کد خبر: ۲۶۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 14
مودم‌ 5G به سرعت در حال فراگیر شدن است و کمپانی‌های بزرگ در تلاشند تا از این قطار سریع‌السیر جا نمانند.
به گزارش آی تابناک : مودم‌ 5G به سرعت در حال فراگیر شدن است و کمپانی‌های بزرگ در تلاشند تا از این قطار سریع‌السیر جا نمانند. سامسونگ، هواوی و کوالکام به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده‌های مودم از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند. سامسونگ با چیپست اگزینوس و هواوی با چیپست کرین، بار خود را برای ارائه سریع‌ترین اینترنت همراه بسته‌اند. اما نامی که در این میان دیده نمی‌شود، اپل است. البته شواهدی وجود دارد که می‌گوید اپل به شدت در حال تلاش برای رسیدن به دیگر رقبایش تا سال ۲۰۲۲ است.

پیش از این که به مودم 5G بپردازیم، لازم است بدانیم که زمان بندی اپل چگونه است. اپل چندی پیش با قیمت سرسام‌آور یک میلیارد دلار، کل کسب و کار مودم اینتل را به همراه هزاران پتنت و ۲۲۰۰ کارمندش خرید. این اتفاق زمانی افتاد که کمپانی کوپرتینویی با کوالکام به مشکل برخورده بود و در مسیر رفت و آمد دادگاه قرار داشت.

اما پس از کش و قوس‌های فراوان، این دو غول تکنولوژی بالاخره رضایت دادند تا مشکلات خود را کنار بگذارند و به صورت مسالمت‌ آمیزتری با هم تجارت کنند. نتیجه آن عقد قراردادی چند ساله بین این دو کمپانی بود و قرار شد که کوالکام مودم 5G مورد استفاده در آیفون بعدی را بسازد. با این حال اپل پشتش را به کوالکام گرم نکرده و پیش از این که دیر بشود به فکر ساخت مودم‌های 5G افتاده است.

مودم‌ های 5G

تاریخ این کمپانی می‌گوید که اپل در رابطه با تکنولوژی‌های جدید عجولانه عمل نمی‌کند.

البته شاید در وهله اول این‌گونه به نظر برسد که اپل کمی دیر به استفاده از مودم‌ 5G روی آورده است. اما در رابطه با اپل این گزاره زیاد درست نیست. تاریخ این کمپانی می‌گوید که اپل در رابطه با تکنولوژی‌های جدید عجولانه عمل نمی‌کند. زمانی هم که تکنولوژی خاصی را وارد اکوسیستم محصولاتش می‌کند، همواره جزو بهترین‌های بازار بوده است.

نمونه‌اش حسگر اثر انگشت Touch ID است. اولین بار موتورولا، با گوشی اتریکس (Atrix) به صورت تجاری، استفاده از حسگر اثر انگشت درتلفن‌های هوشمند را تجاری کرد. اگر تجربه کار با این گوشی و حسگر اثر انگشت آن را داشته باشید، احتمال این که از کیفیت و دقت آن راضی نباشید بسیار زیاد است. با این حال اپل با عرضه آیفون 5S و حسگر اثر انگشت به عنوان ویژگی بارز آن، به قدری این سیستم را روان و دقیق اجرا کرد که کمتر کسی تصور می‌کرد پیش از آن چنین قابلیتی در دنیای موبایل وجود داشته است.

نتیجه آن، شد معرفی هزاران گوشی اندروید به همراه حسگر‌های اثر انگشت که شاید چندان هم دقیق نبودند. یا همین ناچ خودمان. پیش از این شاید اندی روبین با گوشی اسنشال فون طراحی این چنینی را برای نمایشگر‌های موبایل باب کرده بود؛ البته سرنوشت آن گوشی معلوم شد (تنها چند صد هزار دستگاه فروخته شده). با این حال پس از استفاده اپل از بریدگی نمایشگر و پذیرفتن ناچ به عنوان یکی از راه‌های استفاده از دستاورد‌های تکنولوژیک (Face ID)، دیگر سازندگان گوشی هم به تقلید از طراحی اپل، ناچ را به گوشی‌های خود آوردند. در این میان شاید سامسونگ به عنوان تنها کمپانی تولید کننده گوشی اندرویدی، راه خود را دنبال کرد.

مودم‌ های 5G

تکنولوژی 5G هم همین است. اپل با خرید کسب و کار مودم اینتل، به همگان نشان داد که قصد دارد تا خودش مودم‌ 5G را توسعه دهد. زیرا چیپست‌های اپل که امروزه با پیشوند A به بازار عرضه می شوند، دیگر چیپست‌های تولید شده توسط سامسونگ و هواوی و حتی کوالکام را پشت سر می‌گذارند. به نوعی رقابت اپل با خودش است تا کمپانی‌های دیگر.

در رابطه با تکنولوژی 5G هم اپل قصد دارد تا برای مدتی با کوالکام همکاری کند تا از این قطار سریع عقب نیفتد. اما در موازات آن، اپل به کمک دانش خریداری شده از اینتل و همچنین اسین ترزیوغلو (Esin Terzioglu)، معاون ارشد بخش مهندسی کوالکام می خواهد مودم‌ 5G را توسعه دهد و آن‌ها را مستقیما داخل چیپست‌های معروف سری A خود قرار دهد.

بعضی از تحلیلگران می‌گویند، شاید سال ۲۰۲۳ برای عرضه مودم 5G داخلی زمان معقول‌تری باشد.

اما اپل تا سال ۲۰۲۲ نمی‌تواند به این مهم دست یابد. حتی بعضی از تحلیلگران می‌گویند، شاید سال ۲۰۲۳ برای عرضه مودم 5G داخلی زمان معقول‌تری باشد. البته ابتدا انتظار می‌رود که اپل تا سال ۲۰۲۲ مودم 5G و چیپست سری A خود را جداگانه داخل گوشی‌های نسل بعد خود قرار دهد. با این حال اپل برای کاهش مصرف باتری، اصرار زیادی دارد تا ادغام مودم و چیپست خود را هرچه سریع‌تر انجام دهد.

مودم‌ های 5G

ابتدای متن اشاره کردیم که هواوی، سامسونگ و کوالکام همگی به این مهم دست یافته‌اند و مودم‌ 5G را در چیپست‌های خود جای گذاری کرده‌اند. اما فراموش نکنید که در کشور آمریکا که تلاش بسیاری برای فراگیر کردن تکنولوژی 5G وجود دارد، تنها چند محله از شهر‌های مهم مثل شیکاگو تحت پوشش قرار گرفته‌اند. در نتیجه چندان منطقی نیست که زمان‌بندی اپل را برای این منظور زیر سوال ببریم.

اپل معمولا اولین نیست و قطعا با توجه به زمان‌بندی ارائه شده در رابطه با توسعه مودم‌ 5G، نمی‌توان انتظار داشت که حداقل تا سال ۲۰۲۲ داخل کارخانه‌های این کمپانی ساخته شوند. اما این نکته را فراموش نکنید با تجربه‌ای که اپل از این کار کسب خواهد کرد و همچنین با فراگیر شدن این تکنولوژی، می‌توان انتظار بهترین عملکرد را از این کمپانی بزرگ کالیفرنیایی داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار