کد خبر: ۲۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 10
فرهنگ لغات کالینز که حدود ۲ قرن است به عنوان یکی از فرهنگ لغات معتبر زبان انگلیسی شناخته شده، کلمه برگزیده سال ۲۰۱۹ را انتخاب کرده است. این کلمه «Climate Strike» یا در فارسی ساده «راه‌پیمایی اقلیمی» و به فارسی سخت «راه‌پیمایی اعتراضی و اعتصاب علیه تغییرات اقلیمی کره زمین» نام دارد که منشأ همه آن‌ها شخصی نیست جز گرتا تونبرگ.
به گزارش آی تابناک : اگر کلمه معادل جمله بالا را در گوگل ترندز سرچ کنید، می‌بینید که جستجوی این کلمه از سال ۲۰۱۸ تا امروز بیش از ۱۰۰ برابر افزایش یافته و همچنین استفاده از آن نسبت به سال ۲۰۱۳ بیش از ۴ برابر بیش‌تر شده است. میزان جستجو برای این کلمه نیز در سال ۲۰۱۹ به بیش‌ترین مقدار خود رسیده و همین دلایل باعث شده است تا فرهنگ لغات کالینز این کلمه را به عنوان کلمه برتر سال 2019 انتخاب کند.

راه‌پیمایی اقلیمی

این انتخاب از جهاتی بسیار هوشمندانه است. در دو سال گذشت دمای کره زمین به بیش‌ترین مقدار خود از شروع هزاره جدید رسیده و جالب اینجاست که از زمان ثبت موفق دمای زمین در طول ۱۴۰ سال، سال ۲۰۱۹ گرم‌ترین سال کره خاکی بوده است. همچنین گرتا تونبرگ (Greta Thunberg) فعال حوزه تغییرات اقلیمی نیز سر و صدای زیادی به پا کرده و این مسئله را بیش از پیش سر زبان‌ها انداخته است.

گرتا تونبرگ با شرکت در مجمع‌های بین‌المللی و راه‌پیمایی‌های مربوط به تغییرات اقلیمی، به سلبریتی معروفی تبدیل شده و توانسته صدایش را به گوش همه برساند. حدود ۷.۶ میلیون نفر در سراسر جهان که اکثرا هم متشکل از جوانان بودند، در راه‌پیمایی اقلیمی شرکت کرده‌اند و شهر‌های نیویورک، اسلا‌م آباد، مکزیکو سیتی را نیز به تسخیر خود درآورده بودند، حتی در قطب جنوب نیز شاهد اعتراضات اینچنینی بوده‌ایم.

هدف راه‌پیمایی اقلیمی نیز کاهش دمای زمین یا حداقل جلوگیری از افزایش آن بوده که بشر با تولید بی‌رویه گاز دی‌اکسید کربن کره زمین را به این وضع درآورده است. در حالت نرمال بشر باید حدود ۲ درجه سانتیگراد دمای زمین را کم کرده و به دمای پیش از دوره صنعتی شدن برساند. اما بشر به تنهایی مسئول گرم گردن یک درجه‌ای کره زمین است و انتظار می‌رود که با ادامه همین روند، تا انتهای این قرن، بیش‌تر هم بشود.

راه‌پیمایی اقلیمی

گرتا تونبرگ

گاز دی اکسید کربن مشابه سپر حرارتی عمل کرده و گرما را داخل زمین حبس می‌کند. این میزان دی اکسید کربن تولید شده، به بیش‌ترین مقدار در ۸۰۰ هزار سال گذشته رسیده و این که آیا به مقدار آن افزوده خواهد شد یا خیر، سوال میلیون دلاری است.

راه‌پیمایی اقلیمی تحت نام Climate Strike به رهبری گرتا تونبرگ هم بیش‌تر سعی دارد تا دولت‌های منفعل را وادار به واکنش کند و از آن‌ها بخواهد تا فکری برای کم کردن تولید مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای کنند. تاکنون مشخص شده است که محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه از لحاظ قوانین شیمی و فیزیک شدنی است، اما این کار نیازمند تغییرات اساسی خواهد بود که Climate Strike سعی دارد به آن برسد.



منبع : دیجیاتو


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار