کد خبر: ۲۷۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 27
آژانس حمل‌ونقل لندن، از مدت‌ها پیش چالش‌هایی را برای فعالیت اوبر ایجاد کرده بود و اکنون رأی به عدم تمدید مجوز فعالیت این شرکت گرفت.
به گزارش آی تابناک : سازمان قانون‌گذار حمل‌ونقل لندن روز دوشنبه، از تمدید مجوز فعالیت اوبر در این شهر خودداری کرد. بزرگ‌ترین تاکسی اینترنتی جهان تصمیم دارد تا در برابر تصمیم فوق، درخواست بازنگری مطرح کند. آن‌ها همه‌ی تلاش‌شان را به کار می‌گیرند تا از کسب‌وکار خود در پایتخت بریتانیا حفاظت کنند.

رخداد اخیر، جدیدترین فصل از تاریخچه‌ی پرفرازونشیب اوبر با مقام‌های قانون‌گذار لندن در حوزه‌ی حمل‌ونقل محسوب می‌شود. قانون‌گذاران قبلا بررسی‌های موشکافانه‌ی عمیقی را روی فعالیت‌های شرکت آمریکایی انجام داده بودند. هدف از بررسی‌های گذشته، رفع نگرانی‌های متعدد پیرامون ایمنی و امنیت مسافران بود.

اوبر تصمیم قانون‌گذاران لندن را عجیب و غلط تعریف کرد. آن‌ها ۲۱ روز فرصت دارند تا درخواست تجدیدنظر خود را به شهر لندن اعلام کنند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، شرکت آمریکایی از تصمیم جدی برای درخواست تجدیدنظر خبر داد. اوبر در ۲۱ روز مهلت باقی‌مانده و دوره‌ی زمانی احتمالی برای تجدید نظر،‌ اجازه‌ی فعالیت در لندن را خواهد داشت.

سازمان قانون‌گذار Transport for London از عبارت «نفوذهای متعدد اطلاعاتی که مسافران و امنیت آن‌ها را در خطر قرار می‌دهد» به‌عنوان یکی از دلایل عدم تمدید مجوز فعالیت اوبر صحبت کرد. شایان ذکر است، مجوز فعالیت اوبر در لندن، ساعت ۲۴ دوشنبه به پایان رسید. مقام‌های قانون‌گذار در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود به هزاران راننده‌ای اشاره کردند که بدون مجوز، سفرهای متعددی را برای اوبر انجام می‌دهند.

اوبر

هلن چپمن، مدیر بخش مجوزها و تنظیم‌گری قانونی سازمان حمل‌ونقل لندن (TFL) درباره‌ی شرایط پیش‌آمده برای اوبر گفت:

ما به بهبودهای انجام‌شده توسط اوبر اذعان می‌کنیم، اما نمی‌توانیم رفتار آن‌ها مبنی بر انجام سفر توسط رانندگانی بدون مجوز یا بدون بیمه را بپذیریم. ما اطمینان نداریم که رخدادهای مشابه در آینده اتفاق نخواهند افتاد.

اوبر در پاسخ اولیه به TFL ادعا می‌کند که سازمان مذکور در آخرین بررسی مجوز در ماه سپتامبر، تمامی فعالیت‌ها را قانونی و صحیح دانسته است. دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر در حساب کاربری خود نوشت:

ما می‌دانیم که در شرایطی با استانداردهای بالا فعالیت می‌کنیم و باید چنین باشیم؛ اما این تصمیم TFL کاملا غلط است. ما در دو سال گذشته نحوه‌ی فعالیت خود را در لندن کاملا متحول کرده‌ایم.

رد شدن اوبر در یکی از پردرآمدترین بازارهای اروپا، خسارت‌های بزرگی برای آن‌ها به‌همراه خواهد داشت. غول تاکسی‌های اینترنتی درحال حاضر هم در وضعیت مناسبی نیست و برای کسب سود تقلا می‌کند. آن‌ها در آخرین گزارش مالی خود از فصل گذشته‌ی سال میلادی، ضرر ۱/۱۶ میلیارد دلاری اعلام کردند. به‌علاوه خسروشاهی در ماه جاری میلادی پیش‌بینی کرد که شرکت تحت مدیریتش تا سال ۲۰۲۱ به سودآوری نخواهد رسید. سهام اوبر نیز وضعیت مناسبی در بازار ندارد و در آخرین تبادل‌ها، کاهش دو درصدی ارزش را در بازار بورس نیویورک تجربه کرد.

اوبر

سازمان TFL قبلا هم اوبر را به‌خاطر موارد متعدد همچون رویکردهای سازمانی تهاجمی و امنیت مسافران تحت فشار قرار داده بود. آن‌ها قبلا هم یک بار در سال ۲۰۱۷ مجوز شرکت را تمدید نکردند، اما دادگاه عالی، رأی به تمدید مجوز اوبر برای ۱۵ ماه دیگر داد. TFL همان تمدید را دو ماه دیگر تا سپتامبر سال جاری میلادی ادامه داد، اما در این مدت ۲۰ شرایط محدودیت‌‌زا برای اوبر وضع کرد. در آخرین تصمیم اتخاذشده که به عدم تمدید مجوز اوبر انجامید، قانون‌گذاران ادعا کردند که سیستم اوبر «ظاهرا به‌راحتی توسط راننده‌ها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد».

یکی از چالش‌‌های سیستم اوبر این بود که راننده‌های غیرمجاز، امکان بارگذاری تصاویر خود را در حساب کاربری راننده‌های دیگر داشتند. این روند به راننده‌های غیرمجاز امکان می‌داد تا مسافران را به‌جای راننده‌ی اصلی سوار کنند. بیش از ۱۴ هزار سفر با چنین روندی در لندن گزارش شد. TFL می‌گوید تمامی آن سفرها، بدون بیمه محسوب می‌شوند.

اتهام اصلی اوبر، دقت پایین در استخدام راننده‌ها و اهدای مجوز رانندگی است

اتهام دیگر اوبر از سوی TFL، امکان ایجاد حساب کاربری توسط راننده‌های مردودشده یا معلق و انجام سفر از این طریق بود. به‌علاوه چالش‌های دیگری همچون موارد مرتبط با بیمه‌ی راننده‌ها نیز در اسناد قانونی TFL دیده می‌شود. اوبر گفته بود که تمامی راننده‌های حاضر در لندن را در دو ماه گذشته به‌صورت دقیق بازرسی و تأیید کرده و برنامه‌ی جدیدی برای فرایند انطباق چهره نیز در برنامه‌ی اعتبارسنجی اجرا خواهد کرد. برنامه‌ی اعتبارسنجی اوبر توسط مایکروسافت توسعه یافته است. برنامه‌ی جدید، راننده‌ها را ملزم می‌کند تا در دوره‌های زمانی مشخص،‌ تصاویر سلفی خود را در حساب کاربری بارگذاری کنند تا با تصویر پروفایل مقایسه شود. راننده‌ها باید هویت خود را با تغییر دادن حالت چهره همچون چشمک زدن، تغییر زاویه‌ی تصویر و موارد دیگر تأیید کنند.

مقام‌های قانون‌گذار لندن در تصمیم اخیر خود به این نتیجه رسیده‌اند که عدم تمدید مجوز اوبر، تنها راه ممکن برای الزام آن‌ها به حرکت در مسیر قوانین است. کارشناسان کسب‌وکار متعدد، این رویکرد را تأیید می‌کنند و احتمال افزایش توجه اوبر و تلاش بیشتر برای رفع چالش‌های امنیتی را بالا می‌دانند.

اوبر از پیش‌گامان صنعت تاکسی‌های اینترنتی محسوب می‌شود که جایگزینی مدرن را برای تاکسی‌های سنتی در سرتاسر جهان ارائه می‌کند. اوبر با یک اپلیکیشن، راننده‌ها را به مسافران متصل می‌کند و نمونه‌های مشابه زیادی هم از آن تقریبا در همه‌ی کشورهای جهان دیده می‌شود. اوبر در سال‌های فعالیت، چالش‌های متعدد امنیت و اتهام‌های بی‌شماری را تجربه کرد که خصوصا راننده‌ها را به اعمال خلاف و اذیت و آزار جنسی متهم می‌کردند. به‌علاوه فرایندهای استخدام راننده و بررسی سوابق از سوی اوبر نیز همیشه تحت اتهام قرار دارد.




منبع : زومیت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار