کد خبر: ۲۷۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 11
کشاورزان آرژانتینی از فناوری هوش مصنوعی برای شناسایی آفات و بیماری‌های محصولات خود استفاده می‌کنند و می‌توان گفت که این فناوری به کلی در حال تغییر جهان است.
به گزارش آی تابناک : در "لئونز" آرژانتین، یک هواپیمای بدون سرنشین مجهز به یک دوربین ویژه، بر فراز بیش از ۱۵۰ هکتار مزرعه گندم پرواز کرد و توانست هر ساقه گندم را یک به یک بررسی کند و عفونت قارچی که به طور بالقوه محصولات را تهدید می‌کند مشاهده و شناسایی کند.

این ربات پرنده از "بینایی رایانه‌ای"(computer vision) استفاده می‌کند. بینایی رایانه‌ای نوعی از فناوری هوش مصنوعی است که توسط استارت‌آپ‌ها در سرتاسر جهان ساخته می‌شود و برای استفاده کشاورزان توسعه داده شده است و آنها می‌توانند توسط این فناوری راه حل‌هایی که به آنها در پرورش مواد غذایی کمک می‌کند دریابند.

بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی در تلاش هستند تا تهدیدات مربوط به محصولات خود مانند بیماری و آفات را کنترل کنند زیرا این امر با تغییرات جوی بدتر می‌شود.

شرکت "تارانیس"(Taranis) که با کشاورزان و مزرعه‌داران چهار قاره کار می‌کند، دوربین‌های با کیفیت بالا را بر روی پهپادها تعبیه کرد و آنها را بر فراز مزارع به پرواز درآورد تا به طور کلی محصولات را بررسی کند.

"ارنستو آگوئرو"(Ernesto Agüero) یکی از مزرعه‌داران آرژانتین، گفت: فکر می‌کنم امروزه برای افزایش بازدهی گیاهان داشتن یک فناوری که به ما امکان شناسایی آفات و بیماری‌ها را بدهد ضرورری است. ما توسط داده‌های این پهپاد می‌توانیم وجود بسیاری از این آفات را بسیار زودتر شناسایی و تشخیص دهیم.

هوش مصنوعی توانایی بالایی در شناسایی "شپش‌های دریایی"(sea lice)  دارد و می‌تواند سبب صرفه‌جویی میلیون‌ها دلار در صنعت شیلات شود.

این فناوری در شیلات نروژ کاربرد بسیاری خواهد داشت چرا که دوربین‌های استریوسکوپی یا دوربین‌های سه بعدی سلاح جدیدی در نبرد با شپش‌های دریایی هستند. آفتی که ممکن است صدها میلیون دلار به کشاورزان خسارت بزند.

دوربین سه‌بعدی دوربینی است که می‌تواند تصاویر یا فیلم‌های سه‌بعدی را ثبت نماید. این دوربین‌ها با استفاده از دو لنز یا بیشتر که در یک فاصلهٔ افقی مشخص از هم واقع شده‌اند، دو یا چند تصویر را در فرمتی خاص ثبت می‌کنند که وقتی با استفاده از عینک‌های مخصوص یا در صفحات مخصوص نمایش تصاویر سه‌بعدی دیده شوند، عمق طبیعی در عکس دیده می‌شود و المان‌های درون عکس به‌ صورت طبیعی، عقب و جلو(دارای عمق) به نظر می‌رسند.

دولت نروژ در نظر دارد این فناوری را که توسط یک شرکت نوپا به نام"Aquabyte" توسعه داده شده است به ابزاری استاندارد برای مزارع سراسر کشور تبدیل کند.

چند سال پیش کشاورزان برای ایجاد مجموعه داده‌های اولیه، تصاویر را حاشیه نویسی می‌کردند. با گذشت زمان این الگوریتم با هدف پیدا کردن هر شپش، مهارت‌های خود را افزایش داده است. اما استفاده از فناوری بینایی رایانه‌ای بسیار گران است و بنابراین بسیاری از افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

به گزارش نیویورک تایمز، مزارع بزرگ با استفاده از بینایی رایانه‌ای سعی در شناسایی و از بین بردن خوک‌های بیمار در ابتدای همه‌گیری بیماری تب خوکی آفریقایی که چین را درگیر کرده است، می‌کنند.

"فن چنگوی"(Fan Chengyou) کشاورز چینی که پس از شیوع این بیماری تقریبا همه چیز را از دست داد گفت: هنگامی که تب آمد، ۳۹۸ خوک، زنده زنده دفن شدند. من واقعاً دیگر نمی‌خواهم کار پرورش خوک‌ها را ادامه دهم.

انتظار می رود چین-بزرگترین کشور تولید گوشت خوک در جهان- امسال نیمی از گله‌های خوک خود را از دست داده باشد.

برای بسیاری از کشاورزان در مناطق بزرگ در حال رشد جهان، سال ۲۰۱۹ ویران کننده بود. ثبت وقوع سیل در امتداد رودخانه می سی سی به این معنا بود که کشاورزان دیگر نمی‌تواند در این منطقه چیزی بکارند. اما با وجود فناوری‌هایی چون بینایی رایانه‌ای افراد می‌توانند حداقل از رخ دادن چنین پدیده‌هایی آگاهی یابند و کنترل بهتری در هنگام وقوع بحران داشته باشند.

"جاش لسینگ"(Josh Lessing)، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت تحقیقاتی"Root AI" که ربات‌هایی را برای کمک به کشاورزان تولید می‌کند، گفت: رشد محصولات با بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آینده بسیار بهتر خواهد بود.

بینایی رایانه به یک ربات میوه‌ چین به نام "Virgo" آموزش داده است تا دریابد کدام گوجه فرنگی رسیده و آنها را بچیند و اجازه دهد باقی گوجه فرنگی‌ها که نرسیده‌اند، رشد کنند. هوش مصنوعی بر هر مرحله از روند رشد نظارت می‌کند. انتظار می‌رود که هوش مصنوعی در بخش کشاورزی به‌ طور سریعی رشد کند و تا سال ۲۰۲۵ به ارزش جهانی ۲.۶ میلیارد دلار برسد. در حال حاضر ارزش فناوری هوش مصنوعی در کشاورزی ۶۰۰ میلیون دلار است.




منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار