کد خبر: ۲۷۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 07
در این مطلب به مرور دلایلی می‌پردازیم که خرید AirPods Pro را به امری غیرمنطقی تبدیل کرده‌اند. اگر از آن دسته کاربرانی هستید که زرق و برق هدفون‌های بی‌سیم جدید اپل هوش از سرتان برده، ادامه این مطلب را از دست ندهید.
به گزارش آی تابناک : در این مطلب به مرور دلایلی می‌پردازیم که خرید AirPods Pro را به امری غیرمنطقی تبدیل کرده‌اند. اگر از آن دسته کاربرانی هستید که زرق و برق هدفون‌های بی‌سیم جدید اپل هوش از سرتان برده، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

ساخته‌شده برای خراب شدن!
آنچه قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم، روشی است که اپل برای ساخت ایرپادز پرو انتخاب کرده، چراکه همین امر سبب شده باتری ایرپادز جدید غیرقابل تعویض باشد. از آنجایی که عملکرد باتری‌ها به مرور زمان ضعیف‌تر می‌شود، این مشکل می‌تواند در مدت 2 یا 3 ساله استفاده به مسئله‌ای جدی تبدیل شود.

به عنوان مثال شارژدهی ایرپادزی که پیش از این با یک بار شارژ به آسانی تا 5 ساعت قابل استفاده بود؛ با گذر زمان نصف و حتی کمتر خواهد شد. این روند تا جایی ادامه دارد که محصول کاملاً سالم، به علت ضعف باتری عملاً غیرقابل استفاده خواهد شد و مجبور دور انداختن آن می‌شوید.

سیاست فرسودگی عمدی

بله، درست خواندید: پس از گذشت 2 یا 3 سال استفاده از ایرپادز پرزرق و برق‌تان مجبور به دور انداختن آن و خرید مدل‌های جدیدتر خواهید شد که به نحوی این کالا را به یک کالای یک‌بار مصرف (از نظر تعمیرپذیری) تبدیل می‌کند.

نسل پیشین ایرپادها از باتری‌های خاصی دورن قسمت استوانه‌ای شکل ِ ایرپاد استفاده می‌کردند که تعویض آن‌ها را عملاً غیرممکن کرده بود. حال اپل تصمیم گرفته نوع و محل قرارگیری باتری را عوض کند و از باتری‌های سکه‌ای شکل استفاده کند. با این حال فرایند ساخت به نحوی بوده که تعمیرپذیری آن‌ها درست همانند نسل قبلی تقریباً غیر ممکن است است. در واقع اپل از ساختاری غیرماژولار و مقادیر زیادی چسب استفاده کرده که فرایند خروج و تعویض باتری را به امری بسیار دشوار تبدیل کرده است.

همه هدفون‌های وایرلس به همین نحو ساخته می‌شوند؟
شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا همه هدفون‌های بی‌سیم به این مشکل دچار هستند؟ اصلاً چنین امکانی وجود دارد که محصولی همانند ایربادز قابل تعمیر باشد؟ مسلماً بله.

گلکسی بادز سامسونگ را به عنوان مثال در نظر بگیرید. گلکسی بادز سامسونگ مجهز باتری‌های سکه‌ای استاندارد است که در صورت بروز مشکل می‌توان با پرداخت هزینه‌ای 20 الی 30 دلاری آن‌ها را تهیه کرد و در کمتر از یک ساعت آن‌ها را عوض کرد.

ایرفون‌های باکیفیت WF-1000XM3 سونی نیز از همین نوع باتری‌ها استفاده می‌کنند و فرایند تعمیر یا تعویض آن‌ها بسیار ساده است. این موارد و بسیاری دیگر از محصولات برندهای بزرگ فعال در این حوزه از باتری‌هایی استفاده می‌کنند که به سادگی قابل تعویض است چراکه مهندسین این شرکت‌ها به خوبی می‌دانند پس از چند سال استفاده، تعویض باتری امری ضروری خواهد بود.

با این حال اپل ترجیح می‌دهد هدفون‌های خود را به نحوی بسازد که غیرقابل تعمیر باشند. مسلماً اپل از غیرقابل تعمیربودن محصول خود آگاه است و با امری اتفاقی رو به رو نیستیم. با در نظر گرفتن این موارد به سادگی می‌توان دریافت اپل عمداً کالایی غیرقابل تعمیر را تولید می‌کند که عمر مفیدی حداکثر 2 یا 3 ساله دارد.

سیاست فرسودگی عمدی که پیش از این اپل بارها و بارها به خاطر آن مورد انتقاد قرار گرفته بود همچنان ادامه دارد و می‌توان نمونه بارزی از آن را در ایرپادز پرو دید.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار