کد خبر: ۲۷۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 30
اپل از جمله شرکت های شناخته شده و با ارزش جهان است. این کمپانی همه ساله با ارائه نسل جدید گجت های محبوب خود جریان رسانه ای قدرتمندی را به راه می اندازد و استانداردهای تازه ای را در صنعت تکنولوژی تعریف می کند.
به گزارش آی تابناک : اما هیچ شرکتی کامل نیست و رسیدن به جایگاهی که امروز اپل دارد کار ساده ای نبوده و کمپانی های مختلف در مسیر پیشرفت خود با موانع و شکست های مختلفی روبرو می شوند. اپل نیز از این قاعده جدا نیست. در ادامه این مطلب قصد داریم برخی قابلیت ها و محصولاتی را به شما معرفی کنیم که در وهله نخست با استقبال گرم کاربران روبرو شدند و در ادامه شکست خوردند.

پینگ که روزگاری قرار بود بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا باشد

اپل

این پلتفرم در سال ۲۰۱۰ میلادی راه اندازی شد و تلاشی بود برای تبدیل کردن آیتونز به یک شبکه اجتماعی.

هدف اصلی اپل نیز ساده بود؛ ایجاد راهی ساده برای اشتراک گذاری موسیقی میان دوستان با هدف شبکه سازی و دنبال کردن هنرمندان محبوب و آگاهی از تازه ترین آثار آنها. این شبکه در ابتدای کار نقدهای مثبتی را دریافت کرد و ظرف تنها ۲۴ ساعت از راه اندازی یک میلیون نفر در آن ثبت نام کردند.

علیرغم این شروع خوب، پینگ ظرف دو سال از عرضه اش به کار خود پایان داد. در واقع بسیاری در رابطه با مفهوم این شبکه اجتماعی دچار ابهام شده بودند. استیو جابز در ابتدا آن را تلفیقی از یوتیوب و فیسبوک با آیتونز توصیف کرده بود اما واقعیت این بود که پینگ نه فیسبوک بود و نه یوتیوب!

3D تاچ که قرار بود تعاملات ما با آیفون را دگرگون کند اما بسیاری از آن بی خبر بودند

اپل در بیانیه سال ۲۰۱۵ خود برای معرفی 3D Touch چنین آورده بود: «اپ ها و بازی ها از این پس هیچگاه حس یکسانی را ایجاد نخواهند کرد». این قابلیت که از تکنولوژی و نرم افزار نمایشگر حساس به فشار برای ایجاد تمایز میان اشاره ساده و فشار تعمدی و طولانی روی صفحه بهره می گرفت به عنوان آینده ناوبری در آیفون از طریق تاچ به کاربران معرفی شد.

اما سال ها بعد اپل این قابلیت را در تازه ترین آیفون هایش کنار گذاشت و جای آن را به تکنولوژی دیگری به نام Haptic Touch داد که پیچیدگی کمتری داشت. بزرگ ترین نشانه دال بر عدم موفقیت 3D Touch این بود که بسیاری از مردم هیچگاه از وجود آن باخبر نشدند و برخی حتی متوجه توقف آن و جایگزین شدنش با فناوری Haptic Touch هم نشدند.

پایه شارژ Airpower که قرار بود شارژ بیسیم را متحول کند

در سال ۲۰۱۷ اپل سه محصول جدید را در کنفرانس خبری خود معرفی کرد: آیفون ۸، آیفون X و پد شارژ ایرپاور. به لطف محصول آخر، بدون آنکه نیاز به کابل شارژ وجود داشته باشد کاربران می توانستند گوشی خود را در کنار دو گجت دیگر برای شارژ همزمان و بیسیم روی پد قرار دهند تا شارژ شود. نکته مهم دیگر اینکه به لطف این محصول کاربران امکان می یافتند گجت خود را در هر جایی از پد قرار دهند تا شارژ شود و این وعده اپل بیش از اندازه خوب بود که بشود باورش کرد.

قرار بر این بود که ایرپاور یکسال بعد از رونمایی اولیه به بازار عرضه شود اما سال ۲۰۱۸ سپری شد و خبری از این محصول نشد. شش ماه بعد از گذشت موعد اعلام شده برای عرضه، اپل در اقدامی بی سابقه عرضه پد شارژ ایرپاور را لغو کرد.

انیموجی که قرار بود تعاملات کاربران را متحول کند اما صرفا چهره شان را عوض کرد

وقتی اپل آیفون X را معرفی کرد همراه با آن از تکنولوژی تشخیص چهره تازه خود که امکان قفل گشایی گوشی با استفاده از چهره را فراهم می کرد نیز رونمایی به عمل آورد.

در انتهای کنفرانس خبری یاد شده فیل شیلر معاون ارشد اپل قابلیت دیگری به نام انیموجی را به نمایش گذاشت؛ اموجی های کارتونی که می توانستند حرکت کنند و حرف بزنند و نحوه ارسال پیام میان کاربران را تغییر دهند.

انیموجی با چهره ده ها حیوان طراحی شده بود و در ادامه اپل نسخه به روز رسانی شده ای از این قابلیت را با نام مموجی معرفی کرد که در واقع امکان سفارشی سازی انیموجی را فراهم می کرد.

علیرغم تازگی این قابلیت، شرایط آنطور که اپل پیشبینی کرده بود پیش نرفت و نفرات زیادی جذب مموجی نشدند و در حالی که دو سال از معرفی انیموجی می گذرد، هنوز شاهد انتشار مقالات مختلف در مورد چیستی این قابلیت هستیم.

اسپیکر های فای آیپاد که بیش از اندازه گران بود

کمتر پیش می آید که اپل بعد از معرفی محصولی عرضه آن را لغو کند با این حال همیشه می تواند تولید سخت افزار خود را از ابتدایی ترین مراحل متوقف نماید. در سال ۲۰۰۶ میلادی، آیپاد سلطان بلامنازع پلیرهای موسیقی بود و از آنجایی که شمار زیادی از کاربران آیپاد داشتند و شرکت های دیگر با در نظر داشتن این نکته اقدام به ارائه محصولات مرتبط با آیپاد می کردند، اپل به این نتیجه رسید که میتواند اکوسیستم کاملا جدیدی از محصولات مرتبط با آیپاد را عرضه کند.

در سال ۲۰۰۷ میلادی و تنها شش سال بعد از  عرضه اولیه، اپل مرز فروش صد میلیون برای این پلیر موسیقی را رد کرد و برای آنکه محبوبیت این گجت را بیشتر کند لوازم جانبی اختصاصی آن با نام آیپاد های فای را عرضه کرد که در واقع یک داک یا پایه اسپیکر بود و بهترین کیفیت صدا را برای کاربران آیپاد ایجاد میکرد. برای استفاده از آن اسپیکر کافی بود آیپاد خود را به بالای اسپیکر متصل نمایید.

یکسال بعد از این اتفاق تولید اسپیکر های فای متوقف شد. البته مشکل نه به عملکرد این محصول که قیمت ۳۵۰ دلاری آن مربوط می شد که آن را در جایگاهی بالاتر از سیستم های مشابه قرار می داد و خیلی ها را از خرید منصرف می کرد. جالب اینکه قیمت اسپیکر از خود آیپاد که ۳۰۰ دلار فروخته می شد گرانتر بود!

کنسول Pippin که قرار بود راه اپل برای ورود به عرصه بازی های ویدیویی را باز کند

Pippin که نمونه اولیه ای از نوآوری ها و بلندپروازی های اپل به شمار می رفت در اصل نوعی پلتفرم گیمینگ بود که در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی طراحی شده بود.این سیستم امکان بازی آنلاین را هم داشت و قرار بود نامش را به عنوان اولین کنسولی به ثبت برساند که از اینترنت برای تقویت تجربه گیمینگ استفاده می کند. یکی از بازی های پرطرفدار آن نیز سوپر ماراتون نام داشت که توسط Bungie (سازنده هیلو) طراحی شد.

لایسنس این کنسول در ادامه به توسعه دهندگان شخص ثالث اعطا شد تا بر شمار کاربران آن اضافه کنند.

اما به عنوان اصلی ترین مشکل محصولات اپل، این کنسول با قیمتی که برای آن دوران غیرمنطقی به نظر می آمد یعنی ۵۹۹ دلار عرضه شد و این در حالی بود که پلی استیشن و نینتندو 64 به ترتیب ۲۹۹ و ۱۹۹ دلار قیمت داشتند.

در هر صورت ۴۲ هزار دستگاه از این کنسول فروخته شد و رویکرد اپل برای ارائه لایسنس و افزایش شمار کاربران آن پاسخگو نبود تا اینکه استیو جابز در سال ۱۹۹۷ میلادی به اپل بازگشت و بلافاصله این پروژه را لغو کرد.

تا به اینجا شش محصول اپل را که در ابتدا با استقبال گرم کاربران روبرو شدند و در ادامه نتوانستند تحول آفرین شوند را از نظر گذراندیم. فردا شب شش محصول دیگر را به شما معرفی خواهیم کرد.



منبع : دیجیاتو


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار