کد خبر: ۲۷۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 13
فضاپیمای هایابوسا 2 (Hayabusa2)، پس از یک سال و نیم انجام ماموریت اکتشافی در اطراف سیارک ریوگو (Ryugu)، این سیارک را به مقصد زمین ترک کرد.
به گزارش آی تابناک : فضاپیمای هایابوسا 2 از امروز 13 نوامبر ساعت 10:05 صبح به وقت ژاپن، دستورات لازم را برای ترک سیستم ریوگو دریافت می کند. این فضاپیما در تاریخ 18 نوامبر (27 آبان ماه) خود را از نیروی جاذبه این سیارک رها کرده و پس از روشن کردن پیشرانه های اصلی خود، سفرش را به سمت زمین آغاز خواهد کرد.

فضاپیمای مذکور محموله ای ارزشمند از نمونه سیارک ریوگو را نیز با خود حمل خواهد کرد. کاوشگر این فضاپیما موفق شد دوبار بر سطح سیارک ریوگو فرود آمده و نمونه های سطح آن را اوایل اسفند ماه سال 97 جمع آوری کرده و با دومین فرود در اوایل مرداد ماه 98، مواد عمیق تر را برداشت کند.

سیارک ریوگو

سیارک ریوگو

فضاپیمای هایابوسا 2 تعدادی عکس از سیارک مورد بحث نیز گرفت و چند کاوشگر رباتیک به سطح آن فرستاد. این ماموریت، موفقیتی بسیار بزرگ برای ژاپن محسوب می شود؛ البته ژاپنی ها نفس راحت را زمانی خواهند کشید که دریچه های قسمت محموله این فضاپیما را باز کرده و وجود نمونه های سیارک را تایید کنند.

خوشبختانه سفر تقریباً یک ساله هایابوسا 2 به مقصد زمین، بسیار کمتر از سفر 3.5 ساله این فضاپیما به مقصد ریوگو طول می کشد. مقدمات سفر این فضاپیما به سمت زمین تابستان امسال و از لحظه قرار گرفتن نمونه خاک سیارک ریوگو درون کپسول آغاز شد.

هایابوسا 2 برخلاف فضاپیماهای قبلی در جو زمین آتش نخواهد گرفت و محموله اش را در منطقه ای در جنوب صحرای استرالیا به ژاپنی ها تحویل خواهد داد. این فضاپیما در فضا خواهد ماند تا در ماموریت های آینده به کار گرفته شود.

محققان سازمان فضایی ژاپن پیش بینی می کنند نمونه های سیارک ریوگو حاوی قطعات کربن و ترکیبات ارگانیک باشد. آنها امیدوارند با مطالعه نمونه ها به یافته های جدیدی در مورد مواد تشکیل دهنده سیارک ها و چگونگی تشکیل شدن آنها در 4 میلیارد سال قبل دست یابند.

پیش بینی می شود فضاپیمای هایابوسا 2 اواخر سال 2020 به زمین برسد.





منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار