کد خبر: ۲۶۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 21
سازندگان لپ تاپ نظیر لنوو، ایسوس و ایسر، با پردازنده-APUهای کمپانی AMD را در رده دوم انتخاب و دسته بندی‌های خود قرار می‌دهند. آیا این رویه به صورت دائم باقی خواهد ماند؟ دلایل این رفتار با تراشه‌های AMD چیست؟
به گزارش آی تابناک : اگر در بازار به دنبال خرید یک لپ تاپ جدید باشید، بدون شک خواهید دید که نه تنها در اکثر مدل و پیکربندی‌ها از پردازنده‌های Intel استفاده شده است، بلکه اگر به دنبال مدل‌های ارزان‌تر باشید، با پیکربندی‌هایی روبرو می‌شوید که از پردازنده و APUهای AMD استفاده می‌کنند. نه تنها پردازنده، بلکه حتی تراشه‌های گرافیکی AMD نیز در رتبه دوم انتخاب کاربران و شرکت‌ها قرار دارند.

در حال حاضر انویدیا سریع‌ترین تراشه‌های گرافیکی (GPU) را در دنیای دسکتاپ و لپ تاپ‌ها ارائه می‌دهد؛ از سوی دیگر، اینتل هم با وجود آنکه در حوزه دسکتاپ میانی از رقیب سرخ خود به وضوح عقب مانده است، اما در زمینه لپ تاپ دست برنده را دارد. سازندگان لپ تاپ نیز تراشه‌های اینتل را ترجیح داده و پردازنده‌های AMD را در لپ تاپ‌هایی با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر مورد بهره برداری قرار می‌دهند.

2222-1.jpg

لپ تاپ‌هایی مانند سری Yoga 900 از لنوو، ZenBook S از ایسوس و یا XPS از برند دل، همگی تنها با پردازنده‌های جدید کمپانی اینتل و کارت‌های گرافیک GeForce پیکربندی شده‌اند. به دنبال لپ تاپ‌هایی با پردازنده‌های AMD هستید؟ باید به سری‌های ارزان‌تر از جمله Asus VivoBook، Dell Inspiron و HP Pavilion نگاهی بیندازید.

کمپانی AMD سعی داشت تا با پردازنده‌های Bristol Ridge یا Carrizo، مقابل پردازنده‌هایی مانند Broadwell، Skylake و حتی Coffee Lake از برند اینتل به رقابت بپردازد. با تمام این احوال، این رقابت در حال تغییر است! چگونه؟ شرکت AMD با کسب تجربه در ریزمعماری ZEN، اولین پردازنده‌های 7 نانومتری را در کلاس لپ تاپ و دسکتاپ طراحی کرد. آخرین سری AMD Ryzen U امروزه می‌تواند شانه به شانه  Intel Whiskey Lake-U حرکت کنند.

اینتل به تازگی پردازنده‌های 10 نانومتری Ice Lake را در کلاس لپ تاپ معرفی کرده است. پردازنده‌های قدرتمند که به لطف گرافیک نسل 11، سازندگان و کاربران را از کارت‌های گرافیک ارزان قیمت بی نیاز می‌کند. در انتظار عرضه سری جدید تراشه‌های AMD Ryzen U هستیم؛ این تراشه‌ها می‌توانند معادله‌ای را برهم بزنند که برای سال‌های متوالی به یک شکل ادامه یافته است.

آیا شرکت‌ها به AMD روی خوش نشان خواهند داد؟ باید بگوییم بله, «مایکروسافت» پیش قدم شده و سری جدید لپ تاپ‌های Surface را با APUهای جدید این شرکت پیکربندی کرده است. این لپ تاپ‌ها را می‌توان در زمره مدل‌های گران قیمت بازار دسته بندی کرد. امید آن می‌رود که با ورود سری جدید پردازنده‌های AMD Ryzen U، وضعیت کنونی متحول شده و دست کم در بخش پردازنده‌ها، تغییر بزرگی را شاهد باشیم.

حتی شیائومی هم در محصول جدید خود، به سراغ پردازنده‌های AMD رفته است. شاید زمان آن رسیده است که دیگر با پردازنده‌های AMD در دنیای لپ تاپ‌ها مانند شهروند درجه دو رفتار نشود!



منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار