کد خبر: ۲۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 10
برای نخستین بار برآوردهای هزینه دولت آمریکا برای ساخت و پرتاب هر راکت SLS منتشر شده که از رقمی بسیار هنگفت حکایت دارد. بر اساس نامه ای که کاخ سفید برای سناتورها ارسال کرده این هزینه سرسام آور بالغ بر ۲ میلیارد دلار است.
به گزارش آی تابناک : مقامات ناسا طی یک دهه ای که از پروژه تولید راکت SLS می گذرد، همیشه درباره هزینه توسعه و پرتاب این موشک غول پیکر سکوت کرده اند. این سکوت یا ناشی از دشوار بودن برآورد هزینه در مراحل اولیه بوده یا مقامات آژانس از این هراس داشته اند که سناتورها به خاطر هزینه کلان پروژه قید آن را بزنند. احتمالا گزینه دوم مانع اصلی بوده چرا که راکت فالکون هوی با دو سوم ظرفیت باربری SLS تنها ۱۵۰ میلیون دلار قیمت دارد.

راکت SLS

پیمانکار اصلی پروژه راکت SLS بویینگ است و تا پایان سال ۲۰۲۰ که فرایند تولید تکمیل می شود، این هزینه حتی از ۲ میلیارد دلار هم بیشتر می شود. بر اساس برنامه زمانبندی کنونی SLS در سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب خواهد شد.

دولت در این نامه صدهایی میلیون دلاری که صرف توسعه و بازسازی سیستم های زمینی راکت می شود را در نظر نگرفته که اگر آنها را برای ۱۰ پرتاب SLS طی  ۲۰۲۰ در نظر بگیریم، هزینه های توسعه بالغ بر ۴ میلیارد دلار خواهد شد.

این مبلغ تنها شامل ساختار مرکزی، بوسترهای کمکی و بخش فوقانی پایه است اما توسعه و اضافه کردن بخش اکتشافی نیز صدها میلیون دیگر خرج روی دست دولت می گذارد. پس از آن هم نوبت به فضاپیمای اوریون می رسد که بر اساس برآوردهای ناسا ماموریت شش ماهه آن مستلزم بودجه ۷۵۰ میلیون دلاری است.

البته مبلغ اعلام شده از سوی کاخ سفید علاوه بر هزینه حاشیه ای ساخت راکت، هزینه های ثابت آماده نگه داشتن ارتشی از هزاران نفر پرسنل و صدها تامین کننده در سراسر کشور را هم شامل می شود که در صورت تداوم تولید طی سال های آینده تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.



منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار