کد خبر: ۲۷۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 11
اسنپدراگون نام تراشه اختصاصی کوالکام است که در انواع گوشی پرچم‌دار و میان‌رده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌زودی نسل جدید این پردازنده موبایل معرفی می‌شود.
به گزارش آی تابناک : تراشه‌های اسنپدراگون در قالب نسل جدید خود به‌زودی در معرض دید علاقه‌مندان به دنیای فناوری قرار خواهند گرفت و توانایی‌های آن‌ها آشکار خواهد شد. این اتفاق قرار است در کنفرانس امسال کوالکام که با نام اجلاس فناوری اسنپدراگون ۲۰۱۹ شناخته می‌شود رخ دهد؛ کنفرانسی که بنابر تأیید این شرکت قرار است در تاریخ سوم تا پنجم دسامبر امسال یعنی کمتر از یک ماه دیگر برگزار شود. محل برگزاری رویداد هم جزیره‌ مائوئی هاوایی خواهد بود.


بی‌شک مهم‌ترین بخش این کنفرانس به معرفی رسمی نسل جدید تراشه یکپارچه کوالکام یا همان نسخه‌ی جدید اسنپدراگون اختصاص دارد. نام نسل جدید تراشه اسنپدراگون به‌صورت رسمی اعلام نشده است، اما دنبال کنندگان اخبار دنیای فناوری آن را با نام Snapdragon 865 می‌شناسند. این نام توسط برند چینی 8848 که در تولید ابزارهای لوکس فعال است مورد تأیید قرار گرفت. برند مذکور چندی پیش از گوشی پرزرق‌وبرق خود به نام Titanium M6 5G رونمایی کرد؛ محصولی که بنابر ادعای سازندگان آن از وجود تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ بهره می‌برد.

به هر حال هنوز اطلاعات دقیقی در مورد تراشه جدید کوالکام یا همان اسنپدراگون ۸۶۵ فاش نشده است. از همین رو انتظار می‌رود در کنفرانس امسال کوالکام به‌طور کامل به این موضوع پرداخته شود. به احتمال فراوان در این تراشه شاهد وجود پردازنده گرافیکی بهینه‌شده آدرنو در کنار هسته‌های جدید پردازشی برای بخش پردازنده مرکزی آن خواهیم بود. به‌علاوه، احتمال می‌رود که قوای ارتقایافته‌ی پردازشی این تراشه در دو بخش پردازنده گرافیکی و مرکزی براساس معماری Cortex-A77 از ARM با یکدیگر ترکیب شده باشد. این تراشه قرار است جایگزین نسخه‌ی پیشین اسنپدراگون یعنی Snapdragon 855 شود؛ پردازنده‌ای که در انواع و اقسام گوشی پرچم‌دار سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار گرفت و طبق روال مرسوم، در سال ۲۰۲۰ جای خود را به اسنپدراگون ۸۶۵ خواهد داد.

اسنپدراگون

انتظار می‌رود که علاوه بر معرفی تراشه نسل جدید اسنپدراگون از نسخه‌ی ویژه آن که به مودم 5G مجهز است هم رونمایی شود. این احتمال باتوجه به معرفی پردازنده Kirin 990 که از وجود چنین قابلیتی برخوردار است قوت می‌گیرد؛ به این دلیل که کوالکام به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار پردازنده موبایل نمی‌خواهد از قافله 5G عقب بماند. بر همین اساس انتظار می‌رود که این شرکت در کنار تراشه پرچم‌دار خود به معرفی پردازنده‌های موبایل یکپارچه و میان‌رده‌ا‌ی بپردازد که مجهز به مودم 5G هستند؛ تراشه‌هایی که می‌توانند وجود قابلیت ارتباطی 5G را برای طیف گسترده‌تری از گوشی‌های موبایل، به‌خصوص محصولات میان‌رده امکان‌پذیر سازند.

در مجموع این انتظار از کوالکام می‌رود که در کنفرانس اسنپدراگون ۲۰۱۹ تمرکز ویژه‌ای بر قابلیت 5G داشته باشد. به‌عنوان مثال می‌توان شاهد معرفی نسخه‌ی بهینه‌شده‌ای از مودم Snapdragon X55 بود. این مودم یکپارچه که به قابلیت 5G مجهز است، ماه فوریه امسال رونمایی شد و در کنفرانس ماه آینده کوالکام می‌توان شاهد معرفی به‌روزرسانی‌های تازه‌ای برای آن بود.

در کنفرانس سال گذشته همراه‌با معرفی تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ بخش عمده‌ای از تمرکز کوالکام بر معرفی قابلیت پردازش سیگنال تصویر اختصاصی این شرکت که با نام Spectra 380 شناخته می‌شود قرار داشت؛ پدیده‌ای که با نوعی هوش مصنوعی یکپارچه مبتنی بر قابلیت‌های یادگیری ماشین ترکیب شده است. انتظار می‌رود که این ویژگی‌ها در تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ هم وجود داشته باشد و حتی تا حد قابل‌توجهی ارتقا یابد. بنابراین در کنفرانس امسال هم می‌توان شاهد معرفی فرصت‌ها و پتانسیل‌های تازه برای استفاده از هوش مصنوعی در گوشی‌های موبایل جدید توسط کوالکام بود.

اسنپدراگون

یکی دیگر از بخش‌های مهم کنفرانس سال گذشته‌ی کوالکام به معرفی نخستین تراشه اختصاصی این شرکت برای لپ‌تاپ اختصاص داشت. این تراشه که با نام Snapdragon 8cx شناخته می‌شود، در بخش پردازنده موبایل خود به Kryo 495 و در بخش پردازنده گرافیکی هم به نسخه‌ی جدیدی از Adreno 680 مجهز است. به این ترتیب شاهد افزایش کارایی این تراشه تا حد دو برابر نسبت به اسنپدراگون ۸۵۵ هستیم. به‌علاوه، توان فنی این پردازنده موبایل هم به میزان ۶۰ درصد بیشتر از اسنپدراگون ۸۵۵ است. با این اوصاف، انتظار می‌رود در کنفرانس امسال شاهد معرفی نسخه‌ی بهینه‌شده‌ای از پردازنده موبایل اختصاصی کوالکام برای لپ‌تاپ باشیم؛ نسخه‌ی جدیدی که به پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی ارتقایافته مجهز بوده و قابلیت‌های پردازش ویدئو در آن هم به شکل محسوسی بهبود یافته باشد.

در کنار تمام مواردی که به آن‌ها اشاره شد، شایعاتی هم وجود دارد مبنی بر اینکه احتمالا کوالکام در کنفرانس اسنپدراگون ۲۰۱۹ از دیگر تراشه اختصاصی جدید خود رونمایی خواهد کرد. این تراشه برای محصولات پوشیدنی مختلفی مانند ساعت هوشمند در نظر گرفته شده است و احتمالا شاهد استفاده از آن در محصولات مبتنی بر پلتفرم صوتی کوالکام هم خواهیم بود.

مواردی که اشاره شد، از جمله مهم‌ترین احتمالاتی هستند که شاید در کنفرانس امسال کوالکام به آن‌ها پرداخته شود. باید دید که آیا کوالکام در کنار این موارد غافلگیری دیگری را هم برای مخاطبان خود در نظر گرفته است یا تمرکز اصلی خود در کنفرانس امسال را تنها بر همین چند موضوع قرار خواهد داد. شما در مورد این کنفرانس یا رویداد اختصاصی چه نظری دارید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات خود را با زومیت و خوانندگان آن در میان بگذارید.




منبع : زومیت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار