کد خبر: ۲۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 16
لو رفتن اطلاعات در مورد گوشی‌های هوشمند جدید (و در کل هر محصول جدید در دنیای فناوری) هر روز متداول‌تر می‌شود و این اتفاق، تمام هیجان و غافلگیری‌ها در زمان معرفی محصولات جدید را از بین می‌برد. از سوی دیگر، درز این اطلاعات، باعث می‌شود نیاز نداشته باشیم برای آشنایی با گلکسی یا آیفون جدید، تا زمان معرفی رسمی منتظر بمانیم. اما این اتفاق خوب است یا بد؟
به گزارش آی تابناک : امروز با این دوگانگی در حوزه‌ی درز اطلاعات غیر رسمی در زمینه‌ی محصولات مختلف فناوری مواجه هستیم. اما آیا این دوگانگی به نفع ماست و یا به ضررمان؟ در واقع چرا این اتفاق رخ می‌دهد و چطور باید نسبت به آن واکنش نشان داد؟

کنترل این جریان از دست همه خارج شده است

Samsung-Galaxy-S10-and-Galaxy-S10-live-images-leak-in-crystal-clear-quality.jpg

افشای اطلاعات غیر رسمی همیشه در دنیای فناوری وجود داشته و چیز جدیدی نیست. اما در سال‌های اخیر، دریچه‌های این سد بیش از اندازه باز شده و جریان سیل‌آسایی شکل گرفته که دیگر به نظر غیر قابل کنترل نمی‌رسد و با این شدت، تمام جنبه‌های جذاب در معرفی فناوری‌های جدید را از بین می‌برد.

چندین سال پیش اوضاع در این زمینه متفاوت بود. در سال 2010، تنها موضوعی که باعث شد اطلاعاتی در مورد آیفون 4 به بیرون درز کند، یک کارمند بی‌مبالات اپل بود که با خارج شدن از حالت عادی به دلیل مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، یک نمونه‌ی اولیه از این محصول را در کافه‌ای جا گذاشته بود. اما این روزها خود شرکت‌ها تمایل به افشای اطلاعات در مورد محصولات جدیدشان دارند.

برای مثال سال گذشته، حدود دو ماه قبل از معرفی رسمی پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس‌ال، وب‌سایت Rozetked به یک پیکسل 3 ایکس‌ال جا گذاشته شده دست پیدا کرد که آن را با جزئیات کامل به دنیا نشان داد.

با آن نمی‌شود زندگی کرد / بدون آن نیز نمی‌شود زندگی کرد!

galaxy-note-8-render-vs-final-product.jpg

رندر گلکسی نوت 8 در مقابل محصول نهایی

انتشار اطلاعات در حوزه‌ی فناوری واقعاً می‌تواند به حدس زدن در مورد مسیر آینده‌ی محصولات کمک کند. اطلاعات جزئی می‌توانند جالب باشند و مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرند. اما وقتی اطلاعات در مورد محصولات جدید از ماه‌ها قبل شروع به درز کردن می‌کنند و تا زمان معرفی این مسئله چندین بار تکرار می‌شود، این قضیه می‌تواند آزاردهنده باشند.

افشاگری همیشه جزئی جدایی‌ناپذیر از جریان خبری در فناوری بوده و واقعاً نمی‌شود از آن به طور کامل جلوگیری کرد اما در وضعیت موجود، اطلاعاتی که منتشر می‌شود پاسخ سؤالاتی را می‌دهند که خودتان هم فکر نمی‌کردید چنین سؤالی داشته باشید.

یک مثال خوب در این زمینه، گلکسی اس10 سامسونگ است. اولین اطلاعات منتشر شده و شایعات در مورد این گوشی، تنها چند روز پس از معرفی گلکسی اس9 در خبرها دیده شدند. ماه‌ها همه‌ی دنبال‌کنندگان اخبار در مورد این که گلکسی اس10 چه شکلی است، حتی در حد ابعاد دقیق آن برای مدل اصلی و مدل پلاس اطلاعات داشتند. حدود یک ماه قبل از معرفی رسمی هم تصاویر واقعی از گلکسی اس10 و اس10 پلاس منتشر شد که هر دو گوشی را از تمام زوایای مختلف نشان می‌داد.

با انتشار مشخصات گوشی‌ها با این جزئیات دقیق، دیگر شوقی برای تماشای مراسم معرفی رسمی باقی نمی‌ماند. وقتی قرار باشد تنها خبر مهم در مراسم، این باشد که غافلگیری جدیدی در کار نیست، چه نیازی به دنبال کردن این مراسم وجود خواهد داشت؟

شایعات پیش از خبرها از راه می‌رسند

google-pixel-3-renders-vs-reality.jpg

سمت چپ: تصاویر رندر پیکسل 3 و پیکسل ایکس‌ال در می 2018 – سمت راست: محصول نهایی معرفی شده در اکتبر 2018

از اینجا به بعد، دیگر راه بازگشتی نیست. وقتی اطلاعاتی از ترک‌های دیوار به بیرون درز کند، به زودی به صورت آنلاین یا هر روش دیگری منتشر خواهد شد. حالا مسئله این است که به نظر می‌رسد هر روز این ترک‌ها بیشتر شده و اطلاعات بیشتری منتشر می‌شوند.

جامعه‌ی افشاگران آنلاین هر روز بزرگ‌تر و هر روز خبره‌تر در بدست آوردن اطلاعات معتبر جدید پیش از اعلام رسمی می‌شوند. حالا دیگر پلت‌فرم‌های جامعه‌محوری وجود دارند که تنها روی درز اطلاعات در حوزه‌ی فناوری متمرکز شده و بسیار فعال هم هستند.

اشتباه نشود، در این مطلب قصد سرزنش افشاگران را نداشتیم، این افراد تنها پیام‌رسان‌هایی در این جریان به حساب می‌آیند. خود ما هم از دنبال‌کنندگان و علاقمندان افرادی مثل ایوان بلاس (@evleaks) و استیو اچ. (@OnLeaks) هستیم.

ما فقط امیدواریم این جریان مقداری فروکش کند تا به حد متعادلی بازگردد. همگی دوست داریم به دورانی بازگردیم که تماشای مراسم معرفی رسمی یک محصول، همچنان هیجان داشته باشد و پیش از آغاز آن، دقیقاً ندانیم با چه محصولی طرف هستیم. هرچند که متأسفانه می‌شود گفت که روزهای گذشته باز نخواهند گشت اوضاع دیگر مثل قبل نمی‌شود.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار