کد خبر: ۲۷۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 11
معاون علمی و فناوری گفت: تبادلات بین کشورهای اسلامی مانند پل های سترگی است که با جابجایی دولتها و طوفانهای بزرگ سیاسی پابرجا باقی می ماند.
به گزارش آی تابناک : سورنا ستاری امروز در آیین اختتامیه سومین جایزه مصطفی(ص)که با حضور نمایندگان جمعی از دانشمندان برجسته، صاحب منصبان و فعالان فناور کشورهای اسلامی در تالار وحدت برگزار شد، گفت: ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده دانش در جهان اسلام و قدرتی برتر در حوزه فناوری‌های پیشرفته و اکوسیستم دانش‌بنیان، با کمک جوانان خلاق برای رونق و گسترش این همکاری‌ها با کشورها آمادگی دارد. 

وی خطاب به دانشمندان و مسئولان حاضر در آیین اختتامیه جایزه مصطفی گفت: به توفیق الهی و با عنایت پیامبر دانش و نور(ص)، بار دیگر مفتخر شده‌ایم تا از سرمایه‌های امت علم‌دوست و وارسته تجلیل کنیم.

ستاری ادامه داد: اینک زمان یادآوری است؛ یادآوری دوران طلایی علم. دورانی که دانشمندان بلاد اسلام، با تکیه بر ارزش‌های دینی شان، جان جهان را روح تازه‌ای بخشیدند؛ روح صلح و رحمت و برابری. آنچه آموختند، آموزاندند و آنچه کاشتند، به تساوی تقسیم کردند.

معاون علمی خاطر نشان کرد: خانواده‌ علم و فناوری امت اسلامی که در سراسر آفرینش و در میان همه ملت ها و جوامع، جای خود را باز کرده سفیران و منادیان حقیقت‌جویی هستند که مهربانی را سرلوحه دانش و پژوهش قرار داده اند.

وی ادامه داد: مسلمانان و شهروندان جهان اسلام به درستی می دانند بازگشت به دوران درخشان گذشته در حوزه علم و فناوری، با تغییر رویه‌های موجود در نظام کشورداری میسر است و مهم‌تر آنکه، می‌باید به نیروی انسانی خلاق، جوان و بی‌نظیری که در اختیار دارد، ارج و بهایی فراتر از گذشته، اعطا کند.

ستاری افزود: بنابراین حضور تاریخ‌ساز این نسل جوان در حوزه‌های علم، فناوری و کارآفرینی، هنگامی محقق می‌شود که تغییراتی اساسی در فرهنگ و نظام کسب و کار و علم و فناوری روی دهد.

ستاری ادامه داد: کشورهای اسلامی باید بدانند در صورتی پیشرفت خواهند کرد که از نوآوری‌های نسل جوان‌شان حمایت کنند و محیط امنی برای بروز این نوآوری‌ها در اختیار ایشان قرار دهند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: اینک در دورانی به سر می بریم که حرکت چرخ های توسعه دنیای غرب، به کندی و کاستی گراییده است. جماعت شان، پیر شده و انگیزه هایشان، رنگ باخته است. اما امروز می بینیم که دنیای اسلام، با وجود همه فتنه های وارداتی و جنگ های استعماری که بر دامان اش، افتاده، همچنان تاثیرگذار است و جوان و امیدوار. در پس قرن ها دوری از دوران طلایی علم، تسلیم دسیسه ها و ناملایمات نشده است و هنوز هم، پا در میان عمل دارد و دست بر آتش تدبیر. در چنین شرایطی، راهکار اصلی ارتقا و خیزش دوباره جهان اسلام، بهره مندی از سرمایه‌های فکری و آموزش مناسب نیروی انسانی جوان است.

وی تاکید کرد: تبادلات علمی بین کشورهای اسلامی به مانند پل‌های سترگ و برقراری است که با جابجایی دولت‌ها و طوفان‌های بزرگ سیاسی در جامعه جهانی پابرجا باقی می‌ماند  و سبب نزدیکی روزافزون ملت‌های اسلامی خواهد شد.              

ستاری افزود: ما باور داریم که جهان اسلام، لیاقتمندانه می تواند بر صدر دنیای دانش جلوس کند و مومنانه و فروتنانه، جمله آدمیان را به گرد نورانیت مهرش فرا بخواند و در فناوری‌های آینده ساز (Disruptive technology)، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، کلان داده، فناوری فضایی، زیست فناوری، نانو، سلول های بنیادی، فناوری های همگرا و... سرآمد شود.

وی خاطر نشان کرد: ما با اعطای جایزه جهانی مصطفی(ص) به‌عنوان یکی از نمادهای مهم شایستگی و برتری علمی و فناوری در سطح جهان تجلیل می کنیم تا ضمن توسعه علم و فناوری، ارزش‌های والای انسانی و بشری، همچنان رواج یابد و رفاه، امنیت و سلامت در جهان هستی تضمین شود.

ستاری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده دانش در جهان اسلام و قدرتی برتر در حوزه فناوری‌های پیشرفته و اکوسیستم دانش‌بنیان، با تکیه بر جوانان اندیشمند و خستگی‌ناپذیرش، امروز به یکی از پتانسیلهای جهان اسلام تبدیل شده است گفت: در بسیاری از زمینه های تولید علم همچون پزشکی، فنی و مهندسی، صاحب آمارهای درخشان بین المللی است که به عنوان عضوی از جهان بزرگ اسلام، افتخارآفریده است.

وی با تاکید بر اینکه جوانان دانشمند و کارآفرینان موفق ما می توانند به‌خوبی در تبادل با کشورهای اسلامی به توانمندسازی آنها یاری رسانند گفت:جوانان ایرانی توانسته اند در عرصه علوم نوین و پیشرفته همچون نانو، زیست فناوری و سلول های بنیادی، با قدرت های غربی، برابری کند یا در برخی موارد از آنان نیز پیشی بگیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: این افتخار و جایگاه نه با تکیه بر نفت و منابع زمینی، بلکه با اتکا به نیروی انسانی و ایمانی کسب شده است و همین الگو می تواند در سراسر جهان اسلام به کار گرفته شود و ثمرات شیرین به کام مسلمانان بنشاند.

ستاری تاکید کرد: اقتدار اسلامی که بر پایه انسانیت و شرافت انسانی بنا شده است، با همکاری علمی و دانشی همه مسلمانان، در همه جهان برقرار و تسری خواهد یافت.



منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار