کد خبر: ۲۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 30
چندی پیش، برای نخستین بار اطلاعاتی از معماری آتی NVIDIA با نام Ampere منتشر شد؛ اطلاعاتی بسیار جزئی و محدود، که تنها دلالت بر زمان عرضه این معماری، در نیمه نخست سال 2020 داشت.
به گزارش آی تابناک : چندی پیش، برای نخستین بار اطلاعاتی از معماری آتی NVIDIA با نام Ampere منتشر شد؛ اطلاعاتی بسیار جزئی و محدود، که تنها دلالت بر زمان عرضه این معماری، در نیمه نخست سال 2020 داشت. اما امروز به لطف چند سازنده کارت گرافیک، اطلاعات بسیار زیادی به شکلی ناگهانی منتشر شده است؛ این در حالی است که ساعاتی پیش هم شاهد معرفی کارت گرافیک GTX 1660 SUPER به شکل رسمی بوده‌ایم.

پس از معرفی رسمی GTX 1660 SUPER، می دانیم که تا کمتر از یک ماه دیگر، GTX 1650 SUPER هم وارد میدان می‌شود. پس از آن انویدیا به طور کامل خود را برای کار بر روی کارت‌های گرافیک Ampere آماده می‌کند. برخی سازندگان کارت گرافیک اطلاعاتی را در این زمینه لو داده‌اند؛ برخی منابع هم ادعا می‌کنند که این اطلاعات از جلسات انویدیا با سازندگان کارت گرافیک به بیرون نشت کرده است.

کارت‌های گرافیک Ampere در نیمه نخست سال 2020 وارد بازار خواهند شد؛ با این وجود تاریخ دقیق عرضه مشخص نیست. در ابتدا تصور می‌شد که آنها با لیتوگرافی 10 نانومتری تولید شوند، اما حالا احتمال تولید در لیتوگرافی 7 نانومتری مطرح شده است. انویدیا هم مانند اینتل، بیش از لیتوگرافی به عملکرد سخت افزارهای خود اهمیت می‌دهد. در ادامه به سراغ اطلاعات جدیدی از این معماری خواهیم رفت.

Asus_ROG_Strix_RTX_2070_OC_9.jpg

در گزارش‌های جدید آمده است که NVIDIA به شرکای تجاری خود از قابلیت اورکلاک کارت‌های گرافیک آمپر می‌گوید؛ انویدیا قابلیت اورکلاک پذیری را در کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 محدود می‌کند. بدین ترتیب که این شرکت به دنبال کاهش توان حرارتی (TDP) فرکانس‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کند که به نهایت عملکرد دست یافته و در نهایت قابلیت اورکلاک پذیری آنها را کاهش می‌دهد.

مسئله دوم، تغییر در رویه طراحی مدار تغذیه اصلی (VRM) است. این شرکت ولتاژ مصرفی برای GPU را در معماری Ampere کاهش داده و اصولاً کاهش توان حرارتی و کاهش اورکلاک پذیری نیز ریشه در این مسئله دارد. همچنین انویدیا ظرفیت حافظه گرافیکی (VRAM) را به طور جدی افزایش داده و پیش بینی می‌شود که رابط حافظه جدیدی هم در آنها مشاهده شود.

در کارت‌های گرافیک Turing، استفاده از Ray Tracing می‌تواند باعث کاهش نرخ فریم شود؛ انویدیا به شرکای خود وعده داده است که در مدل‌های RTX 3000 چنین مشکلاتی از بین رفته و سازگاری با Ray Tracing به حداکثر می‌رسد. عملکرد طراحی معماری Ampere به پایان رسیده و وارد فاز آزمایش‌های نهایی شده است. آخرین و برجسته‌ترین نکته در مورد کارت‌های گرافیک آمپر، قیمت آنها است. در این گزارش آمده است که انویدیا قیمت کارت‌های گرافیک آتی خود را به مانند همتایان فعلی در نظر خواهد گرفت.

اگر به یک کارت گرافیک جدید نیاز داشته باشید، بهتر است که از مدل‌های کنونی یک مورد را انتخاب کنید؛ فاصله زیادی با عرضه خانواده Ampere داریم.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار