کد خبر: ۲۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 16
روز گذشته اسپیس ایکس موتورهای سیستم فرود اضطراری کپسول دراگون را با موفقیت آزمایش کرد و نشان داد که این فضاپیما به زودی آماده انتقال انسان به فضا می شود.
به گزارش آی تابناک : در این آزمایش کپسول دراگون روی زمین محکم شد و موتورهای فرود اضطراری آن به صورت پی در پی روشن شدند. در واقع این آزمایش با هدف شبیه سازی شرایط و عملکرد فضاپیما در صورت وقوع آتش سوزی و انفجار راکت در مسیرش به سمت مدار زمین طراحی شده بود.

گفتنی است شرکت اسپیس ایکس پیشتر نیز تست زمینی مشابهی را روی کپسول دراگون انجام داد که با موفقیت همراه نبود و به انفجار این کپسول منتهی گردید و در نتیجه برنامه پرتاب آن را نیز به تعویق انداخت. از آن زمان تاکنون اسپیس ایکس همکاری سفت و سختی را با ناسا آغاز کرده تا علت بروز این اتفاق را برطرف نماید و همزمان برخی بخش های سیستم فرود اضطراری را نیز از نو طراحی کند تا از انفجار مجدد کپسول خودداری نماید.

کپسول دراگون

تصویری از انفجار کپسول دراگون در تست اولیه

بعد از آزمایش روز گذشته اسپیس ایکس و ناسا بررسی دیتای به دست آمده را آغاز خواهند کرد و ارزیابی های پیچیده سخت افزاری را در دستور کار خود قرار خواهند داد تا تاریخ مشخصی را برای تست نهایی سیستم فرار اضطراری دراگون مشخص کنند.

تست سیستم فرود اضطراری درون پروازی در واقع نقطه نهایی در توسعه و ساخت کپسول دراگون محسوب می شود. در این تست کپسول دراگون از طریق یکی از راکت های فالکون ۹ این شرکت پرتاب می شود و بعد از جدا شدن راکت حین پرواز، سیستم فرود اضطراری آن آزمایش می شود. در صورت موفقیت آمیز بودن این تست، کپسول دراگون از طریق چتر نجات به سلامت روی زمین فرود خواهد آمد.

کپسول دراگون

تصویری از تست دیشب

کپسول دراگون به دو موتور مجزا مجهز شده است که در جریان فرود اضطراری، آن را در جهت گیری مناسب نگه خواهند داشت. قرار است که بعد از تست نهایی باب بنکن و داگ هارلی (فضانوردان ناسا) از طریق کپسول دراگون عازم ایستگاه فضایی بین المللی شوند و به این ترتیب نیاز آمریکا به روسیه برای انجام این پروازها برای همیشه رفع گردد البته اگر تا آن زمان کپسول استارلاینر بوئینگ برای پرتاب انسان به ایستگاه فضایی بین المللی آماده نشده باشد.

همانطور که در خبرها خواندید ناسا پیشتر از شرکت های خصوصی درخواست کرد که فضاپیمایی را برای حمل انسان و جایگزین کردن برنامه شاتل فضایی طراحی کنند که در سال ۲۰۱۱ میلادی به کار خود پایان داد. اسپیس ایکس نیز با در نظر داشتن همین امر بودجه ای ۲.۶ میلیارد دلاری را به ساخت کپسول دراگون اختصاص داد و بوئینگ نیز ۴.۲ میلیارد دلار را از دولت آمریکا دریافت کرد. این دو شرکت در ابتدا پیش بینی کردند که فضاپیماهای شان تا سال ۲۰۱۷ آماده استفاده خواهند بود اما توسعه هر دو فضاپیما بیش از زمان پیش بینی شده به طول انجامید.




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار