کد خبر: ۲۷۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 20
اپل در طول بیش از یک دهه با تولید محصولاتی نظیر آیفون و آیپد میلیاردها دلار درآمد به جیب زد اما برای سال های پیش رو پروژه های دیگری در دست دارد.
به گزارش آی تابناک : بازار موبایل یکی از قلمروهای مورد علاقه اپل بوده اما سامسونگ در کنار تعدادی از کمپانی های چینی بخش عمده ای از بازار موبایل را از آن خود کرده اند. در چنین شرایطی اپل برای حفظ موقعیت برتر طرح های متعددی را در دست دارد که از عینک هوشمند و ماشین خودران گرفته تا گوشی تاشو و سرویس های دیجیتال را شامل می شود.

نکته مهم اینجاست که دستکم یکی از پروژه ها آشکارا برای جانشینی آیفون پیاده سازی می شود. در صورت پیاده سازی پروژه های جدید اپل طی دهه آینده علاوه بر سامسونگ و گوگل، رقبای جدیدی نظیر نتفلیکس و تسلا را در کنار خود خواهد دید که از میدان به در کردن آنها به هیچ وجه ساده نخواهد بود.

۱. جانشین آیفون: عینک هوشمند اپل

واقعیت مجازی و افزوده در سال های اخیر رشد فزاینده ای را تجربه کرده و تیم کوک هم علاقه کمپانی متبوعش به این حوزه را پنهان نکرده است. بر اساس گزارش هایی که اخیرا منتشر  شده هدست واقعیت مجازی اپل تا سه سال دیگر از راه می رسد و سال بعد از آن هم نسخه ای باریک تر در قالب عینک در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

پروژه های جدید اپل

اپل تاکنون درباره این دو محصول اطلاعاتی ارائه نکرده اما ظاهرا طی جلسه ای محرمانه در دفتر مرکزی کمپانی به تعدادی از کارکنان نشان داده شده اند. به باور مدیران ارشد اپل این عینک هوشمند آنقدر جذاب است که می تواند در دهه آینده جایگزین آیفون شود. به گفته The Information دو نفر از افراد حاضر در این جلسه اطلاعات زیر را درباره هدست و عینک هوشمند افشا کرده اند:

  • اسم رمز هدستN301 است و با نمایشگر رزولوشن بالا، دوربین های روی بدنه خارجی و قابلیت نقشه برداری محیط اطراف از نظر طراحی شبیه اکیلس کوئست است.
  • دستگاه دوم که در ۲۰۲۳ به بازار می آید، بیشتر شبیه عینک های معمولی است اما دسته‌های آن کمی ضخیم‌تر است تا باتری و تراشه های مورد نیاز را در خود جای دهد. این دستگاه به گونه ای طراحی شده که کاربر تمام روز از آن استفاده کند. طراحی باریک و سبک عینک هوشمند اپل را یک گام به هدف نهایی که جایگزینی آیفون است، نزدیکتر خواهد کرد.

کوپرتینویی ها دستکم از ۴ سال قبل مشغول کار روی هدست هوشمند بوده اند و برخی گزارش ها از ارائه نخستین مدل در سال آینده حکایت داشتند که بعید به نظر می رسد درست از آب درآید.

۲. سرویس ها و خدمات دیجیتالی

اپل موزیک، نیوز پلاس، آرکید و در نهایت تی وی پلاس، همه و همه سرویس های دیجیتالی و محتوا محور هستند که اپل اخیرا آنها را ارائه کرده و نشان از یک واقعیت دارند: علاقه اپل به حوزه خدمات به مراتب بیشتر از قبل شده.

ریشه های این تغییر را باید در زمانی جستجو کرد که تیم کوک سکان هدایت اپل را در دست گرفت. وی نسبت به جابز کمتر رویاپرداز است و کمپانی را به جای تولید دیوایس های خاص، به سمت درآمدزایی از طریق سرویس و خدمات هدایت کرده. در این دوران اپل در بازار سرویس های اشتراکی که عمدتا در دست نتفلیکس، اسپاتیفای و غیره بود، به بازیگری عمده تبدیل شد تا ارزش شرکت با رشد دو برابری از یک تریلیون دلار فراتر برود.

آنطور که بلومبرگ می گوید گام بعدی تیم کوک در این راستا ارائه باندلی از سرویس های اشتراکی موزیک، تی وی پلاس و نیوز پلاس در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. در این باندل از سرویس بازی آرکید خبری نخواهد بود و اشتراک آن مستلزم پرداخت ماهیانه ۵ دلار است. این سرویس روی عناوین ارائه شده در اپ استور متمرکز است و به صورت انحصاری بر روی پلتفرم‌های iOS، iPadOS و tvOS برای دانلود قرار خواهد گرفت.

آرکید و تی وی پلاس به ترتیب ۵۰۰ میلیون و ۶ میلیارد دلار هزینه روی دست اپل گذاشته اند که از تدارک گسترده ارتش کوپرتینویی برای از میدان به در کردن نتفلیکس، دیزنی، HBO و غیره حکایت دارد. برآوردها حاکی از وجود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه نقد در خزانه اپل است که رقبا از آن بی بهره اند. این سرمایه عظیم در کنار میلیاردها کاربر آیفون، آیپد و کامپیوترهای مک، شانس اپل برای موفقیت در حوزه سرویس های اشتراکی را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد.

تحلیلگران بر این باورند که پروژه های اپل در این حوزه با موفقیت مواجه شده و درامد شرکت در ۲۰۲۵ با افزایش ۵ برابری به یازده میلیارد دلار می رسد.

۳. ماشین خودران تایتان

اپل از پنج سل قبل سرگرم توسعه ماشین خودران است و جدی بودن پروژه از جایی معلوم می شود که هزاران نفر از پرسنلش را به کار در این پروژه اختصاص داده است. ماشین خودران با اسم رمز «پروژه تایتان» در دست توسعه است و اپل علی رغم خودداری از بیان جزییات دقیق، وجود پروژه آنرا تایید کرده است:

از نظر ما فرصت های بزرگی در حوزه سیستم های خودکار نهفته است و اپل قابلیت های منحصر به فردی برای مشارکت در آن دارد. پروژه تایتان بلندپروازانه ترین طرح یادگیری ماشین خواهد بود.

ماهیت دقیق پروژه تایتان هنوز مشخص نشده؛ منابع خبری اوایل از یک ماشین خودران کامل سخن می گفتند اما در سال های اخیر بیشتر زمزمه هایی در مورد یک پروژه نرم افزاری به گوش می رسد.

۴. آیفون و آیپد تاشو با پشتیبانی از 5G

هر چند کوک تایید کرده که آیفون دیگر محصول کلیدی اپل نیست اما نباید توسعه پروژه های جدید را به معنی خداحافظی با آیفون دانست. در واقع اپل تازه خود را برای معرفی آیفون ۱۲ به عنوان سریعترین مدل آیفون و نخستین موبایل 5G آماده می کند. سازگاری با نسل پنجم شبکه ارتباطی به لطف مودم کوالکام X55 5G میسر شده و به مراتب از 4G سرعت بیشتری خواهد داشت. سرعت بالای پردازش این گوشی مدیون چیپست ۵ نانومتری A14 بایونیک است. از دیگر ویژگی های آیفون ۱۲ باید به دوربین قوی تر، نمایشگر با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی و رفتن Touch ID به زیر نمایشگر اشاره کرد.

علاوه بر این مهندسان اپل برای تغییر زبان طراحی گوشی ها هم خواب هایی دیده اند. آنطور که «مینگ-چی کو» افشاگر سرشناس می گوید اپل دوباره زبان طراحی آیفون های ۴، ۵ و SE با طراحی مکعبی را زنده خواهد کرد. احتمال پیاده سازی این طرح دور از ذهن نیست چرا که در آیپد پرو هم از همین زیبایی شناسی استفاده شده است. لوگوی اپل در نسل‌های قبلی مک بوک روشن می شد و بعید نیست کمپانی آمریکایی این قابلیت را به آیفون هم بیاورد.

مزیت هایی نظیر فضای کاری بزرگتر، حجم بالاتر باتری و دوربین سلفی با کیفیت‌تر باعث شده بسیاری نسبت به رونق گوشی های تاشو در آینده خوشبین باشند و اپل هم نمی خواهد از این قافله عقب بماند. اواخر سال گذشته «اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده» پتنت این شرکت برای توسعه آیفون تاشو را منتشر کرد که در آن به راهکارهایی برای توسعه گوشی تاشو پرداخته شده بود.

تیرماه امسال هم IHS Markit در گزارشی از برنامه های اپل برای تولید آیپد تاشو خبر داد؛ دستگاهی سازگار با شبکه 5G و با ابعاد آیپد مینی که بعد از بازشدن به یک دیوایس 13 تا 15 اینچی تبدیل می شود.



منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار