کد خبر: ۲۷۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 11
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت:وزارت ارتباطات ۸۰ درصد شبکه ارتباطی را پیاده سازی کرده و نه شبکه ملی اطلاعات را.
به گزارش آی تابناک : ابوالحسن فیروزآبادی صبح امروز دوشنبه در نشست صبحانه کاری با فعالان بخش خصوصی حوزه ICT که در سازمان نظام صنفی رایانه ای برگزار شد، گفت: در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، تحقق خدمات پایه کاربردی در این شبکه تعریف شده است و در صورتی که این خدمات وجود نداشته باشد، ما آن را شبکه ملی اطلاعات نمی دانیم.

وی افزود: وزارت ارتباطات تاکنون ۸۰ درصد شبکه ارتباطی را پیاده سازی کرده و از ملی بودن و اطلاعاتی بودن این شبکه، خبری نیست. بنابراین ما معتقدیم که پروژه شبکه ملی اطلاعات مطابق با سند الزامات این پروژه پیاده سازی نشده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: خدمات پایه کاربردی در کشور باید ملی باشد. این خدمات شامل موتورجستجو، سیستم عامل، پیام رسان، ایمیل و امثال اینها است. وقتی بیش از ۸۰ درصد استفاده از پیام رسانها، خارجی است پس شبکه ملی اطلاعات پیاده سازی نشده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی از تهیه پیش نویس سند خدمات در فضای مجازی خبر داد و گفت: این سند با هدف توسعه خدمات دیجیتال در کشور در دست تهیه است و قصد داریم برای تدوین نهایی این سند از نظرات بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون شاهد تنوع خدمات دیجیتال در تمامی وجوه و شئونات زندگی اجتماعی هستیم، ادامه داد:صدها خدمت دیجیتال در حوزه های مختلف ارائه می شود و اعداد و ارقام از رشد قابل توجه این حوزه حکایت دارد.

فیروزآبادی با اشاره به آمار جدیدی که به تازگی از سوی وزارت صمت منتشر شده است، گفت: در سال 97 بیش از 1.1 میلیارد تراکنش اینترنتی ، ایجاد 15 هزار نماد الکترونیکی و 150 میلیارد تومان تراکنش اینترنتی به ثبت رسیده است. این ارقام و رشد و تحول در این حوزه سبب شده تا ما نسبت به خدمات دیجیتال توجه بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ویژگی مهم خدمات دیجیتال، ترکیب تکنولوژی در کنار ویژگی هایی مانند اجتماعی بودن و چند رشته ای بودن آن است که سبب شده کسب و کارهای متعددی در این نظام حضور داشته باشند. برای مثال امروز شاهد بیزنس چندرشته ای مانند VOD هستیم که بخش های مختلف هنری، فنی، بازاریابی، تولید و عرضه را درگیر کرده است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید براینکه نظام مندی این فضا کار سختی است، گفت: این نظام مندی باید در کنار پایداری، امنیت و اعتماد شکل گیرد که برای تحقق یک نظام چالاک مقررات گذاری، نیاز به همفکری و همکاری گروههای مختلف درگیر در این فضا داریم.

وی با اشاره به چالش های داخلی و خارجی توسعه خدمات دیجیتال در کشور، گفت: در حوزه چالش های داخلی، موضوع صیانت از داده در این فضا مطرح است. چرا که در حوزه خدمات دیجیتال، داده قابل بازنشر و پردازش مجدد است و به همین دلیل مباحثی مانند حفاظت از داده، حریم خصوصی و نحوه استفاده از اطلاعات مطرح می شود. در کنار آن باید به جنبه های اقتصادی و امنیتی موضوع نیز توجه داشت.

فیروزآبادی با بیان اینکه رشد کلاهبرداری ها در این فضا از دیگر چالش های توسعه خدمات دیجیتال در کشور است، اضافه کرد: برای مثال کلاهبرداری از نوع فیشینگ (صفحات جعلی) به طور قابل توجهی در کشور در حال توسعه است و هم اکنون فعال شدن رمز دوم پویا به عنوان یکی از راهکارهای جلوگیری از فیشینگ در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: ما معتقدیم که وجود ابهام در نظام هویت در فضای مجازی این مشکل را تسریع می کند و به همین دلیل ما در مرکز ملی فضای مجازی، سند نظام هویت در فضای مجازی را تهیه کرده ایم تا این مشکل حل شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، پایداری شبکه و خدمات در کنار یکپارچگی را از دیگر الزاماتی عنوان کرد که در کنار برقراری نظام اعتماد و امنیت ، می تواند به کاهش چالش های توسعه خدمات دیجیتال در کشور بیانجامد.

وی از سازمان نظام صنفی رایانه ای خواست تا در پیاده سازی نظام هویت فضای مجازی نقطه نظرات خود را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه دهد تا موجب رضایتمندی کسب و کارها و بهره برداران از خدمات این بخش شود.

فیروزآبادی با اشاره به چالش های خارجی توسعه خدمات دیجیتال در کشور نیز به پلتفرم های خارجی اشاره کرد و گفت: رقابت سکوهای داخلی با پلتفرم های پرقدرت در اسکیل جهانی یکی از مشکلات فعلی است که دولت وظیفه دارد برای حفظ منافع کشور از طریق حمایت از پلتفرم های داخلی، باعث شود تا سطح کیفیت خدمات آنها برای رقابت با خدمات دهندگان خارجی افزایش یابد.

وی به وجود انحصار جهانی در برخی حوزه ها مانند سیستم عامل و موتورجستجو اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم اگر تنظیم مقررات در این فضا شکل نگیرد، این انحصار در کشور فراگیر خواهد ماند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: لازم است سندی تهیه شود تا جنبه حمایتی و نظام مندی خدمات دیجیتال در آن دیده شود و شرایط طوری فراهم شود که بر دست وپای خدمات داخلی، زنجیر نبندیم. این موضوع در کشورهای درحال توسعه به یک اصل تبدیل شده تا شرایط طوری فراهم شود که پلتفرم های پرقدرت خارجی، آنها را از بین نبرند.

وی با بیان اینکه کشوری که یک شبه بیشتر اپلیکیشن هایش توسط قدرت های خارجی از کار بیافتند، فاقد قدرت است، گفت: امروز درکنار پارامترهای اصلی قدرت ملی، ظهور و حضور بخش خصوصی هوشمند و قدرتمند، می تواند به توسعه خدمات دیجیتال در کشور و کسب و کارهای این بخش کمک کند.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه اقتصاد فضای مجازی شیب تندی دارد و باید در این فضا، بخش خصوصی قدرتمند ایجاد کنیم، ادامه داد: هم اکنون شاهد هستیم که دعوای قدرت دولتهای امریکا و چین بر سر سهم بازار در حوزه 5G است و ما نیز باید با این دیدگاه، این بخش را فعال کنیم.

وی تاکید کرد: خدمات عمومی دیجیتال و پلتفرم ها باید در کشور و به صورت بومی پیاده سازی شود و ما معتقدیم که علاوه بر خدمات پایه کاربردی، پلتفرم هایی مانند سکوهای بانکی، تراکنش ها، خدمات حمل و نقل و خدمات ضروری و همگانی نیز باید ایرانی باشد.



منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار