کد خبر: ۲۷۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 13

از تعدادی ماده شیمیایی برای مهار رشد میکروارگانیسم‌ها در مواد غذایی استفاده می‌شود. بنزوات سدیم،  پروپیونات کلسیم ، اسید اسکوربیک ، فرایند اتیل و دی اکسید گوگرد نمونه‌هایی از مواد نگهدارنده مواد غذایی استفاده تجاری هستند.

مواد نگهدارنده قبل از تأیید آنها باید یک فرایند بررسی داشته باشند که شامل اطلاعات مربوط به جنبه‌های سم شناسی است. مقدار مجاز مواد نگهدارنده در یک محصول بسته به ماده و مواد غذایی متفاوت است. سطح pH نیز مورد توجه مهمی است زیرا مواد نگهدارنده دامنه pH بهینه برای فعالیت ضد میکروبی خود دارند.

آنتی اکسیدان‌ها از شفافیت اکسید کننده چربی‌ها و روغن‌ها جلوگیری می کنند. نمونه‌هایی از آنتی‌اکسیدان‌های معمول استفاده شده عبارتند از: هیدروکسی انیزول بوتیله (BHA) ، هیدروکسی تولوئن بوتیل (BHT) ، TBHQ ، و پروپیل گالات. اسید اسکوربیک (ویتامین C) و توکوفرول ها (ویتامین E) نیز به عنوان آنتی اکسیدان ها استفاده می شوند.

در سالهای اخیر به دلیل نگرانی های سمی در مورد مواد نگهدارنده‌های مصنوعی و روند بازار که افزایش محبوبیت غذاهای فاقد مواد مصنوعی را نشان می‌دهد، در سال‌های اخیر افزایش علاقه به ضد میکروب‌های طبیعی مشاهده شده است. چندین ماده طبیعی که به دلیل خاصیت ضد میکروبی آنها شناسایی شده و مورد مطالعه قرار گرفته اند   

انواع نگهدارنده های غذایی و کاربرد آن ها

خواص نگهدارنده ها:

تعداد زیادی افزودنی غذایی در نمک‌های کلسیم وجود دارد که ممکن است مقادیر قابل توجهی کلسیم را به برخی غذاها اضافه کند. مواد غذایی مواد شیمیاییCodex ، چاپ چهارم (1996) لیست بیش از 30 ترکیب کلسیم مورد استفاده به عنوان مواد افزودنی غذایی یا سمعک پردازش است.

برخی از کارکردهای متداول مواد افزودنی غذایی حاوی کلسیم (و نمونه‌هایی از ترکیبات کلسیم مورد استفاده) عبارتند از:

تهویه‌دهنده های خمیر مانند کربنات کلسیم ، ید کلسیم ، لاکتات کلسیم ، اکسید کلسیم ، کلسیم فسفات یا سولفات کلسیم.

تنظیم کننده های pH مانند هیدروکسید کلسیم یا فسفات کلسیم.

آنتی اکسیدان‌ها مانند کلسیم آسکوربات.

مواد نگهدارنده مانند کلسیم پروپیونات ، ادتا یا کلسیم سورباتات.

داروهای ضد پاششی مانند استات کلسیم ، کلسیم فسفات یا سیلیکات کلسیم.

و ضخیم کننده‌هایی مانند گلوکونات سدیم یا آلژینات کلسیم. درصد ترکیب کلسیم در این ترکیبات به طور قابل توجهی متغیر است ، به عنوان مثال ، گلوکونات کلسیم 9٪ کلسیم ، کربنات کلسیم 40٪ کلسیم و اکسید کلسیم 71٪ کلسیم وزن دارد.

حلالیت همچنین بین ترکیبات تفاوت قابل توجهی دارد، با بعضی از آن‌ها مانند کربنات کلسیم در pH خنثی نسبتاً نامحلول است ، در حالی که برخی دیگر مانند استات کلسیم یا کلرید کلسیم بسیار محلول هستند.

منبع: آژانس بازاریابی اسپاتنا

.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار