کد خبر: ۲۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 13
محققان کشور در صدد هستند آندوسکوپی سه بعدی بسازند که جزئیات درون بدن را در حد میکرو نشان دهد.
به گزارش آی تابناک : وحیده فرزام دانشجوی پسا دکترا و مجری طرح «مینی میکروسکوپ سه بعدی»  با بیان اینکه در صدد هستیم میکروسکوپی را به تولید برسانیم که تصاویر را به صورت سه بعدی نشان دهد، گفت: در حال حاضر به صورت آزمایشگاهی برای ساخت این میکروسکوپ، یک لیزر را به سمت نمونه فرستادیم و تصویر را به داخل دو چشمی هدایت کردیم.

وی ادامه داد: در ادامه از طریق دو چشمی میکروسکوپ دو باریکه مرجع را تشکیل دادیم و توانستیم برای نشان دادن تصویر در حد میکرو، یک تصویر سه بعدی از نمونه را بازسازی کنیم.

فرزام با بیان اینکه هدف ما این است که رزولیشن تصاویر را در حد میکرو بالا ببریم، بیان کرد: به واسطه این دستگاه می توان، همزمان آندوسکوپی سه بعدی تولید کنیم.

این محقق با تاکید بر اینکه در حال حاضر نمونه اولیه آزمایشگاهی دستگاه ساخته شده است، عنوان کرد: از نمونه نهایی دستگاه پس از تکمیل شدن می توان در آزمایشگاهها و بیمارستان ها به جای دستگاههای آندوسکوپی معمولی بهره برد.

فرزام تاکید کرد: این دستگاه هنوز نمونه خارجی ندارد که در کشور وجود داشته باشد.

وی با اشاره به عملکرد این دستگاه گفت: این میکروسکوپ سه بعدی مینیاتوری بر پایه ثبت اطلاعات فازی نمونه به روش تمام نگاری خودمرجع کار می کند؛ استفاده از ادوات فیبر نوری و میکرو کره های ریز این محصول را سبک تر و کوچکتر می کند.

وی ادامه داد: اطلاعات استخراج شده با استفاده از این میکروسکوپ، به روش عددی و بازسازی نمایش داده می شوند و داده های مورفومتریک توسط نرم افزار میکروسکوپ تحلیل می شوند؛ بدین صورت امکان ثبت پدیده های دینامیک در مقیاس میکرونی فراهم می شود.

فرزام خاطر نشان کرد: تصویر برداری سه بعدی از پدیده های خارج از محیط دانشگاه، تصویر برداری از نمونه های زیستی، تصویر برداری از پدیده های میکروشاره،  سطح سنجی سطوح متالورژیک و کامپوزیت از دیگر کاربردهای سیستمی که طراحی کرده ایم به شمار می رود.

به گفته این محقق، توان تفکیک عرضی ۰.۷ میکرومتر، توان تفکیک طولی ۱۰ نانومتر با میدان دید ۴۰ میکرومتر در ۴۰ میکرومتر از ویژگیهای محصول هستند؛ همچنین حساسیت آشکار ساز دستگاه ۸ بیت است.

وی تاکید کرد: در تولید این محصول از لیزر دیودی قرمز استفاده می شود.

این طرح در نمایشگاه لیزر و فتونیک در پاویون ستاد فتونیک، لیزر ، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور داشت.این طرح از جمله طرح های حمایت شده از سوی این ستاد بوده و قرار است به تولید برسد. دکتر علیرضا مرادی و دکتر زهرا طهماسبی از دیگر همکاران طرح  هستند.



منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار