی تابناک : تا سال ۲۰۱۸، نتایج نظرسنجی مشابهی از سوی Pew نشان داد که به عقیده ۶۲ درصد از افراد، آزار و اذیت در فضای آنلاین به «مشکلی بزرگ» تبدیل شده و ۷۹ درصد از مردم هم اعتقاد داشتند که کمپانی‌های تکنولوژی باید چاره‌ای برای این موضوع بیندیشند.

این تغییر فاحش در نظر عمومی مردم عمدتا ناشی از یک کمپین آزار و اذیت هماهنگ شده در دنیای بازی‌های ویدیویی بود که اوایل دهه اخیر اتفاق افتاد. در جریان واقعه‌ای که امروزه تحت عنوان «گیمرگیت» شناخته می‌شود، بسیاری از افراد ترول در فضای مجازی، تکنیک‌‎هایی که پیشتر آموخته بودند را در دیگر صنایع سرگرمی و حتی در حوزه سیاست نشر دادند.

بازه زمانی ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۶ به صورت خاص زمانی بود که شاهد پایان یافتن معصومیت نسبی سیلیکون ولی بودیم. ولی حتی آن موقع هم اتفاقات زیادی برای حوزه تکنولوژی جریان‌سازی کرد. در این مقاله که قسمت اول آن را شب گذشته منتشر کردیم و اکنون قسمت دوم و پایانی آن پیش روی شماست،‌ مروری خواهیم داشت بر برخی از وقایع و رسوایی هایی که در شبکه‌های مجازی حاشیه‌سازی کردند.

صنعت تکنولوژی در برابر جناح راست

حتی پیش از اینکه دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ میلادی شود، نوعی درگیری میان جمهوری‌خواهان و رسانه‌هایشان با صنعت تکنولوژی شکل گرفته بود. از جنبه‌های مختلف که به موضوع نگاه کنیم، ریشه این مجادلات را می‌توان در فیسبوک و مقاله‌ای که خبرگزاری Gizmodo راجع به آن منتشر کرد جستجو نمود. گیزمودو در این سرمقاله، غول‌ حوزه شبکه‌های اجتماعی را به این محکوم کرد که به صورت سیستماتیک، رسانه‌های نزدیک به جناح راست را در تب اخبار ترندینگ خود مورد تبعیض قرار می‌دهد.

این مقاله که فیسبوک صحتش را تکذیب کرد، درست در زمانی سر و صدا کرد که اخبار جعلی به سرعت در حال انتشار و فراگیری در شبکه اجتماعی فیسبوک بودند. از آن زمان، فیسبوک به سختی مشغول یافتن راه‌هایی برای مقابله با اخبار و پروپاگاندای دروغین بوده است و ظاهرا حالا رویکردی منصفانه‌تر در قبال نشریات راست در پیش گرفته است.

ناگفته نماند که سایر کمپانی‌های تکنولوژی مانند توییتر، فیسبوک، گوگل و یوتوب هم حالا با اتهام ساکت کردن سیستماتیک جناح راست روبرو شده‌اند. در جریان شهادتش در سال ۲۰۱۸، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، بر وجود فرهنگ غالب سیلیکون ولی که به سمت جناح چپ متمایل است صحه گذاشت اما این را نیز گفت که شخصا در تلاش بوده هنگام بن کردن افراد به خاطر زیر پا گذاشتن مرتبط با قوانین آزار و اذیت، تهدید و دیگر مسائل مشابه، رویکردی بی‌طرفانه داشته باشد.

زمانی که جک هدفون به تاریخ پیوست

در سال ۲۰۱۶ میلادی،‌ اپل دست به حرکتی جنجالی زد و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را از آیفون 7 حذف کرد. این موضوع مشخصا ناراحتی طرفداران و مشتریان را در پی داشت و مسلما وقتی اپل گفت که حذف این پورت حرکتی «شجاعانه» بوده است، کمکی به ناراحتی مشتریان نکرد.

البته که اپل در نهایت از موضع خود عقب نکشید و آنقدر به عرضه موبایل‌هایی بدون جک هدفون ادامه داد که اکنون با استانداردی تازه در دنیای موبایل‌های هوشمند روبرو هستیم.

رخنه‌های امنیتی یاهو

وقتی به رخنه‌های امنیتی گسترده فکر می‌کنیم،‌ یاهو جزو نخستین نام‌هایی است که به ذهن می‌آید. این شرکت میزبان یکی از گسترده‌ترین رخنه‌های امنیتی تاریخ بوده و در جریان دو حمله طی سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴،‌ اطلاعات تقریبا تمام ۳.۵ میلیارد اکانت موجود در این وب‌سایت به خطر افتاد.
یاهو خبر این رخنه‌ها را در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد و خیلی زود مشخص شد که در تخمین‌های خود، تعداد افرادی که تحت تاثیر قرار گرفته بودند را به مراتب کمتر از رقم واقعی برآورد کرده بود.

در سال ۲۰۱۸ میلادی،‌ یاهو مجبور به پرداخت غرامت ۸۵ میلیون دلاری شد و برای جبران آنچه اتفاق افتاده بود،‌ اشتراک دو ساله سرویس‌های پایش حساب‌های بانکی را در اختیار حداقل ۲۰۰ میلیون نفر از افرادی که اطلاعات شخصی‌شان نظیر نام و شماره تلفن منتشر شده بود قرار داد.

ورایزن که در سال ۲۰۱۵ یاهو را خریده بود ۲۵ میلیون دلار از این هزینه را پوشش داد و مابقی هزینه از سوی آن بخش‌هایی از یاهو پرداخت شد که تحت تملک غول مخابراتی در نیامده بود.

آنچه مایکروسافت نمی‌خواهد کسی به یاد بیاورد

سال ۲۰۱۶ زمانی بود که موضوع هوش مصنوعی به یکی از داغ‌ترین مباحثات در سیلیکون ولی تبدیل شد. اما در دنیای واقعی، نتایجی که با ابزارهای این تکنولوژی به دست می‌آمد گاهی متوسط و گاهی فاجعه‌بار بود.

برای مثال Tay را در نظر بگیرید. مایکروسافت این هوش مصنوعی را در فضای توییتر رها کرد و امیدوار بود با آن قادر به نمایش قدرت تکنولوژی خود در تقلید از رفتارهای انسانی باشد.با این همه،‌ افراد ترول در فضای مجازی خیلی زود آموختند که می‌توانند ایده‌هایی جدید را در ذهن Tay بکارند و زیاد طول نکشید تا شاهد توییت‌های نژادپرستانه و غیر اخلاقی از سوی آن باشیم. عمر واقعی Tay بیشتر از یک هفته نبود و با جنجال پیش آمده،‌ مایکروسافت فورا آن را از کار انداخت.

راستی در کنار تمام این مسائل، تیلور سوئیفت هم به خاطر شباهت اسمی هوش مصنوعی مایکروسافت به خودش، غول ردموندی را تهدید به شکایت کرد.

پوکمون گو مردم را از خود بی‌خود کرد

تاثیر فرهنگی و تکنولوژیک بازی پوکمون گو بر هیچکس پوشیده نیست؛ بازی موبایلی که هیولاهای کارتونی را به اقصی نقاط جهان در دنیای واقعی آورد. کارکرد این بازی کاملا ساده است: صرفاً در خیابان‌های شهر قدم می‌زنید، هیولاهایی را که در نقاط مختلف پنهان شده‌اند را با با دوربین موبایل و به صورت واقعیت افزوده می‌یابید و شکارشان می‌کنید.

هرچه فکر می‌کنیم، هیچ بازی دیگری به ذهنمان نمی‌رسد که تا این حد جهان را به آتش کشیده باشد. تقریباً همه درباره‌اش صحبت می‌کردند و همه برایش هیجان‌زده بودند.

و با چنین سطحی از محبوبیت، مشخص است که مشکلات متعدد هم از راه می‌رسد. مردم آن‌چنان هنگام تجربه پوکمون گو غرق در بازی می‌شدند که به شکل ناخواسته و جمعی وارد اماکن مقدس می‌شدند یا در مواردی بدتر، خودشان را به کشتن می‌دادند.

فراخوان گلکسی نوت 7 سامسونگ

بعد از اینکه گزارش‌های متعددی راجع‌ به آتش‌سوزی و انفجار موبایل‌های گلکسی نوت 7 به گوش رسید، سامسونگ سریعاً دست به کار شد و فراخوانی برای بازگردانی موبایل پرچمدار خود منتشر کرد. اما سامسونگ آنقدر عجله به خرج داد که هماهنگی با مقامات دولتی یادش رفت و بسیاری از خریداران این دستگاه هیچ ایده‌ای نداشتند که کجا، کِی و چطور قادر به بازگرداندن موبایل هستند.

متاسفانه به تبع همین مسئله، آتش‌سوزی‌ها ادامه یافت و از نقطه‌ای به بعد هرجا در اینترنت سر می‌چرخاندید، یک ویدیو از آتش‌سوزی نوت 7 دیده می‌شود. سامسونگ در نهایت یک فراخوان ثانویه منتشر کرد و فروش اسمارت‌فون پرچمدارش را هم به کل متوقف.

اوضاع به قدری وخیم بود که وزارت پرواز فدرال آمریکا هم برای ماه‌ها از مسافرین هوایی می‌خواست که گلکسی نوت 7 خود را به درون هواپیماها نیاورند.

سانسور تصویر اشتباه

فیسبوک قوانینی سخت‌گیرانه راجع به تصاویری که شامل برهنگی می‌شوند دارد و به همین خاطر هم بود که غول شبکه‌های اجتماعی، تصویری تاریخی و معروف از جنگ ویتنام که دخترکی ۹ ساله را هنگام فرار از بمب ناپالم نشان می‌دهد را حذف کرد.

عقل سلیم می‌گوید که این اثر تاریخی ارزشمند باید جایی در وب‌سایت فیسبوک داشته باشد،‌ اما شرکت مورد اشاره برای مدت‌های طولانی نمی‌توانست تصمیمی واحد در این‌باره اتخاذ کند.

جبهه‌گیری سیاسی عجیب پالمر لاکی

در دورانی نه‌چندان دور پالمر لاکی،‌ هم‌موسس شرکت آکیلس که هم‌اکنون از زیرمجموعه‌های فیسبوک به حساب می‌آید، جزو شخصیت‌های برجسته و باهوش حوزه واقعیت مجازی به حساب می‌آمد.

اما در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ او به خبرگزاری Daily Beast گفت که به سازمانی به نام Nimble America کمک مالی کرده است. هدف غایی این سازمان دردسرسازی برای کاندیدای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا، هیلاری کلینتون بود. در تنها یک مورد،‌ این سازمان بیلبوردی بزرگ را با چهره هیلاری کلینتون به نمایش درآورد و جمله «بزرگ‌تر از آنکه به زندان برود» هم روی آن نقش بسته بود.

اما این پایان کار نبود و در سال ۲۰۱۷ مشخص شد لاکی ۱۰۰ هزار دلار هم به کمیته معارفه دونالد ترامپ اهدا کرده است. در نهایت فیسبوک لاکی را مجبور به خروج از این شرکت کرد و او حالا استارتاپی در زمینه تکنولوژی‌های تدافعی به نام Anduril را تاسیس کرده است. از جمله فعالیت‌های این شرکت می‌توان به ابزارهایی اشاره کرد که به پلیس در نظارت بر مرز آمریکا و مکزیک کمک می‌کنند.

حریم شخصی برای پلیس فدرال مهم نیست

نبرد قانونی اپل و پلیس فدرال آمریکا به نظر بسیار حماسی می‌رسید. اف‌بی‌آی می‌خواست با استفاده از قانونی که چندین نسل پیش به تصویب رسیده بود اپل را مجبور به باز کردن قفل آیفونی که به یک تروریست تعلق داشت مجبور کند. اپل اما سر باز شد و به صورت عمومی اعلام کرد که هیچکس حق ندارد آن‌ها را به هک تکنولوژی خودشان مجبور کند.

صنعت تکنولوژی از اپل حمایت کرد و مراجع قانونی طرف پلیس فدرال را گرفتند. قرار بود یک دادگاه نتیجه نهایی را مشخص کند. اما در دقیقه آخر، پلیس فدرال پا پس کشید و اعلام کرد که راهکار مطلوبش را یافته است. بنابراین اساسا اتفاقی که افتاد،‌ تلف شدن وقت همه بود.

خراب‌کاری سرفس

رسوایی

مایکروسافت به خاطر عقد قراردادی کلان که به این شرکت اجازه می‌داد تبلت سرفیس‌اش را به کناره زمین بازی در تمام مسابقات راگبی بیاورد به خود افتخار می‌کرد.

اما اوضاع زمانی تغییر کرد که در جریان مسابقات قهرمانی AFC، تبلت‌های تعبیه شده در سمت راست که متعلق به تیم Patriots بود آفلاین شد. ماه‌ها بعد مربی این تیم گفت که از تبلت‌ها و تمام جریانات مربوط به آن‌ها خسته شده است. ناگفته نماند که مایکروسافت سعی کرد از دیگر ستاره‌های NFL برای تبلیغ سرفیس استفاده کند،‌ اما اتفاقی که نباید افتاده بود و دیگر فایده‌ای نداشت.



منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار