کد خبر: ۲۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 27
برای مستقر شدن در سطح ماه به چندین مرتبه فرود بر سطح آن نیاز است. محققان ناسا می خواهند کاری کنند تا این فرودها به شکلی امن انجام شده و کم هزینه باشند. ناسا به همین منظور از طرح مفهومی ماه نشین رباتیک خود رونمایی کرد. این وسیله قادر است تا ماه نورد و محموله های دیگر را با وزن حداکثر 300 کیلوگرم به قمر زمین حمل کند.
به گزارش آی تابناک : ناسا جزئیات فنی ماه نشین خود را در مقاله ای که امروز منتشر شد فاش کرد. این وسیله در واقع نوعی پالت فضایی با فریم ساده اما مستحکم است که قابلیت به کارگیری در بسیاری از ماموریت های فضایی را دارد. البته همانطور که گفته شد تاکنون تنها طرح مفهومی این وسیله مشخص شده و هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است. با این وجود در حال حاضر نام «پالت فضایی» (Space Pallet) برای آن کفایت می کند.

طرح پالت فضایی ناسا از مطالعات پیرامون ماموریت «وایپر» (VIPER) با هدف کاهش هزینه ها و زمانبندی ها شکل گرفته و ماموریت اصلی آن سالم رساندن ماه نورد به مقصد است. این وسیله در فضاپیمایی همچون دراگون قرار خواهد گرفت و با راکت فالکون 9 به فضا ارسال خواهد شد.

ماه نشین ناسا پس از فرود بر سطح ماه چندین عکس از سطح آن گرفته و اوضاع محیطی را به زمین مخابره خواهد کرد و پس از حدوداً 8 ساعت برای همیشه از کار خواهد افتاد. محققان ناسا می گویند این وسیله توانایی مقاومت در برابر شب های طولانی و بسیار سرد ماه را ندارد و برای صرفه جویی در هزینه ها از مقاوم کردن آن در شرایط سخت محیطی خودداری شده است.

احتمال مجهز شدن ماه نشین ناسا به ابزارهای آزمایشی و سخت افزارهایی همچون آنتن راهنما و سنسور لرزه سنج با قابلیت تشخیص دهانه برخوردی شهاب سنگ های اطراف وجود دارد. هنوز مشخص نیست ماه نشین ناسا از طرح مفهومی فراتر می رود یا نه؛ ولی ناسا می گوید تکنولوژی های به کار رفته در آن قابلیت انتقال به طرح ها و ماموریت های دیگر را دارند.




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار