کد خبر: ۲۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 13
هرچند که تنها چند ماه از عرضه پردازنده‌های Ryzen 3000 با ریزمعماری 7 نانومتری ZEN2 می‌گذرد، اما به شکل عجیبی شاهد لو رفتن و انتشار اطلاعاتی در مورد پردازنده‌های ZEN3 هستیم که برای عرضه در سال 2020 آماده شده‌اند.
به گزارش آی تابناک : هرچند که تنها چند ماه از عرضه پردازنده‌های Ryzen 3000 با ریزمعماری 7 نانومتری ZEN2 می‌گذرد، اما به شکل عجیبی شاهد لو رفتن و انتشار اطلاعاتی در مورد پردازنده‌های ZEN3 هستیم که برای عرضه در سال 2020 آماده شده‌اند. آیا الان زمان مناسبی برای خرید پردازنده‌های AMD Ryzen بوده و یا باید کمی دست نگه داریم؟

یکی از مشکلات پیش روی سازندگان CPU در لیتوگرافی‌های کوچک، فرکانس است. با کاهش لیتوگرافی رسیدن به فرکانس‌های بالا بسیار دشوار می‌شود. به نظر می‌رسد که بسیاری از نقاط ضعف و کمبودهایی که در پردازنده‌های Ryzen 3000 دیده می‌شود، در معماری آتی یعنی ZEN3 با لیتوگرافی 7+ نانومتری از بین خواهند رفت. به عنوان مثال مسئله دستیابی به فرکانس بوست اعلامی توسط AMD، بزرگ‌ترین حاشیه این شرکت در تراشه‌های ZEN2 به شمار می‌رود؛ هرچند که با یک به‌روزرسانی بایوس شاهد بهبود این وضعیت بوده‌ایم، اما برای حذف کامل آن AMD وعده به‌روزرسانی در سطوح میکروکدها را داده است.

اینتل هم تا پیش از این از مشکلات فرکانس در لیتوگرافی‌های کوچک صحبت کرده بود. یکی از برجستگی‌های نسل نهم اینتل، امکان رسیدن به فرکانس 5.0 گیگاهرتز برای یک و یا تمامی هسته‌ها است؛ حال به نظر می‌رسد که کمبودهای ZEN2 در معماری ZEN3 توسط AMD برطرف شده و کاربران می‌توانند شاهد فرکانس 5.0 گیگاهرتز برای یک و یا چند هسته در پردازنده‌های Ryzen 4000 باشند. آخرین شایعات حاکی از آن هستند که پردازنده‌های Ryzen 4000 در زمینه پردازش دستورات به ازاری هر سیکل (IPC) تا 8 درصد بهتر از پردازنده‌های Ryzen 3000 عمل خواهند کرد.

AMD-ZEN3-1.png

همچنین آنها با افزایش فرکانس تا 200 مگاهرتز به نسبت ZEN2، می‌توانند رسیدن به فرکانس 5.0 گیگاهرتز بدون اورکلاک را تجربه کنند. این منابع که ادعا می‌کنند با آزمایشگاه‌های AMD در ارتباط هستند، در این گزارش اعلام کرده‌اند. AMD موفق به تکمیل معماری 7 نانومتری شده و بسیاری از نقاط ضعف در این ریزمعماری را برطرف کرده است. در نتیجه می‌توانید شاهد فرکانس بالاتر و به طبع دستیابی به عملکرد بهبود یافته باشید.

1222333.png

می دانیم که پردازنده‌های Ryzen 4000 در مراحل آزمایش‌های پایانی قرار داشته و در سال 2020 وارد بازار خواهند شد. در اینجا این سؤال پیش می‌آید که آیا در حال حاضر خرید پردازنده‌های Ryzen 3000 کار عاقلانه‌ای بوده و یا بهتر است که منتظر پردازنده‌های Ryzen 4000 باشیم؟ نظر شما در این مورد چیست؟



منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار