کد خبر: ۲۷۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 13
بدون اغراق اسنپ بزرگترین سرویس‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی کشور است و این روزها در همه جای ایران می‌توان رد پای آن را پیدا کرد. اما سوالی که تا به امروز همواره مجهول مانده این است که این شرکت از سوی چه منابعی پشتیبانی می‌شود و به صورت کلی سهامداران این کسب و کار بزرگ، چه افراد، گروه‌ها و چه شرکت‌هایی و از کدام کشورها هستند؟
به گزارش آی تابناک : سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور طی هفته گذشته در جریان حضور در برنامه تلویزیونی تهران 20 در شبکه 5 سیما به موضوعی که از همان ابتدای فعالیت اسنپ و گسترش آن در کشور همواره مجهول بوده اشاره نموده و گفت:

در برنامه‌هایی که خدمات مبتنی بر شبکه را به صورت مشاغل دیجیتال ارائه می‌کنند، زمانی که داده‌های تولید شده ناشی از فعالیت آنها باید در داخل از کشور ذخیره شود و اگر شاهد خروج آنها به دلیل اینکه سرمایه‌گذار خارجی است و یا هر دلیل دیگری در پشت آن باشد، یک تهدید است.

تهدید بودن فعالیت اسنپ از دید رئیس سازمان پدافند غیرعامل به دلیل خارجی بودن برخی از سهامداران آن ذکر شده است ولی به راستی ترکیب سهامداران این شرکت به چه صورت است و پشت تجارت میلیاردی این شرکت، چه افرادی قرار دارند؟

در این هفته ژوبین علاقه‌بند مدیرعامل فعلی شرکت اسنپ در همان برنامه تلویزیونی حاضر شده و این بار دوباره بحث به سمت ترکیب سهامداران این کسب و کار بزرگ می‌رود. در این حالت مجری برنامه (دلاوری) از علاقه‌بند سوال معروف ترکیب سهامداران شرکت اسنپ را می‌پرسد که پاسخ مدیرعامل اسنپ به این صورت است: در حدود 60 درصد از سهام اسنپ متعلق به MTN و ایرانسل (دقت کنید که منظور MTN-Irancell نیست) می‌باشد؛ در حدود 30 درصد از سهام در اختیار سهامدار آلمانی (بدون اشاره به نام آن) و درصد دیگری (نامشخص) نیز در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپر استار است. البته شاید اینطور حدس زده شود که درصد سهم هایپراستار 10 درصد است که در این حالت فرضیه قبلی مبنی بر بدون سهم بودن کارمندان رده بالای ایرانی در مجموعه اسنپ را باید تأیید کنیم.

در ادامه این برنامه پای افرادی مانند عیاد الکثار (Eyad Alkassar) ، محمود الفوز و ماجد الفطیم نیز به این گفتگو باز می‌شود ولی علاقه‌بند بدون اشاره به آنها از این موضوع عبور کرده و تنها با اشاره به موسس بودن آقای الکثار، دوباره ترکیب فوق را برای سهامداران اسنپ عنوان می‌کند.

اما این افراد چه کسانی هستند و چطور با بزرگترین کسب و کار حوزه حمل و نقل آنلاین کشور مرتبط می‌شوند؟

عیاد الکثار
عیاد الکثار که به نظر باید بسیاری از شما دوستان با او آشنا باشید یک جوان موفق عربستانی-آلمانی، فارغ التحصیل مقطع دکتری علوم رایانه در کشور آلمان بوده و از کودکی در این کشور زندگی و رشد کرده است. او که در پایگاه اطلاعاتی World Economic Forum به عنوان یکی از موسسان اسنپ معرفی شده، مدیرعامل گروه راکت اینترنت خاورمیانه است که خود زیرمجموعه‌ای از گروه بزرگ راکت اینترنت (ثبت شده در آلمان) است.

eyad.jpg

الکثار فردی کارآفرین و بسیار فعال است که تا به امروز سه شرکت اسنپ در ایران، Middle East Internet Group در آلمان (فعال در زمینه ارائه خدمات و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اینترنتی) و Zidaya در لبنان (فعال زمینه تجارت الکترونیک) را به صورت مستقیم تأسیس کرده و در زمینه راه‌اندازی استارت‌آپ Namashi.com نیز نقش اساسی داشته است. الکثار در سال 2017 به دلیل تلاش‌های بسیاری که در زمینه ایجاد کسب و کارهای نو در خاورمیانه صورت داده بود مفتخر به دریافت عنوان برگزیده Young Global Leader از World Economic Forum شده است.

اما راکت اینترنت یکی از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌هاست که با ایده‌ای ساده، کسب و کار موفق کشورهای غربی را در کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته پیاده کرده و از منافع ایجاد شده به سبب همکاری با شرکت‌های داخلی در آن زمینه، منتفع می‌شود. البته این شرکت در برخی مواقع نیز به عنوان سرمایه‌گذار در زمینه‌های ثالث فعالیت می‌کند ولی عمده فعالیت آن در حوزه استارت‌آپ‌هاست.

شنیده‌ها حاکی از این هستند که در حال حاضر عیاد الکثار مسئولیت مستقیمی در اسنپ نداشته و ظاهراً در پشت صحنه و بیشتر در نقش مشاور با شرکتی که خود تأسیس کرده، همکاری می‌کند اما باید به صورت غیرمستقیم او را یکی از سهامداران اسنپ بدانیم.

snapp-2.jpg

محمود الفوز
محمود الفوز نیز نفر دومی است که در این گفتگو از آن نام برده می‌شود. الفوز نیز از فارغ‌التحصیلان در دانشگاه Saarlands در آلمان و از دوستان دوره دانشجویی عیاد الکثار است که نام او نیز توسط بسیاری منابع به عنوان هم‌بنیان‌گذار اسنپ در کنار عیاد الکثار آمده است.

mahmoud.jpg

اگر اخبار استارت‌آپی کشور را از سال‌های گذشته دنبال کرده باشید حتماً می‌دانید که محمود الفوز مدتی نزدیک به یک سال نیز در ایران به صورت مستقیم مدیریت عامل اسنپ را بر عهده داشته است. الفوز که اصلیتی اماراتی دارد در حال حاضر در راکت اینترنت فعالیت می‌کند. او چند سال پیش مدیریت عامل سرویس تاکسی اینترنتی جینی را بر عهده داشته و در حال حاضر عضو هیئت مدیره این شرکت است. این سرویس در بسیاری از کشورهای عربی از جمله اردن، عربستان، امارات و ... فعالیت می‌کند و یکی از رقبای سرویس بزرگ تاکسی اینترنتی کریم است.

ماجد الفطیم
اما نفر سومی که در این مطلب به نام او اشاره شده ماجد الفطیم است. اگر در اینترنت نام ماجد الفطیم را جستجو کنید به گروه بزرگ اماراتی فعال در زمینه سرمایه‌گذاری، هتل‌داری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ... می‌رسید که ارتباط آن با مجموعه اسنپ از طریق فروشگاه‌های هایپر استار است.

هایپر استار که در سال 1388 با تبلیغات فراوان توسط گروه بزرگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای Carrefur فرانسه تأسیس شد سرمایه‌گذار بزرگ دیگری نیز دارد که همین گروه ماجد الفطیم است و به جز ایران در بیشتر کشورهای خاورمیانه در زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالیت می‌کند.

نکته دیگر این است که ماجد الفطیم خود از سهامداران Carrefur فرانسه است و هنوز مشخص نیست که گروهی که عمده فعالیت آن در زمینه فروشگاه‌های اینترنتی و خدمات تفریحی است چطور به کسب و کار اینترنتی مانند اسنپ علاقمند است.

مو معین
البته به جز این افراد باید به نام دکتر Moe Moeen نیز اشاره کنیم که در Crunchbase به عنوان هم‌بنیانگذار اسنپ معرفی شده و در حال حاضر ساکن لندن می‌باشد. معین فارغ‌التحصیل علوم رایانه در انگلستان است و در سال‌های ابتدایی تأسیس اسنپ سمت مدیر اجرایی شرکت را بر عهده داشته است.

mo-moeen.jpg

آقای معین در حساب لیندکین خود اعلام کرده که در اوایل تابستان سال 2016 از اسنپ جدا شده است و در حال حاضر هیچ سمتی در این شرکت ندارد. او در حال حاضر مدیر تولید در وبسایت مشهور و معتبر Booking.com است که در زمینه رزرو هتل و خدمات گردشگری در مقیاس جهانی فعالیت داشته و به احتمال فراوان عامل ارتباط هایپراستار با اسنپ نیز می‌باشد.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار