تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 21
اخترشناسان به کمک دو تلسکوپ مخصوص به نام های HESS و MAGIC که به ترتیب در کشورهای نامیبیا و اسپانیا واقع شده اند، برای اولین بار انفجار پرتوهای گاما را مشاهده کردند.
به گزارش آی تابناک : به گفته ستاره شناسان این انفجارها که 100 میلیارد برابر بیشتر از نور مرئی انرژی آزاد کردند، پرانرژی ترین تابش ثبت شده از پرتوهای گاما هستند و درخشان ترین منبع پر انرژی نور را در فضا ایجاد کردند.

این اولین باری است که اخترشناسان موفق می شوند انفجار پرتوهای گاما (GRB) را به کمک تلسکوپ های زمینی کشف کنند. ستاره شناسان جزییات یافته های خود از دو تلسکوپ مذکور را در قالب سه مقاله در ژورنال Nature منتشر کرده اند.

قوی ترین انفجارهای پرتوهای گاما توسط تلسکوپ های زمینی رصد شد

«David Berge»، یکی از نویسندگان مقاله و سرپرست مطالعه روی پرتوهای گاما در مرکز DESY آلمان می گوید:

«انفجارهای پرتوهای گاما، قوی ترین انفجارهای عالم هستی هستند و معمولاً در مدت زمان تنها چند ثانیه، بیشتر از تمام طول عمر خورشید انرژی آزاد می کنند. آنها در سرتاسر عالم هستی می درخشند.»

انفجار پرتوهای گاما با یک درخشش نورانی یک ثانیه ای یا کمتر آغاز شده و سپس با پس فروزش (afterglow) که در طول زمان کاهش می یابد ادامه می یابد. این انفجارها در ژوئیه سال 2018 و ژانویه سال جاری میلادی کشف شدند. یکی از انفجارها در 4 میلیارد سال نوری و دیگری در 6 میلیارد سال نوری از زمین رخ داده است.

«اندرو تیلور» (Andrew Taylor)، از دیگر نویسندگان مقاله در مرکز DESY می گوید:

«ثبت انفجارها غافلگیر کننده بود چون انفجار پرتوهای گاما به سرعت رخ داده و از آن پس فروزش به جای می ماند که تا چند ساعت و یا چند روز و در طول موج های مختلف (از امواج رادیویی تا ایکس ری) قابل مشاهده است. تاکنون انفجارها در قالب پرتوهای گامای بسیار پر انرژی ثبت نشده بودند. این موفقیت به خاطر بهبود استراتژی ها بوده که به ما اجازه رصد ستاره را مدتی پس از هم پاشیدگی آن می دهد.»

محققان معتقدند به کمک تلسکوپ هایی که انفجارهای پرتوهای گاما را ثبت کرده اند می توان در آینده رصدهای بهتری انجام داد.

منبع : دیجیاتو