کد خبر: ۲۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 20
در آخرین رده بندی 500 ابرکامپیوتر برتر دنیا، میانگین سرعت ابرکامپیوترهای مبتنی بر لینوکس به رقم باورنکردنی 1.14 پتافلاپس رسیده است. سریع ترین ابرکامپیوتر لیست یعنی «سامیت» (Summit)، با توان پردازشی 148.6 پتافلاپس به جایگاه نخست تکیه زده است.
به گزارش آی تابناک : سامیت در لیست 500 ابرکامپیوتر برتر ماه ژوئن نیز لقب سریع ترین ابرکامپیوتر دنیا را به خود اختصاص داده بود. این ماشین حیرت انگیز توسط کمپانی IBM ساخته شده و توان پردازشی آن از CPUهای Power9 و GPUهای انویدیا به نام تسلا وی 100 (Tesla V100) نشأت می گیرد.

سریع ترین ابرکامپیوترهای جهان

ابرکامپیوتر بعدی با نام «سیرا» (Sierra)، با فاصله زیاد و با توان پردازشی 94.6 پتافلاپس در رتبه دوم قرار گرفته. این ماشین نیز از چیپ هایی مشابه ابرکامپیوتر سامیت بهره برده و توسط شرکت IBM ساخته شده است.

جایگاه های سوم و چهارم لیست متعلق به ابرکامپیوترهای چینی است. ابرکامپیوتر «Sunway TaihuLight»، با توان پردازشی 93.0 پتافلاپس، با فاصله کم پشت سر سیرا قرار گرفته و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. پس از آن «Tianhe-2» با بهره مندی از CPUهای Xeon اینتل و شتاب دهنده های Matrix-2000 توان پردازشی 61.4 پتافلاپس را به ارمغان آورده و در جایگاه چهارم جای می گیرد.

در جایگاه پنجم، ابرکامپیوتر ساخت کمپانی دل یعنی «فرانتِرا» (Frontera) جا خوش کرده است. این ماشین با بهره مندی از پردازنده های Xeon Platinum اینتل، سرعت پردازشی 23.5 پتافلاپس را فراهم می کند.

ابر کاپیوتر

جدیدترین و قوی ترین ابرکامپیوتر لیست «AiMOS» نام دارد و با توان پردازشی 8.0 پتافلاپس در جایگاه بیست و پنجم لیست قرار گرفته است. این ابرکامپیوتر نیز همانند ابرکامپیوترهای سامیت و سیرا توسط IBM توسعه داده شده و از چیپ هایی مشابه آنها بهره می گیرد.

چینی ها همچنان به ساخت ماشین های سریع تر ادامه می دهند. این کشور با 227 ابرکامپیوتر، تقریباً نیمی از سریع ترین ابرکامپیوترهای دنیا را در اختیار دارد. ایالات متحده در این زمینه کم فروغ ظاهر شده و تنها 118 ابرکامپیوتر تولید کرده است؛ ولی با این وجود ابرکامپیوترهای آمریکایی به طور چشمگیری بزرگ تر و سریع تر هستند.

ابرکامپیوترهای آمریکایی 37.8 درصد از لیست را به خود اختصاص داده اند. سهم ابرکامپیوترهای چینی 31.9 درصد بوده ولی در حال افزایش است. ابرکامپیوترهای لیست در یک چیز مشترک هستند: سیستم عامل همه آنها لینوکس است.



منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار