کد خبر: ۲۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 20
واوی شرکتی است که این روزها مجهول‌ترین شرایط را باید در مورد آینده آن در نظر بگیریم. در واقع اینکه دولت آمریکا تجارت شرکت‌های آمریکایی را با آن محدود کرده باعث شده تا نتوان حدس زد که محصولات بعدی این شرکت چه ساختاری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دقیقی دارند و همه چیز بر اساس احتمالات عنوان می‌شود.
به گزارش آی تابناک : فشارهایی که دولت آمریکا به شرکت‌های آمریکایی وارد کرده امید برای ادامه همکاری با هواوی را بسیار ناچیز کرده است. اگرچه همه ما می‌دانیم که دولت آمریکا برای وارد کردن فشار به اقتصاد چین و حداقل کاهش سرعت رشد آنها این دست از اعمال محدود ساز را انجام می‌دهد ولی حقیقت این است که هواوی باید آینده‌ای متفاوت را ترسیم کند که از مدت‌ها پیش تصور آن می‌شد.

هواوی شرکتی بسیار بزرگ است که حتی با وجود دامنه بسیار گسترده تجارت چین در بازار جهانی، وارد کردن ضربه به تجارت آن یک نوع ضربه غیر مستقیم به کل چین است. آمریکایی‌ها نیز با علم به این موضوع در اولین گام محدودسازی مقیاس بزرگ خود تصمیم به قرار دادن هواوی در برزخ تجاری با دنیای خارج قرار دهند.

مجهول بودن شرایط برای ادامه فعالیت در حوزه گوشی‌های هوشمند بدترین شرایط برای هواوی است

اینکه شما از آینده خبر نداشته باشید بدترین وضعیت برای ادامه یک تجارت است. در واقع وقتی شما وضعیت تأمین کنندگان و بازار خود را بدانید، حتی اگر این بازار با محدودیت‌های بسیار بزرگ برای شما همراه باشد، مزیت اصلی آن شفافیت اوضاع است ولی در وضعیت مجهول، شما باید تصمیم خود را بگیرید و به سمتی بروید که احتمال می‌دهید در آینده اتفاق بیفتد و کمترین آسیب را به تجارت‌تان می‌زند.

هواوی با علم به این موضوع و اصول تجاری و صنعتی راه خودکفایی را در پیش گرفته و سعی دارد در هر دو زمینه نرم‌افزار و سخت‌افزار، به تنهایی به حیات خود ادامه دهد. اگرچه قرار گرفتن در راستای تسهیل شرایط برای نیل به هدف خودکفایی در ابتدای کار بسیار دشوار بوده و باعث کاهش درآمد می‌شود ولی آینده روشنی در پس آن است که در صورت اجرای صحیح برآوردهای فنی و تجاری، می‌تواند بالاخره بدست آید.

در حوزه نرم‌‌افزار هواوی با معرفی سیستم‌عامل اختصاصی HarmoneyOS راهکاری بسیار هوشمندانه را در نظر گرفته که بنابر اعلام شرکت قرار است سیستم‌عاملی فراگیر و عمومی برای همه دستگاه‌های هوشمند باشد تا علاوه بر استقلال از پلتفرم‌های اندروید و ویندوز، یکپارچگی کاملی را بین همه دستگاه‌های هواوی ایجاد کند.

p40-2.jpg

اما همانطور که در کنفرانس توسعه دهندگان هواوی 2019 اعلام شد این شرکت هنوز سیستم‌عامل HarmoneyOS را برای پیاده‌سازی روی گوشی‌های هوشمند که مهمترین دستگاه‌های همراه ما هستند آماده نکرده است.

سیستم‌عامل هارمونی اگرچه هدف بلندپروازانه است ولی تا تکامل راه بسیار طولانی در پیش دارد

تا زمان آماده‌شدن صد در صدی و رسیدن به استانداردهای مد نظر هواوی، این شرکت راهکار استفاده از AOSP را پیش گرفته است. AOSP در واقع همان سیستم‌عامل اندروید برای گوشی‌های هوشمند است ولی بدون سرویس‌های اختصاصی گوگل.

سرویس‌های اختصاصی گوگل به این دلیل برای کاربران مهم‌ هستند که بسیاری از توسعه دهندگان دیگر، برنامه‌های اختصاصی خود را با استفاده از APIهای این سرویس‌ها می‌سازند.

بدون سرویس‌های گوگل خیلی از برنامه‌های کاربردی گوشی شما از کار می‌افتند.

برای مثال در این زمینه باید به Maps API، Location APIs، Game Services، Google+ platform، Saved Games API، Cast Android API، Mobile Ads، Play Protect و بسیاری سرویس‌های دیگر اشاره کنیم که اگر توسعه‌دهنده‌ای در داخل نرم‌افزار خود از این کتابخانه‌ها و یا سرویس‌ها استفاده کرده باشد در دستگاه‌هایی که بدون مجموعه Google Play Service عرضه شود، امکان استفاده از این نرم‌افزارها نخواهد بود و این دقیقاً نقطه تفاوت AOSP با اندرویدی است که گوگل از آن در بخش سرویس‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

هواوی ماه گذشته گوشی‌های بسیار جذاب سری Huawei Mate 30 را به صورت رسمی معرفی کرد که برای اولین بار دستگاه‌های پرچمداری در مقیاس وسیع بودند که در آنها از AOSP استفاده شده بود و به جای سرویس‌های گوگل، هواوی HMS یا «سرویس‌های موبایل هواوی» را جایگزین گوگل پلی سرویس کرده بود.

این سرویس‌ها قرار است همه خدماتی که Google Play Service به کاربران می‌دهند را ارائه کنند و هواوی نیز اعلام کرده که با توسعه دهندگانی که قصد عرضه نسخه ویژه هواوی نرم‌افزارهای خود را داشته باشند، همکاری نزدیکی را برقرار خواهد کرد.

عرضه این سری گوشی با AOSP عملاً باعث می‌شود بسیاری از کاربران عطای آنها را به لقایشان ببخشند و به دلیل اینکه نمی‌توانند از نرم‌افزارهای ویژه خود که متکی به Google Play Service هستند استفاده کنند، از خرید گوشی دیگری به جای سری جذاب Mate 30 استقبال کنند.

آیا هواوی گوشی پرچمدار بعدی خود را با دو سیستم‌عامل راهی بازار می‌کند؟
با این وجود هواوی برای گوشی بعدی پرچمدار خود که وجهه جهانی بزرگتری دارد برنامه خاصی را در نظر خواهد گرفت. گزارشات جدید از داخل مجموعه هواوی حاکی از این هستند که هواوی قصد دارد احتمال عرضه گوشی Huawei P40 با دو سیستم‌عامل را مورد بررسی قرار دهد.

در صورتی که بررسی‌های هواوی و قرارگیری در لیست قرمز تجارت با شرکت‌های آمریکایی به بدترین وجه به پیش برود هواوی همچنان مجبور به استفاده از سیستم‌عامل AOSP خواهد بود ولی راهکار دوم استفاده از HarmoneyOS است که به عقیده بسیاری از کارشناسان تا 6 ماه دیگر که موعد عرضه بازار این گوشی است به صورت کامل آماده استفاده در گوشی‌های هوشمند خواهد شد.

اگرچه نگارنده این مطلب با نظر این دسته از کارشناسان مخالف است و علت آن را نیز عدم وجود نشانه‌های واقعی و یا حداقل عرضه چند گوشی میان‌رده برای آزمودن عرضه عمومی این سیستم‌عامل می‌دانید ولی همچنان می‌توان امیدوار بود تا با تمدید معافیت تحریم‌های دولت آمریکا، هواوی حتی گوشی‌های سری Huawei P40 را نیز با سیستم‌عامل اندروید کامل به بازار عرضه کند.

به هر حال و همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، برای هواوی یکی از سخت‌ترین و مجهول‌ترین شرایط پیش آمده که باید با بررسی صحیح، بهترین تصمیم گرفته شود که امیدواریم، به نحوی باشد که کاربران در سراسر دنیا از گوشی‌های خوش ساخت و خوش قیمت این برند، محروم نشوند.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار