کد خبر: ۲۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 19
گوگل به دست‌کاری در نتایج جست‌وجوها به‌نفع برخی کسب‌وکارهای بزرگ و حذف نتایج جست‌وجوی مباحث بحث‌برانگیزی همچون سقط جنین و مهاجرت متهم شد.
به گزارش آی تابناک : 

براساس گزارش جنجالی وال‌استریت ژورنال، گوگل به دست‌کاری در نتایج جست‌وجوها متهم شده است. ظاهرا گوگل از روش‌هایی استفاده می‌کند که وقتی کاربران موضوعی خاص را جست‌وجو می‌‌کنند، نتایج به‌صورت سوگیرانه و هدفمند اطلاعات برخی کسب‌وکارهای بزرگ را نشان می‌دهد؛ درنتیجه به‌جای نمایش منصفانه و درست، کاربران ابتدا اطلاعات مربوط به شرکت‌های خاص و بزرگ را مشاهده می‌کنند. همچنین در اتهامی دیگری‌، گفته می‌شود گوگل برخی نتایج جست‌وجو در موضوعات حساس و بحث‌برانگیز را به‌عمد حذف می‌کند و به کاربران نمایش نمی‌دهد.

گوگل

گوگل در پاسخ به اتهام‌های واردشده در گزارش وال‌استریت ژورنال، بیانیه‌ای منتشر  و تمامی این اتهام‌ها را رد کرده است. همان‌طورکه گفته شد، در این گزارش به‌وضوح بدین موضوع اشاره شده که برخی اوقات الگوریتم جست‌وجوی گوگل اولویت‌هایی برای برخی کسب‌وکارهای بزرگ درمقایسه‌با کسب‌وکارهای کوچک در نظر می‌گیرد و به‌عمد شرکت‌های بزرگ را ابتدا در نتایج جست‌وجو نمایش می‌دهد. چنین عملکردی باعث بی‌اعتمادی کاربران به گوگل می‌شود. پیش‌تر، طرح مسئله‌ی وضع قوانین آنتی‌تراست درباره‌ی شرکت‌های آمازون، گوگل، فیسبوک و اپل مطرح و سعی شده بود به این پرسش پاسخ داده شود که آیا 

دومین اتهام مطرح‌شده در گزارش مربوط به دست‌کاری در نتایج جست‌وجوی گوگل (Google Search) حاکی از آن است که گوگل برخی موضوعات حساس و بحث‌برانگیز مانند سقط جنین یا مهاجرت را از نتایج جست‌وجو حذف می‌کند. گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌

همواره سعی می‌کنیم رویکرد شفافی در پیش بگیریم. دستورالعمل‌های مربوط به جست‌وجو و سیاست‌های مدنظرمان در الگوریتم‌های جست‌وجو، حذف برخی موضوعات یا تغییر نتایج جست‌وجو، مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست ازطریق پروژه‌ی Project Owl و تغییرات درنظر گرفته‌شده در نتایج جست‌وجوها، همگی با هدف خدمت‌رسانی به کاربران و درواقع، به‌نفع آنان است. چنین تغییراتی اصلا به روابط تجاری گوگل با سایر شرکت‌ها مربوط نمی‌شود و فقط نفع کاربران درنظر گرفته می‌شود.

در مقاله‌ی انتقادی منتشرشده، برخی داستان‌های قدیمی به‌صورت ناقص مطرح شده بودند که نه‌تنها خط‌مشی و رویکردهای گوگل را به‌خوبی نشان نمی‌دهد؛ بلکه اطلاعات بسیار نادرستی از نتایج جست‌وجو دراختیار کاربران قرار می‌دهد. همواره می‌کوشیم قبل از اعمال هرگونه تغییری در رویکردها و روش‌‌هایی که در پیش می‌گیریم، ابتدا کل فرایند را با دقت ارزیابی کنیم و سپس آن را در فرایند اجرا بگذاریم. این رویکرد را بیش از یک دهه به‌عنوان خط‌مشی خود انتخاب کرده‌ایم و به بازخوردهای کاربرانمان اهمیت می‌دهیم و همواره سعی می‌کنیم بهترین نتایج جست‌وجو را متناسب با موضوع مدنظرشان دراختیار کاربران قرار دهیم. گوگل همواره به بازخوردهای کاربران خود اهمیت می‌دهد و از هرگونه انتقاد سازنده‌ای استقبال می‌کند. 

گوگل در بیانیه‌ی خود به‌صراحت و قاطعانه دست‌کاری در نتایج جست‌وجوها را رد می‌کند؛ هرچند برخی بر این باورند در سال‌های گذشته نیز، گوگل چنین رویکردهایی را تکرار کرده است. ظاهرا نحوه‌ی عملکرد الگوریتم‌های گوگل رازی سربه‌مهر است که کسی هنوز فاش نکرده و احتمال آن می‌رود که در آینده‌ی نزدیک، اتهام‌های بیشتری در‌این‌زمینه به گوگل زده شود.




منبع : زومیت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار