کد خبر: ۲۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 12
سامسونگ موفق به ثبت حق امتیاز اختراع محصولات مبتنی بر صفحه‌نمایش دوگانه شد. فرایندی که می‌تواند تولید انواع گوشی تاشدنی و گوشی کتابی را آسان کند.
به گزارش آی تابناک : سامسونگ از حدود ۶ سال قبل تلاش برای طراحی محصولاتی که از وجود دو صفحه‌نمایش مجزا استفاده می‌کنند را آغاز کرد. ابزارهایی که این روزها به‌تدریج در حال محبوب شدن هستند و آن‌ها را در قالب گوشی تاشدنی یا گوشی کتابی و تبلت‌های مشابه می‌بینیم. بنابراین احتمال دارد که گوشی جدید سامسونگ حاصل به ثمر رسیدن تلاش‌های چند سال اخیر این شرکت در طراحی محصولات مبتنی بر دو صفحه‌نمایش باشد.

سال ۲۰۱۳ گزارش‌هایی از ثبت حق امتیاز اختراع یا پتنت جدیدی توسط سامسونگ منتشر شد که به طراحی گوشی‌های مبتنی بر دو صفحه‌نمایش مجزا توسط این شرکت اختصاص داشت؛ ابزارهایی با برخورداری از رابط کاربری سبک و عملکرد جدید که از برخی جهات با محصولات مرسوم آن زمان متفاوت‌ بودند. حال پس از گذشت ۶ سال، مراحل مربوط به تأیید حق امتیاز اختراع سامسونگ کامل شده و اداره‌ی ثبت حق امتیاز و نشان تجاری آمریکا آن را به‌صورت رسمی تصویب کرده است.

این اقدام راه را برای تولید انواع گوشی تاشدنی و گوشی کتابی توسط سامسونگ در سال آینده هموار می‌کند. محصولاتی با برخورداری از صفحه‌نمایش دوگانه‌ی لمسی که باتوجه به حال و هوای کنونی بازار موبایل به‌نظر می‌رسد به‌زودی جای ویژه‌ای را در سبد خرید کاربران باز خواهد کرد. در حال حاضر ال‌جی با گوشی جی 8 ایکس تینکیو ال‌جی (LG G8X ThinQ) شانس خود را در این‌ زمینه امتحان کرده است و مایکروسافت هم سال آینده محصولات تاشدنی خود را وارد بازار می‌کند.

گوشی تاشو سامسونگ

پتنت سامسونگ

دو ابزار Surface Duo و Surface Neo نمایندگان جدید مایکروسافت در بازار گوشی موبایل و تبلت هستند که هر دو از وجود صفحه‌نمایش دوگانه بهره می‌برند و محصولات تاشدنی به شمار می‌روند. ماه گذشته پتنت یا حق امتیاز ثبت اختراع مایکروسافت برای ابزارهایی که از وجود دو صفحه‌نمایش مجزا بهره می‌گیرند با شماره‌ی ۱۰,۴۵۱,۹۱۱ توسط اداره‌ی ثبت حق امتیاز و نشان تجاری آمریکا مورد تأیید قرار گرفت. این حق امتیاز ثبت شده ابزارهایی مانند گوشی و تبلت را در بر می‌گیرد و در آن علاوه بر بهره‌مندی این ابزارها از دو صفحه‌نمایش جداگانه به جزییات دیگری مانند وجود بلندگو و دوربین جلو هم اشاره شده است. درواقع این حق امتیاز، هر دو محصول جدید مایکروسافت یعنی Surface Duo و Surface Neo را از نظر حقوقی تحت پوشش قرار می‌دهد و راه را بر مطرح‌شدن بسیاری از دعاوی حقوقی محتمل که مربوط به حق ثبت اختراع یا قانون کپی رایت هستند می‌بندد.

با این حال عده‌ای اعتقاد دارند که دو پتنت ثبت‌شده برای سامسونگ و مایکروسافت می‌تواند در ادامه به برخی اختلافات حقوقی منجر شود. البته از زمانی‌که ساتیا نادلا به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت انتخاب شده، اکثر دعاوی حقوقی مختلفی که این شرکت با آن‌ها دست به گریبان بوده، مورد حل‌و‌فصل قرار گرفته و مشکلی را برای مایکروسافت ایجاد نکرده است.

گوشی تاشو سامسونگ

پتنت سامسونگ

به هر حال حق ثبت اختراع سامسونگ برای محصولات مبتنی بر دو صفحه‌نمایش مجزا، که با شماره ۱۰,۴۵۹,۶۲۵ مورد تأیید قرار گرفته، پیش از مورد مشابه مایکروسافت تنظیم شده است. در این حق ثبت اختراع شاهد وجود صد شکل مختلف برای پوشش‌دادن قابلیت‌های به‌کاررفته در ابزارهای مبتنی بر صفحه‌نمایش دوگانه هستیم. برخی از این قابلیت‌ها از نظر فنی در سال ۲۰۱۳ قابل دستیابی نبودند؛ اما در حال حاضر می‌توان به‌راحتی آن‌ها را در یک تبلت یا گوشی تاشدنی و گوشی کتابی واقعی تعبیه کرد.

در مجموع بسیاری از قابلیت‌های موجود در حق امتیاز اختراع ثبت شده توسط سامسونگ را می‌توان امروز در محصول جدید مایکروسافت یعنی Surface Duo و Surface Neo مشاهده کرد. به‌عنوان مثال می‌توان به امکان سراندن برخی محتویات موجود در صفحه‌نمایش اول مانند اپلیکیشن‌ها به صفحه‌نمایش دوم گوشی یا تبلت اشاره کرد. علاوه بر آن امکان نمایش جزییات تکمیلی اپلیکیشنی که در صفحه‌نمایش اول تبلت یا گوشی تاشو اجرا شده، در صفحه‌نمایش دوم آن هم از جمله قابلیت‌هایی است که در حق امتیاز اختراع ثبت‌شده توسط سامسونگ شاهد وجود آن هستیم.

در مجموع سامسونگ علاوه بر آن که به کمک پتنت یا حق امتیاز اختراع ثبت‌شده‌ی مذکور امکان ایجاد بحث‌های حقوقی پس از تولید نمونه‌های جدید گوشی تاشدنی یا گوشی کتابی خود را تا حد فراوانی کاهش داده است، از نظر فنی هم توان بالایی برای تولید این قبیل محصولات دارد.

گوشی تاشو مایکروسافت

پتنت مایکروسافت

پوسته‌ی نرم‌افزاری اختصاصی این شرکت که با نام One UI شناخته می‌شود از قابلیت بالایی برای تطبیق‌پذیری با پیکربندی‌های مختلف صفحه‌نمایش از جمله صفحه‌نمایش دوگانه برخوردار است. علاوه بر آن فناوری Wacom به‌کاررفته در قلم اختصاصی ابزارهای دیجیتال سامسونگ هم امتحان خود را در زمینه‌ی سازگاری بالا پس داده است. این در حالی است که مایکروسافت از وجود فناوری N-Trig در قلم اختصاصی ابزارهای دیجیتال خود استفاده می‌کند و این فناوری برای سازگاری با سیستم‌عامل اندروید نیاز به بهینه‌سازی بیشتری دارد.

باتوجه به مواردی که در حق امتیاز اختراع ثبت شده توسط سامسونگ و مایکروسافت مشاهده می‌شود، به‌نظر می‌رسد که توجه سامسونگ بیشتر به تولید گوشی تاشدنی یا گوشی کتابی معطوف باشد. بنابراین احتمالا در آینده نزدیک شاهد معرفی گوشی جدید سامسونگ با بهره‌مندی از چنین خصوصیتی خواهیم بود. درحالی‌که مایکروسافت علاوه بر تولید گوشی‌های مبتنی بر دو صفحه‌نمایش، طراحی تبلت‌های مشابه را هم مد نظر قرار داده است. شاید اگر سامسونگ و مایکروسافت همین رویه را در پیش بگیرند و سامسونگ از حق امتیاز ثبت اختراع خود برای طراحی تبلت‌ تاشدنی استفاده نکند، شاهد ایجاد بحث و اختلاف حقوقی خاصی بین این دو رقیب نباشیم.




منبع : زومیت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار