کد خبر: ۲۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 13
هواوی هنگام معرفی گوشی‌های سری Mate 30 در مراسم برپا شده در شهر مونیخ برای توصیف وضعیت دوربین این گوشی‌ها از عبارت SuperSensing Cine Camera استفاده کرده و مانور بسیار زیادی روی قابلیت‌های این گوشی داد.
به گزارش آی تابناک : هواوی هنگام معرفی گوشی‌های سری Mate 30 در مراسم برپا شده در شهر مونیخ برای توصیف وضعیت دوربین این گوشی‌ها از عبارت SuperSensing Cine Camera استفاده کرده و مانور بسیار زیادی روی قابلیت‌های این گوشی داد. اما SuperSensing Cine Camera چیست و دقیقاً چه کار می‌کند؟ در ادامه به بررسی جهت رسیدن به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله جذاب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

مقدمه
دوربین یکی از مهمترین بخش‌های یک گوشی هوشمند امروزی است که با توجه گسترده کاربران و تمایل بسیار بالای شرکت‌ها برای ارائه بهترین قابلیت‌ها، روز به روز در حال پیشرفت هستند.

در این میان هواوی در مراسم معرفی گوشی هوشمند Mate 30 Pro در مونیخ برای اولین بار واژه‌ای جدید را به ادبیات حوزه دوربین و عکاسی گوشی موبایل اضافه کرد که SuperSensing Cine Camera خوانده می‌شود. این واژه از دو بخش تشکیل شده که خود معرفی نوع سنسورهای دوربین مورد استفاده در گوشی است.

leica.jpg

همکاری با برند معتبر حوزه عکاسی Leica نیز کمک کرده تا هواوی تمامی ایده‌های خود در حوزه عکاسی را به بهترین نحو پیاده سازی‌کند و کیفیتی بسیار بالا را مانند گوشی‌های قبلی پرچمدار خود ارائه دهد.

ماژول دوربین چهارگانه با ویژگی‌های جدید
اما پیش از توضیحات بیشتر بهتر است ابتدا با هم نگاهی به ساختار دوربین چهارگانه مورد استفاده در گوشی هواوی میت 30 پرو بپردازیم که به نظر بسیاری از منتقدان، پیشرفته‌ترین دوربینی به حساب می‌آید که تا به امروز در یک محصول کامپکت مانند گوشی هوشمند مورد به کار رفته است.

features.jpg

سنسور اول ماژول یک سنسور دوربین زاویه عریض گسترده یا اولترا واید با رزولوشن 40 مگاپیکسل از نوع Cine Camera است که در جلوی آن از آرایه رنگ RGGB CFA استفاده شده است. این سنسور پشت دیافراگمی به گشودگی f/1.8 قرار گرفته و زاویه کانونی لنز جلوی آن نیز 18 میلی‌متر می‌باشد.

سنسور دوم از نوع عریض یا واید با رزولوشن 40 مگاپیکسل و از نوع SuperSensing Camera است که در جلوی آن از آرایه رنگ RYYB CFA استفاده شده و دیافراگم پیش روی آن f/1.6 بوده و لنز مجهز به لرزشگیر اپتیکال آن نیز فاصله کانونی 27 میلی‌متری دارد.

سنسور سوم از نوع تله‌فوتو با رزولوشن 8 مگاپیکسل است که فاصله کانونی 80 میلیمتری لنز پیش‌روی آن اجازه زوم اپتیکال سه برابری را به دستگاه می‌دهد و در ضمن با لرزشگیر اپتیکال نیز می‌تواند تکانه‌های لرزشی ناشی از حرکت‌های کوچک دست کاربر را به خوبی دفع کند. دیافراگم جلوی این سنسور نیز دریچه‌ای با f/2.4 می‌باشد.

سنسور چهارم که دوربینی از نوع عمق میدان سه بعدی یا سنسور زمان پرواز سه بعدی (3D ToF Camera) است نیز به بهبود کیفیت تصاویر که اطلاعات عمق میدان را مطالبه می‌کنند کمک می‌کند و می‌تواند در ثبت افکت‌های حرفه‌ای بسیار موثر باشد.

از دید طراحی هم که بخواهیم بگوییم ساختار دایره‌ای سنسور دوربین یکی از عوامل جلب توجه کاربران به آن است که می‌تواند به فرد این حس را القا کند که یک دوربین حرفه‌ای پیش‌روی او قرار گرفته که می‌تواند در چهار حفره خود، چهار سنسوری را در اختیارش قرار دهد که عملکردی عالی و حرفه‌ای خواهند داشت.

منتظر چه قابلیت‌هایی باشیم؟|
به صورت کلی این دوربین قابلیت‌های ویژه‌ای را به کاربر خود ارائه می‌دهد که می‌توان از جمله آنها به رساندن سطح ISO عکاسی به حوزه باورنکردنی 409600 (سطح صنعتی 6400)، محدوده زوم ترکیبی دیجیتال 45 برابری، قابلیت بوکه حرفه‌ای در فیلمبرداری با تمرکز ویژه بر بوکه پرتره در حین فیلمبرداری و لرزشگیر دوگانه شامل لرزشگیر اپتیکال و لرزشگیر کمکی الکترونیکی اشاره کرد.

استفاده از سنسورهای بزرگ‌تر در این ماژول به معنای دریافت بیشتر فوتون‌ها و وارد شدن آنها به سنسور است. به عبارت ساده‌تر تصویری که با یک مجموعه سنسور بزرگتر دریافت می‌شود می‌تواند روشن‌تر از تصویر با مجموعه سنسور با مگاپیکسل کمتر باشد.

 از طرف دیگر تکنیک هواوی در کنترل سطح نور محاسبه شده در ایجاد خروجی تصویر نهایی باعث می‌شود ازدیاد انوار ورودی منجر به نویزهای پراکنده در اقصی نقاط تصویر ثبت شده نشود. اما این تکنیک‌ها چطور پیاده شده و چه قابلیت‌هایی را در اختیار دوربین هواوی Mate 30 Pro قرار می‌دهند؟

dual.jpg

اگر دقت کرده باشید هواوی در تمامی آگهی‌های تبلیغاتی و در حین معرفی این ماژول دوربین به صورت ویژه عبارت SuperSensing Cine Camera را مورد استفاده قرار می‌دهد. این نام ترکیبی از دو واژه SuperSensing و Cine است که نشان‌دهنده عملکرد دو سنسور 40 مگاپیکسلی این گوشی می‌باشد.

سنسور SuperSensing دقیقاً چیست؟
هواوی با معرفی P30 Pro در ابتدای سال جاری میلادی برای اولین بار در پرچمداران خود آرایه رنگ RYYB را مورد استفاده قرار داد. این آرایه را می‌توان در مقابل آرایه رنگ RGB و یا RGGB سنتی قرار داد که به صورت طبیعی توانایی جذب نور 40 درصد بیشتر از آنها را دارد.

RYYB.jpg

به صورت کلی رنگ زرد توانایی جذب نور بیشتری در محدوده فرکانسی طیف نور مرئی را دارد و بنابر این می‌تواند ابزاری عالی برای عکاسی از محیط‌های با نور کمتر باشد.

در نظر داشته باشید که این سنسور نسبت تصویر 4:3 را در رزولوشن 40 مگاپیکسل ارائه می‌دهد ولی در سنسور Cine Camera نسبت تصویر کمی عریض‌تر و 3:2 است و به همین خاطر به آن سنسور اولترا واید می‌گویند. تا پیش از این هیچ نمونه سنسور اولترا وایدی در دنیای گوشی‌های هوشمند نداشته‌ایم که رزولوشن 40 مگاپیکسلی را برای سنسور اولترا واید خود مورد استفاده قرار دهد و به همین دلیل باید گفت هواوی بزرگترین تصاویر فوق عریض گوشی هوشمند را با Mate 30 Pro تولید خواهد کرد.

این عدم همخوانی گزینه‌ای برای رسیدن به عکس‌هایی است که می‌توانند انعطاف بیشتری در ابعاد داشته و هواوی میت 30 پرو را در این حالت به محصولی منحصر به فرد در بازار تبدیل می‌کند که می‌تواند یک کادر را در یک رزولوشن با دو نسبت تصویر، ثبت کند.

با کسب تجربه عالی این آرایه در سنسورهای مورد استفاده در P30 Pro هواوی تصمیم گرفت که این سنسورها را برای بار دوم در پرچمدار خود به کار ببرد و در عین حال با همراه کردن آن با یک دوربین دیگر 40 مگاپیکسلی، اندک ایراداتی که بر مجموعه ماژول وارد می‌شد را نیز مرتفع کند.

البته همراه شدن به قابلیت لرزشگیر دیجیتالی یا الکترونیکی که با هوش مصنوعی همراه شده نیز قابلیت خوبی است که کمک می‌کند کاربر بتواند در حین حرکت ساده نیز تصاویر فوق عریض خود را ثبت کند.

یک سنسور Cine Camera چه کار می‌کند؟
سنسور دوم ماژول این دوربین که از نوع Cine Camera است را در واقع باید تکمیل کننده سنسور اول نامید این بار به جای آرایه سنسور رنگ RYYB در آن از آرایه سنتی RGGB استفاده شده است.

cine-camera.jpg

در واقع این سنسور، سنسور دوربین جدید هواوی میت 30 پرو است که بیشتر عملیات مانند ضبط ویدئو فوق صحنه آهسته 7680 فریم بر ثانیه، تصویربرداری 4K HDR+  با نرخ 60 فریم بر ثانیه، افزودن افکت بوکه بلادرنگ و همچنین عکاسی در نور روز، با اطلاعاتی دریافتی آن از محیط انجام می‌شود.

از سوی دیگر این سنسور قابلیت عکاسی در نور کم را نیز دارد و هواوی امکانی را به وجود آورده که حتی در مد عکاسی شب نیز بتوانیم تصاویر فوق عریض ثبت کنیم؛ امکانی که برای این گوشی در میان رقبای موجود در بازار، منحصر به فرد است.

عکاسی در شب
هواوی با معرفی گوشی P30 Pro و تجهیز آن به قابلیت‌‎های ویژه عکاسی در شب نشان داد که تأثیر همراه کردن آرایه رنگ سنسور RYYB با نرم‌افزار بهره‌گرفته از هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند در افزایش کاربر دستگاه در عکاسی نور شب به کار آید.

در میت 30 پرو این قابلیت ارتقای قابل توجهی به خود دیده است و سنسور SuperSensing Camera مورد استفاده می‌تواند میزان حساسیت به تابش و دریافت نور محیط را تا سطح ISO 51200 افزایش داده و حتی در تابش نور بسیار کم محیط نیز عملکردی فوق‌العاده از خود نشان دهد.

نکته جالب توجه این است که در این حالت امکان ثبت ویدئوهای خلاقانه مانند Time Laps و Super Slow-Mo نیز وجود دارد و همگی به لطف ترکیب سنسور اصلی دوگانه (SuperSensing Cine Camera) به وجود آمده است.

تصاویر فوق صحنه آهسته 7680 فریم بر ثانیه
هواوی در این گوشی قابلیتی با عنوان Ultra Slow-motion Video را ارائه نموده که می‌تواند تا 8 برابر بیشتر از بالاترین نرخ صحنه آهسته در دیگر گوشی‌های هوشمند روز، تصاویر را آهسته کرده و ما را به محدوده باورنکردنی 7680 فریم بر ثانیه برساند.

نکته بسیار مهم این است که هواوی با استفاده از حافظه‌های خاص و در نظر گرفتن تکنیک‌های هوش مصنوعی در پردازش سریع این حجم بسیار گسترده از اطلاعات دریافتی از محیط توانسته تا 256 برابر بیشتر از سطح تشخیص چشم انسان، یک ویدئو را ضبط کند و شما می‌توانید یک ثانیه از ویدئوی ضبط شده در این حالت را در 256 ثانیه تماشا کنید که فضایی نزدیک به 2 گیگابایت اطلاعات را می‌طلبد.

با این حالت فیلمبرداری گوشی شما که حالا توانایی ضبط تصاویر روشن‌تر و با فوکوس دقیق‌تر را نیز دارد می‌تواند تصاویر به معنای واقعی، بسیار آهسته را ضبط کرده و نمایش دهد که شاید هیچ‌گاه تصورش را نمی‌کردیم در دنیای موبایل چنین قابلیتی ارائه شود.

تایم لپس همه فن حریف
در بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی هنگامی که شما ویدئویی را در حالت Time Laps ضبط کنید تقریباً همه قابلیت‌های تنظیمی از دستتان خارج شده و هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید جز فشردن دکمه ضبط و پایان.

هواوی قابلیتی را در Mate 30 Pro قرار داده که در حین ضبط ویدئوی Time Laps می‌توانید پارامترهای مربوط به سرعت، بازه عملکردی و حتی ISO را نیز تغییر دهید.

در این حالت با تایم لپس حرفه‌ای که پیش روی شماست می‌توانید حتی از سنسور اولترا واید دستگاه نیز استفاده کنید و یا حتی ویدئو را در حالت 4K ضبط کرده و حتی ویدئو را برای ضبط در حالت نور کم تنظیم کنید.

این قابلیت به شما کمک خواهد کرد که بتوانید در طول یک ویدئوی طولانی تایم لپس، رنگ آسمان را عوض کنید و آن را از روز به شب تغییر داده و یا حتی بتوانید گل‌هایی که در میانه‌های شب شکوفه می‌دهند را به تصویر کشیده و تصویری بسیار شفاف و روشن از ستاره‌هایی داشته باشید که در آسمان بالای سرتان به مدت چند ثانیه بسیار محدود روشن می‌شوند.

زمان فیلمبرداری تایم لپس با استفاده از این گوشی نیز می‌تواند از آن چیزی که تا به امروز توسط دستگاه‌های دیگر ارائه شده بسیار گسترده‌تر باشد و هواوی به صورت رسمی اعلام نموده که حتی می‌توانید با این گوشی به تهیه ویدئوی تایم لپس تا 12 ساعت پرداخته و آن را در رزولوشن 4K ضبط کنید.

فیلمبرداری زنده بوکه
استفاده از سنسور دریافت کننده اطلاعات عمق میدان به صورت زمان واقعی یا همان سنسور ToF 3D به ما کمک می‌کند که بتوانیم تصاویری با اطلاعات سریعی از اجسام متحرک در کادر داشته باشیم.

به بیان ساده‌تر وقتی شما قصد عکاسی و یا فیلمبرداری از یک سوژه را دارید با استفاده از اطلاعات عمق میدان و پردازش سریع آنها می‌توانید افکت‌های بوکه را به بخش‌های مناسبی از تصویر اعمال و تصاویری با نقاط تار و واضح دلخواه خود و البته با دقت بالا ایجاد کنید.

به لطف استفاده از پردازنده سیگنال عکس پیشرفته در هواوی Mate 30 Pro این قابلیت به صورت بلادرنگ درآمده و به ما کمک می‌کند تا بتوانیم حتی در حین فیلمبرداری از سوژه متحرک نیز افکت بوکه زنده را اعمال نموده و تصاویری بسیار جذاب با حالت سینمایی را ایجاد کنیم.

تصویر فوق عریض در شب
در بسیاری از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار برای استفاده از حالت فوق عریض باید حتماً از نور مناسب محیط مطمئن باشیم؛ چرا که سنسور عادی با رزولوشن نه چندان بالا این امکان را از ما خواهد گرفت که در شب که نور محیط کم است بتوانیم عکاسی با عرض تصویر گسترده را انجام دهیم.

استفاده از سنسور دوربین SuperSensing با آرایه رنگ RYYB می‌تواند منجر به مزایای بسیار گسترده‌ای در Huawei Mate 30 Pro شود که یکی از آنها حالت فوق عریض عکاسی در شب است.

ترکیب پردازنده قدرتمند تصویر و الگورتیم‌های RYYB به هواوی کمک کرده است که بتواند تناسب بسیار خوبی بین نور جذب شده از محیط و زاویه عکس ایجاد نماید که نتیجه آن تصاویری بسیار درخشان و متعادل با رنگ‌های زنده خواهد بود.

زوم دیجیتال 30 برابری
یکی دیگر از مزایای استفاده از سنسورهای بسیار بزرگ قابلیت همراه کردن زوم هیبریدی به زوم اپتیکال است. در این گوشی استفاده از سنسور تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی توانایی زوم 3 برابری اپتیکال را به گوشی می‌دهد.

zoom.jpg

در عین حال زوم 5 برابری هیبریدی نیز به مدد استفاده از تصاویر نمونه‌ای که توسط سنسور SuperSensing بدست آمده قابل حصول است و در نهایت این امکان را فراهم خواهد کرد تا بتوانیم زوم 30 برابری دیجیتال را که ترکیبی از دو زوم بالاست ایجاد کنیم.

افکت جذاب AI HDR+
ورود هوش مصنوعی به حوزه عکاسی انجام کارهایی را ممکن می‌کند که پیش از این به هیچ عنوان قابل دستیابی نبودند. یکی از این قابلیت‌های عکاسی و آنالیز تصویر قبل از تحویل به کاربر توسط پردازنده عکس دستگاه است.

هواوی در Mate 30 Pro امکانی را ایجاد کرده است که بتوان حتی در تصاویر که منبع نوری به صورت مستقیم به تصویر می‌تابد نیز تعادل در نور تابیده شده به سوژه را به وجود آورد.

مثالی خوب برای نشان دادن این قابلیت تصاویری از یک سوژه برای عکاسی پرتره هستند که پشت به نور قرار گرفته و در حالت عادی به دلیل تابش مستقیم منبع نور به ماژول دوربین، بسیاری از نقاط تصویر و صورت سوژه در عکس، تاریک دیده می‌شود.

در این حالت نرم‌افزار هوشمند دوربین دستگاه با تنظیم داینامیک در نقاطی از عکس که تاریک شده‌اند پارامترهای مورد نیاز را به نحوی تغییر می‌دهد که نقطه تاریک باعث افت کیفیت تصویر نشود و نور تابیده شده به صورت سوژه در همه نقاط روشن و یک دست جلوه کند.

نکته بسیار خوب دیگر این قابلیت این است که می‌توان از آن در حالت عریض عکاسی نیز استفاده کرد و در این حالت با تنظیم خودکار پارامترهای عکاسی، تصاویر بسیار جذاب، زنده و باکیفیت تولید می‌شوند که حاصل همکاری هوش مصنوعی پیشرفته و سنسورهای باکیفیت دوربین Huawei Mate 30 Pro هستند.

سنسور دوربین سلفی مجهز به دوربین ToF
همانطور که در مورد قابلیت‌های دوربین پشت این گوشی به دوربین بسیار کاربردی 3D ToF Camera این گوشی اشاره کردیم، در دوربین جلو نیز چنین قابلیتی به خدمت گرفته شده و به کاربر کمک می‌کند تا تصاویر بسیار جذابی با افکت بوکه و فوکوس صحیح ثبت کند.

تنظیم خودکار نور و کنتراست تصویر در حالتی که اثرات محیطی به حداقل خود رسیده‌اند از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در کنار دوربین ToF به کاربر کمک خواهد کرد که بتواند حداکثر استفاده را از دوربین 32 مگاپیکسلی این گوشی ببرد و تصاویری جذاب همراه با جلوه‌های تصویری متنوع را به ثبت برساند.

قابلیت تغییر محل دکمه شاتر در رابط کاربری دوربین جلوی گوشی نیز می‌تواند امکانی بسیار کاربردی باشد که به کاربر کمک خواهد کرد در حین عکاسی شاتر را در محلی نزدیک به انگشت دست خود قرار دهد تا بتواند با آزادی عمل و تمرکز بیشتری به عکاسی بپردازد و برای فشردن این دکمه دیگر به زحمت نیفتد.



منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار