کد خبر: ۲۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 21
براساس آمار و ارقام در حدود نیمی از ظرفیت سوخت رسانی جایگاه های CNG در کشور خالیست و در پی افزایش 200 درصدی قیمت بنزین آزاد ظرف روزهای گذشته، تقاضا برای تبدیل خودروهای تک سوز (بنزینی) به خودروهای دوگانه سوز با گاز CNG به شدت افزایش یافته و به مرز 30 هزار درخواست در هر روز رسیده است.
به گزارش آی تابناک : در همین رابطه علی محمودیان، رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین در مصاحبه با وب سایت وزارت نفت توضیحاتی را در خصوص هزینه و شرایط گاز سوز کردن خودروها اعلام کرده است.

به گفته آقای محمودیان: «متقاضیان برای گازسوز کردن خودروها می‌توانند به سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز (irngv.ir) مراجعه کنند و از طریق زبانه تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل خودروی خود اقدام کنند.

وی افزود: در مدت یک هفته از طرف این اتحادیه پیامکی برای متقاضیان ارسال می‌شود و این افراد می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه، نزدیک‌ترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای تبدیل انتخاب و مراجعه کنند و طبیعتا اولویت با افرادی خواهد بود که زودتر نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند.»

البته قیمت تجهیزات و هزینه نصب ادوات مختلف مربوط به گازسوز کردن خودروها ثابت است و ریسک گران تر شدن این تجهیزات در کوتاه مدت وجود ندارد. به گفته رئیس اتحادیه سوخت های جایگزین، بسته به نوع خودرو هزینه ای بین 2.5 الی 4.5 میلیون تومان برای تبدیل خودروهای تک سوز بنزینی به خودروهای دوگانه سوز صرف می شود و کارخانجات داخلی تولیدی این تجهیزات نیز هم اکنون همزمان با افزایش تقاضا به صورت دوشیفت مشغول تولید هستند. همچنین کارگاه های مربوط به تبدیل خودرو ها و نصب ادوات مربوطه نیز رو به افزایش بوده و تعداد آن ها از 250 واحد فعلی به 380 واحد ظرف یکماه آینده خواهند رسید. همچنین در صورت تقاضا احتمال افزایش تعداد کارگاه های نصب CNG به حدود یک هزار واحد نیز وجود دارد.

هزینه گازسوز کردن خودرو

با این وجود، مسئولان تاکید می کنند که نصب قطعات حساس سیستم گازسوز و پروسه تبدیل خودروهای تک سوز به دوگانه سوز حتما باید در واحد های مجاز انجام شود و متقاضیان باید از مراجعه به کارگاه های غیر مجاز خودداری نمایند چرا که احتمال رعایت نشدن استانداردهای سخت گیرانه ایمنی در این کارگاه ها وجود دارد که می تواند به وقوع حوادث بسیار تلخی منجر شود.

دیجیاتو: علیرغم افزایش طبیعی تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز باید تاکید کرد که در بسیاری از کشورهای جهان استفاده از سوخت گاز به صورت گاز طبیعی مایع (LPG) انجام می شود و استفاده از گاز فشرده CNG چندان رواج ندارد. این نوع گاز به دلیل ساختار شیمیایی خاص خود چندان با موتورهای تک سوز بنزینی سازگار نیست و باعث تسریع روند آسیب دیدگی نشیمن گاه سوپاپ در سرسیلندر می شود.

همچنین شلوغی بیش از حد جایگاه های CNG در طول دوران قبلی هدفمندسازی یارانه ها باعث شده بود تا پروسه سوخت گیری ساعت ها به طول انجامد و همین عامل نیز در بلند مدت منجر به کاهش تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز شد، به شکلی که خودروسازان در طول یکسال گذشته عرضه این خودروها را در بازار کاهش داده اند و در پی افزایش قیمت بنزین نیز، ظرف روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت خودروهای دوگانه سوز در بازار هستیم.




منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار