کد خبر: ۲۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 13
پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیای جنوبی"(University of Southern California) در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند هوش مصنوعی می‌تواند به آنها کمک کند تا بهتر درک کنند که موسیقی چگونه بر احساسات انسان‌ها تأثیر می‌گذارد.
به گزارش آی تابناک : این روش میتواند برنامه‌هایی برای موسیقی درمانی داشته باشد. امروزه بیشتر افراد در طول روز به موسیقی‌های گوناگونی گوش می‌کنند.

برای مثال هنگام انجام تمرینات ورزشی افراد به موسیقی‌های داری ریتم تند و انرژی بخش و در محیط کار به موسیقی‌های آرام‌بخش گوش می‌دهند.

به گفته گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می‌توان از فناوری یادگیری ماشین برای درک نحوه تأثیر موسیقی بر ذهن انسان استفاده کرد. مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد که می‌توان از علم مهندسی معکوس برای درک اثرات فیزیولوژیکی موسیقی بر ذهن انسان استفاده کرد.

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در مطالعه جدیدشان نحوه تأثیر عوامل مختلف موسیقی مانند زیروبمی، ریتم و هماهنگی را بر انواع مختلف فعالیت‌های مغزی، واکنش‌های فیزیولوژیک و احساسات بررسی کردند.

آنها می‌گویند برای یادگیری این واکنش‌ها می‌توان از یادگیری ماشین استفاده کرد و پیش‌بینی کرد که چگونه یک قطعه موسیقی بر ذهن یک شخص تأثیر می‌گذارد. این تحقیق در نهایت ممکن است به مهندسی تجربیات موسیقی هدفمند منجر شود. هدف این مطالعه درک چگونگی تأثیر انواع مختلف رسانه بر روی مغز و بدن افراد است.

آهنگ‌های شاد و غمگین

طی این مطالعه پژوهشگران سه ترانه را از رسانه جاری اسپاتیفای انتخاب کردند و از ۱۰۰ فرد خواستند تا به این آهنگ‌ها گوش دهند.

هنگامی که افراد به این آهنگ‌ها گوش می‌دادند پژوهشگران مغز آنها را توسط "اف‌ام‌آرآی" یا "تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی"(fMRI) مورد اسکن و بررسی قرار دادند. البته قابل ذکر است در همان زمان حسگرهای الکتریکی دارای یک پالس و گرما بر روی پوست آنها قرار داشت.

همچنین از شرکت کنندگان خواسته شد تا شدت احساسات خود را در مقیاس صفر تا ۱۰ ارزیابی کنند.

محققان سپس داده‌ها را در چندین الگوریتم یادگیری ماشین وارد کردند و مورد مطالعه قرار دادند. پژوهشگران دریافتند هنگام گوش دادن افراد به آهنگ‌های خاص، ضربان قلب و فعالیت مغز آنها تغییر می‌کند. در حالی که این تحقیقات در مراحل اولیه است، دانشمندان معتقدند که در نهایت می‌توان از آن برای طراحی موسیقی منحصر به فرد برای یک فرد استفاده کرد. همچنین این موضوع می‌تواند به کارگردانان نشان دهد موسیقی متن فیلم خود را به گونه‌ای بسازنند که تأثیر مورد نظرشان را روی مخاطب داشته باشد. همچنین می‌توان از آن برای کمک به بیماران دارای مشکلات روحی و روانی و تحریک بخش‌های خاصی از مغز استفاده کرد.




منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار